Nekromanti Magi i andevärlden!

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag har tidigare frågat om detta ämne, men fick då inget bra svar. Nu anser jag dock att jag själv funnit ett svar på frågan om det finns magi på andeplanet. Det borde nämligen gå att bevisa utifrån psykotropi. För psykotropi kommer ju från själen och hör därmed till andevärlden. Och det som existerar i andevärlden, kan ej existera i den fysiska världen, eftersom dessa två världar är helt åtskilda. Men det existerar ju psykotropisk magi. Och eftersom psykotropi endast kan existera på andeplanet, innebär det att psykotropisk magi också måste existera på andeplanet. Alltså måste det existera magi på andeplanet! V.S.B.*

Någon som finner något fel i detta bevis? Vore skoj att höra i så fall. :)

* Vilket Skulle Bevisas.
 
G

Guest

Guest
inget fel direkt.. snarare en fråga..
vilka är det som kan utöva psykotropi på andeplanet?
om nu det visar sig vara andar.. varför låter dom sig underställas mänskliga varelsers vilja vid olika tillfällen?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det var ju inte riktigt ett fungerande bevis...du antog saker som man nödvändigtvis inte måste anta, som att psykotropi endast kan existera på andeplanet. Eller att psykotropi, bara för att det har att göra med själen, har att göra med andevärlden.

Jag tror att andevärlden är det perspektiv på världen, där endast psykotropin syns... d.v.s är den psykotropiska avbildningen av världen...det finns även ex. termotropiska avbildningar av världen (som man skulle kunna tänkas se med en IR-kamera...eller de östra héavedrakarnas spröt).
Endast den riktiga världen är den totala avbildningen av världen...alternatvit en blandning av de främsta tropierna, som geo- och biotropi.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag hade gärna tagit en diskussion med denna Rafali...
Hon verkar uppenbarligen inte veta hur saker föreligger! Jag, Marlo av huset Vytesse, anser sig ha utformat en utmäkrt teori för magins hela inverkan på universum.

Till eder tjänst
Marlo Vein av huset Vytesse

Genom:

/RipperDoc
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Herr Marlo,

Jag har läst Eder avhandling och fann den synnerligen intressant ur filosofiskt perspektiv. Däremot måste jag säga att den ur vetenskaplig synvinkel inte håller: den saknar återkoppling till verkligheten, problemformulering eller för den delen motivering. Jag måste också säga att det inte var någon helt upplyftande läsning. Tvärtom fann jag mycket störande element från både Sungs filosofi såväl som andra... mörkare läror.

Eder ödmjuka tjänarinna,


- Rafali

...schysst eldboll - nästa gång lägger vi på Avstånd...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kära Rafali!
Eftersom jag ännu inte färdigställt min teori förstår jag att du inte riktigt greppat den. Och jag återkommer när min teori är mer utvecklad; men, jag kan yppa att vetenskapen är tätt knuten till filosofin, och detta kommer tydligt avspeglas i min avhandling. Jag får säga att jag haft stor nytta av att läsa era skrifter, men jag anser att de inte håller ända ut.

Återkommer snarast
Marlo Vein av huset Lytesse

[RipperDoc] Marlo vill även framställa att Rafali fuskar, då hon har fått en egen användare, med egen titel. Svartkonst i allra högsta grad!

/RipperDoc
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Mycket intressant teori! Den har dock en brist... Demoner! Andeplanet måste, om din teori skall stämma, vara både det daimotropiska och psykotropiska(kanske även Teotropiska) perspektivet av Mundana... Själv håller jag inte med om din uppdelning av Mundana i avbildningar utan ser det mer som olika sätt att förnimma världen, med olika sinnen som t ex syn, lukt, hörsel,värmesyn och andeförnimmelse. Att uppleva världen med själen skulle inte vara samma sak som att se den med ögonen och gör att man inte förnimmer t ex obesjälade saker. Då man inte förnimmer dem borde man inte heller kunna påverka dem, därför borde all magi som påverkar folks psyken gå att använda men man borde inte kunna t ex tända eld på ett bord. Det finns dock effekter med vars hjälp man kan förnimma andra saker och kan man förnimma något kan man besvärja dem. Att färdas på andeplanet borde vara ungefär som att simma under vatten, det är skiljt från luft och mark men är egentligen en del av samma sak...
Frågan är vilka aspekter man kan alstra på Andeplanet. Psykotropi borde vara självklart, Daimotropi för demoner lika så. Gudomlig intervenation och cermonier som inte kräver några fysiska rörelser kan tänkas fungera. Nomo-, Krono-, och Ataxatropi kanske skulle fungera enligt principen att de genomsyrar hela Mundana, om nu andeplanet är en del av Mundana... I övrigt finns det ingen motsvarighet till aspekterna tillgänglig på andeplanet, men man kan ju alltid transformera. Vad gäller alla besvärjenlser som utförs på andeplanet så kan man aldrig göre gester eller tala, därför borde de betraktas som utförda dolda med den svårighetsökning det medför...

//Exarch, inte särskilt klargörande men ändå...
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
varför låter dom sig underställas mänskliga varelsers vilja vid olika tillfällen?

Man kan Övertala andar att utföra olika saker, det står mer i Grundboken i kapitlet om Schamanism.

//Exarch
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, daimotropi kanske är teotropi...och teotropi kommer aknske ur gudarnas själar, och är därför psykotropi...
Det _är_ en teori...

Tja, antingen ser man det som att den totala världen är som en mängd OH-papper, med olika bilder på, ovanpå varandra...andevärlden är bara ett eller felra av dessa papper..
Den vanliga sinnesvärlden är kanske några andra kombinationer av 'OH-papper'...

Vad tycks?

*älskar verkligen Mundans filosofi och vetenskap*

/RipperDoc
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag har nu läst möjliga försvar till detta inlägg, och jag måste direkt säga att jag inte är imponerad. Detta är inte menat att låta respektlöst, utan vad jag menar är att huvudpoängen med mitt bevis var att visa att det existerar magi i andevärlden. Och här har jag inte sett några argument som motsäger detta påstående. För om det är så att andevärlden och den fysiska världen är helt åtskilda, innebär det att magi existerar i andevärlden (enligt mitt bevis). Men även om man antar den ovan s.k. "perspektivteorin", innebär det att magi existerar i andevärlden. Detta eftersom om andevärlden endast är ett "perspektiv" av den fysiska världen, innebär det ju att andevärlden så att säga "är" den fysiska världen. Och i den världen finns det ju magi, varför alltså magi existera i andevärlden! Så detta faktum frånkommer vi inte.

Men i frågan om andevärlden är skild från den fysiska världen, så finns det faktiskt ett argument för att påstå att så är fallet. Och detta har återigen med psykotropins natur att göra. För psykotropi kan transformeras till alla andra aspekter (med några få undantag). Men inga andra aspekter kan transformeras till psykotropi. Detta tyder på att de fysiska aspekterna är åtskilda från psykotropi. Men det skulle också kunna antyda en annan, mycket intressant tanke. Nämligen att psykotropi (tillsammans med daimo- och teotropi) utgör någon form av "urämne", som alla andra aspekter har sitt ursprung ur. Med andra ord så skulle lösningen till Mundanas skapelse kunna finnas på andeplanet, vilket jag själv finner nog så intressant! Men jag kommer utveckla denna tanke i mitt kommande verk, "Andeplanet- En undersökning rörande andevärldens natur".

// Drakvrede
 
Top