Magi fråga

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Hur är det med magiska krafter? Är dom krafter som finns inom den tradition dom ända som går att välja eller är det bara så att man får fördelar med dom men men även kan använda andra. Förutom dom som det står endast ...:: på. Kan man alltså som Ordo magica välja t.ex Ohelig aura? Dels så är det ju bara vissa det verkligen står endast vid och min tanke är då att om ingen annan än en teurg får använda den borde det då inte stått endast teurger? På förmågan mystiska krafter står det "RP drabbas av en permanent korruption när kraften lärs in. OM kraften ingår i en tradition som RP är ansluten till kan korruption i samband med inlärning undvikas. RP drabbas därtill av 1t4 i temp. korruption när den används men återigen mindre om den ingår i en tradition man behärskar. Som jag tolkar det så är det ok att väla annat men man får klara fördelar inom sin tradition. Jag tänker att kan en traditionslös magiker använda sig av vad som så vore det ju väldigt konstigt om en skolad magiker inte skulle kunna det, men såklart med sämre förutsättningar precis som för den traditionslöse. Gärna svar från nån som verkligen vet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Min tolkning är att lära sig magi under kontrollerade former gör att man inte får (lika mycket) korruption. Någon från Ordo Magica får, i världen, enbart lära sig vissa typer av besvärjelser men kan ha lärt sig andra saker på egen hand och fått högre korruption, vilket antagligen ses snett på från andra ur samma tradition, just för att korruption är en vedertagen del i världen.

Så ja, du har rätt. Man kan lära sig vad som helst. Hade varit ett kul koncept för rollpersonen. Varför har den lärt sig saker utanför sin tradition? Vad gav det för konsekvenser?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Så ja, du har rätt. Man kan lära sig vad som helst. Hade varit ett kul koncept för rollpersonen. Varför har den lärt sig saker utanför sin tradition? Vad gav det för konsekvenser?
Min tolkning är densamma. "Endast" gäller vissa ovanliga krafter inom traditionen som bara lärs ut till de som följer rätt lära. Men det handlar om att hitta lärare, inte att man inte kan lära sig. I övrigt ger krafter inom traditionen (så som de listas på s. 79 i Spelarboken) visst skydd mot korruption.
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Min tolkning är att lära sig magi under kontrollerade former gör att man inte får (lika mycket) korruption. Någon från Ordo Magica får, i världen, enbart lära sig vissa typer av besvärjelser men kan ha lärt sig andra saker på egen hand och fått högre korruption, vilket antagligen ses snett på från andra ur samma tradition, just för att korruption är en vedertagen del i världen.

Så ja, du har rätt. Man kan lära sig vad som helst. Hade varit ett kul koncept för rollpersonen. Varför har den lärt sig saker utanför sin tradition? Vad gav det för konsekvenser?
Jag har faktiskt gjort en story för dom inte traditionella krafterna. Spelar en Ordo Magica som kommer från en stor adelssläkt. I släkten blir man antingen lärd och gör karriär i Ordo eller så går man in i släktens affärer. En sak släkten är känd för är att dom tar till sig föreldralösa barn, företrädesvis Ambrier dock. Där får barnen en bra uppväxt och när dom blir lite äldre får dom göra ett val i utbildningen. Dom kan välja Ordo Magica eller affärer precis som dom som är födda i familjen Davindor men på en något lägre nivå kanske. Men dom kan oxå välja att träna sig i stridens all konster och sen bli livvakter åt dom ledande familje medlemarna. det finns oxå ett 4e val. Prios. Många av släktingarna som inte är Ordo magica är troende och vill att även "barnen" ska få en "kristlig" uppväxt. Därav har dom och Prois kyrkan ett sammarbete. Om Prios ställer upp med präster så får dom oxå väla ut dom som passar en vidare väg i Prios namn. Därför finns det Teurgi lärare i släktens tjänst som oxå har lärt min karaktär, Salvino av huset Davindor, ett och annat.

Vad sägs? En fullt vettig förklaring?
Är det nån som har spelplats i nån grupp så skulle jag gärna hugga en plats om det funka med tiderna. Gärna i så tidigt skede som möjligt. Alltså tidiga äventyr
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Ledsen för sent svar. Var upptagen när frågan skrevs och glömde sedan att svara.



Frågan uppfattar jag som vilka krafter kan jag lära mig (1) och vilket är priset (2)



Kommer att dela upp svaret i ”värld” (a) och ”regler” (b)



Världen.

1a. (Vilka krafter tillåter settingen att du lär dig)
Vilka krafter du har tillgång till får bestämmas av SL och historien. Symbaroum är ju väldigt Ambriakoncentrerat i reglerna. Men här får man ta en diskussion.

Om du är en Ambrier och Teurg som de senaste 10 sessionerna vandrat runt i Davokar och just nu sitter fast i en ruin…..så kanske du inte just nu kan lära dig Svavelkaskad.
Men samma situation men där du är en Ordo Magica student som redan innan tagit kontakter in game under downtime (men inte hade xp nog för att köpa förmågan) så kanske det är så att du når en insikt i ruinen och kan då börja kasta svavelbollar.

Systemet är ju sådant att du från en dag till en annan plötsligt kan något….så det är bra för suspension of belief om det finns en ingame förklaring varför du nu kan något som du inte kunde igår.



Sedan är ju krafter något som ses med oblida ögon av befolkningen. Teurger är väl ok…., ordo magica är läskiga och häxor skall brännas! Svartkonstnärer skall brännas!!!! och byn där de hittades…
Även mellan de olika skolor är det vattentäta skott.

Så du kommer sannolikt endast ha tillgång till lärare som finns inom den egna skolan. Detta kan innebära om äventyret utspelar sig vid ett isolerat kloster i Titanbergen så kanske inte alla krafter finns att tillgå att lära sig.

Att som Teurg gå över till Ordo Magica tornet för att lära sig Svavelkaskad kommer att uppfattas som klart suspekt av både dina med-teurger som Ordo Magica….



Men som motargument så finns det alltid suspekta typer som kan lära dig det du är ute efter mot ett pris. Allt har ett pris.

Eller om du har en cool story som förklarar varför just denna Teurg kan svavelkaskad som passar er grupps historia och värld. Så självklart skall du kunna lära dig Svavelkaskad.



1b (Vad är det världsliga priset för att lära sig nya krafter)

Inom skolan så kanske du får lära dig en ny kraft mot att du löser ett problem (dvs ett äventyr) åt mästaren.

Utanför skolan kanske innebär att du blir utesluten ur din ursprungliga skola, eller inkvisitionen börjar ställa frågor…

Det kanske kostar tid och resurser.



Reglerna

1b Finns mycket få begränsningar i reglerna som säger att du inte får välja en förmåga.
Vissa förmågor finns endast till vissa Arketyper (inga mystiska krafter här om jag minns rätt)
Elit yrkesförmågor finns endast tillgängliga när du kvalificerat dig för Elit yrket. (här finns ett par kraftfulla krafter)



1b Priset

Att köpa (för alla)

Om du är Teurg (n) så kan du lära dig alla krafter som finns beskrivna som teurgkrafter till nivå novis utan att ta någon permanent korruption.
Du kan lära dig krafterna till gesäll eller mästarnivå men då kostar det en permanent korruption.

Om du är Teurg (g) så kan du lära dig teurgkrafter på novis eller gesällnivå
Mästarnivån tillåter novis, gesäll och mästare

Oavsett om du är novis eller mästare inom Teurgi så kostar en kraft utanför skolan en permanent korruption att lära sig.



Att kasta (För oskolade eller Teurg, Ordo Magica och Häxor)

Om som oskolad i skolan kastar en novisbesvärjelse så betalar du 1t4 korruption (och har tagit en permanent för att lära dig kraften)
Om du är oskolad men har förmågan Stark Gåva, så betalar du 1 korruption för din signaturförmåga (men fortfarande tagit 1 permanent korruption)

Om du som har novis så kostar det fortfarande 1t4 korruption (men du slipper att den permanenta när du lärde dig kraften
Om du har gesäll kostar kraften endast 1 temporär korruption att kasta (den svenska versionen är fel, tror det är rättat i sista upplagan)
Mästare som gesäll men ofta med andra effekter



Att kasta krafter för stavmagiker, symbolister och svartkonstnärer är lite annorlunda.
Jag har det inte exakt i minnet och är på jobbet så jag duckar lite för den frågan om du inte vill att jag skall förklara den biten.
Men som tips, förmågan Stark Gåva (g) tillsammans med Svartkonst (novis???) och förmågan kanalisera samt ritualen själsten?? så har du brutit systemet helt (evil smiley)







Slutnot

Korruption i Symbaroum är och skall vara farligt. Om jag gjort om systemet så hade jag nog gjort poolen av tolererbar korruption större men att förmågor kostar mer för att få lite balans i det.

I spel är det nämligen så att du oftast inte kan använda din kraft mer än en gång innan gesäll och efteråt kostar det ”ingenting” då strider/ scener oftast är över relativt snabbt.



En orsak till detta är progressionen av bonusar/ kostnader/ effekter i spelet inte är matematiskt balanserade

Oftast är de i följande steg

0 -> +1t4 -> +1t6 -> 1t8 -> 1t10 -> 1t12

Skillnaderna är alltid i medel +1 mellan alla steg utom steget 0 -> 1t4 vilket är +2,5 i effektstyrka.

(Ibland finns +1 också men oftast inte bland förmågor, utan endast hos utrustning)

Men det är en helt annan diskussion.
 
Top