Möten i Arnor 2946 TA

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad kan hända, vad kan man möta, i Arnor 2946 tredje åldern (alltså när ToR / AIME utspelas, 5 år efter Smags död)?

(ursäkta svengeskan nedan)

Arnor är väsentligen obefolkat. Rangers of the North / Dunedains försöker hålla landet fritt från orcher. Framför allt skyddar de The Shire och Bree och man kan tänka sig att vägen mot Rivendell är mer skyddad. Men Arnor är jättestort.

Jag har gjort en lista från mer troligt till mer otroligt

1) Strövande Wargs
2) Stora djur (spindlar, ormar, rovfåglar)
3) Farliga växter, köttätande (typ Hourn)
4) Rövarband, halvisolerade klaner, kriminella i exil
5) Äventyrare och skattletare
6) Troll
7) Dunlendings/Angmarin/Hillmen som lagt/lägger land under sig
8) Gamla plågade själar: Ghouls, Ghasts, Barrow Wights
9) "Sekter" och "Sällskap"
10) Alver/Dvärgar/Hober som bosatt sig
11) Saurons spioner eller agenter
12) Renegade Dunedains
13) Mindre drakar (drakes)
14) Fell beasts
15) Nazguler
16) Större drakar på jakt eller som flyger över
17) Vampyrer

Om det finns människor i grannländer (Dunland, Hollin, Angmar, etc) så måste det vara rimligt att gränserna är mycket oklara, och att de ibland söker lyckan i Arnor. Kanske inte med Rangers of the Norths goda samtycke.

Hur ställer sig förresten Aragorns Rangers till att äventyrare söker skatter och äventyr i Arnors gamla ruiner? Välkomnar de äventyrare (fria män, ex.vis från Rohan, Gondor, osv)?

Om man nu är på god fot med dessa Rangers of the North, är det rimligt att man så att säga kan hitta deras byar, fästen och bosättningar utspritt i Arnor där man kan vila upp sig mellan äventyren? Är det rimligt att tro att man kan handla med pengar, eller är detta vildmarksliv så primitivt att pengar är onödigt?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag kom bra långt in i den texten innan jag insåg att du pratade om Sagan om ringen. :gremooo:
 
Top