Nekromanti Mörkt = seriöst?

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Alldeles nyligen skulle jag introducera en spelare till den D&D 3E kampanj jag knåpar med. Jag berättade att de andras karaktärskoncept var aningen mörka och cyniska, så han kunde vänta sig lite råare ton på äventyren. Svaret på detta blev "Coolt! Lite seriöst rollspelande med andra ord"...

Är det verkligen så att folk i allmänhet ser en mörkare och mer cynisk världsbild som en mer seriös form av rollspel? Går det inte att visa lite hopp för mänskligheten och dra klara linjer mellan bra och dåligt/ gott och ont utan att det blir my little pony stämpel med omedelbar verkan, utan att passera gå?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det där beror nog mycket på tidens gång och trender.

Innan cyberpunken kom var ju science fiction-genren glad, hoppfull och kul. Titta bara på gamla postkatastrofspelet Mutant, som ju är ett av de roligaste rollspelen som finns. Men det spelet kom ju ut på en tid när världen faktiskt VAR rolig. Hoppfull. Folk tog ju banklån både till höger och vänster, bara en sån sak...

Idag är världen cynisk och dum. Det speglar sig förstås i böcker/film och förstås -rollspel.

Men det håller ju på att vända, eller hur? På bio kommer det rena, raka äventyrsfilmer (sagan om ringen, starwars, harry potter), och titta på rollspelshyllorna; det svämmar ju inte direkt över av den sorts råa cynism som Kult stod för... Istället går vi tillbaka mot raka matinéäventyr, typ nya Drakar och Gondica.

Så din kompis är bara lite efter. Snart kan du börja alla dina äventyr med den gamla rollspelsklyschan "Ni sitter på ett värdshus. Plötsligt kommer det in en fetlagd köpman med en säck mynt i ena handen och en karta i den andra" utan att skämmas. ;^D

Världen håller på att bli god igen. (om inte WTC gör så att världen blir dum och fördomsfull först :p)

/Rising

"But my mom says I'm cool..." -Millhouse
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag tror att saken är denna: glada ljusa rollspel tenderar att vara svartvita; där finns hjältarna, och de är jättesnälla, och så finns det skurkarna och de är jätteelaka. Den riktiga världen fungerar dock inte så: där kämpar alla hela tiden för att uppnå sina egna mål, som överlevnad och sex. Efter att i sina barndomsår ofta ha spelat den första sortens äventyr och konsumerat den första sortens litteratur, kan vem som heldst bli less på att folk inte uppför sig som folk, att hjältarna aldrig är egoistiska, att skurkarna aldrig har goda motiv för sina onda planer o.s.v. Man vill ha en värld där folk är folk; egoistiska, lömska, ryggdunkande rövslickande kräk; en värld som fungerar som verkligheten, en värld som är "seriös". Och en värld där alla bara tänker på sig själva blir automatiskt lite mörkare, lite mer cynisk.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Uh-oh här kommer professor Arvidos!

Själv så tror jag att man utför "dåliga" handlingar för att antingen säkra det som ens instinkter säger åt en att man vill ha, eller för att få mer personlig frihet.

Man kan se "Frihet" som "livsvalutan", det man använder för att uppnå t. ex lycka och upplysning. Alla strävar efter mer frihet, (Antar jag?) och sådant som kan ge en många handlingsmöjligheter = frihet är pengar och liknande. Sedan det här med gott och ont.. Själv så tror jag VERKLIGEN inte på "ond kraft" och "god kraft", men om man ska försöka klassifiera "ont" och "gott" så finns det två alternativ, enligt mig.

1. Ta frihet (Självförtroende, pengar..) från andra för att ge till sig själv är ondska. Ge till andra från en själv är godhet. På detta sättet är "ondska" lika viktigt och bra som "godhet" (Eftersom jag tillexempel begår en ond handling genom att äta middag = administrera maten till mig så att ingen annan får den.) På detta sättet så är dom idealet Frihet samma sak som ondska, och Rättvisa samma sak som Godhet.

2. Att absolut godhet är absolut harmoni. När Frihets-resurserna går dit dom gör max nytta för att öka personers frihet (Till exempel 50 spänn gör mycket mer nytta till en svältande familj än en rik) så är det "gott". När Frihets-resurserna är dåligt fördelade är det "ont" (Till exempel mobbaren: Hans självförtroende ökar inte lika mycket som hans offers självförtroende sänks.)


[color:blue]Signing off, med hopp om att ha väckt tankar på detta groovy ämne..</font color=blue>
-Arvidos
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Uh-oh här kommer professor Arvidos!

Hmm hmm, fast i rollspelens värld finns det ju faktiskt ofta en ren och enkel ondska. Fullständigt orealistiskt, förvisso, men likafullt ganska roligt på sina håll.

I rollspel är ju ondskan annars den sida som rollpersonerna upplever som hotfull. Och denna är ju betydligt klarare i Sagan om Ringen än den är i en mörk, cynisk värld där alla är efter varandra.

Fast jag tror spelaren bara menade att spelet skulle ha en "vuxnare" karaktär med gatuflickor, drogmissbrukare och en hideös uppvisning i kallblodigt våld, snarare än tomtar, älvor och fagra prinsessor. Min personliga åsikt är ju inte att äventyren blir "vuxnare" då, utan anarare ganska barnsliga. Graden av vuxenhet ligger ju i hur komplex konfliktlösningen är. Ett spel där man jobbar som terapeut åt svartfolken skulle vara intressant att spela! ;^D

/Rising
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Fältstudie - terapeut åt Gingrach, orch

<I>Ett spel där man jobbar som terapeut åt svartfolken skulle vara intressant att spela! ;^D</I>

Fältstudie:
Vid fakulteten för humanoida studier i Ishama, kronjuvelen i kejsardömets krona, ställdes för 8 månader sedan frågeställning "hur svartfolk reagerar på psykoanalys och själslig vård".

Efter att ha funnit den framstående psykologen och psykoanalytikern Kern Hollacs kvarlevor i en stor järngryta föreslås att försöket avbryts.../images/icons/laugh.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fältstudie - terapeut åt Gingrach, orch

" Efter att ha funnit den framstående psykologen och psykoanalytikern Kern Hollacs kvarlevor i en stor järngryta föreslås att försöket
avbryts.."

Varför avbryta försöket just som man kommit fram till ett resultat (dvs svartfolk reagerar på psykoanalys genom att stoppa psykoanalytikerns kvarlevor i en järngryta). Det här skulle kunna vara inledningen till ett intressant äventyr i ett lite mindre konventionellt rollspel; RPna skickas att utreda ett mord i en orchby, samtidigt som de är tvugna att hålla sig väl med sina sponsorer vid fakulteten för humanoida studier som inte vill att det ska komma ut att deras populäraste forskare provocerade fram sin egen död genom att påstå att orcher egentligen är missförstådda varelser som inte vill någon illa (orcherna slog i hjäl honom för att ingen skulle få reda på det - trollen skulle aldrig sluta göra narr av dem)

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Många intressanta tankar.

Naturligtvis går ju stämningen i nytillverkade rollspel i vågor, precis som med andra medier. Det här med att de raka matinéäventyr kommer pga att världen är ljusare och godare nu håller jag nog inte med om alls. Det är ju när man känner sig trygg och säker (både i benämningen socialt/ekonomiskt och att grannlandet inte skjuter granater på ens kvarter i småtimmarna) som man vill ha en mörkare värld att fly in i, för att få vara lite elak en stund.. spelar ingen roll om detta uttrycker sig genom en fascination för Pinhead eller att man axlar rollen som den blodsugande, intrigerande vampyren. När man i verkligheten börjar komma lite för nära elakheterna på bioduken/rollspelsbordet är det plötsligt inte lika kul längre - Det är inte de romantiska komedierna som ställs in/skjuts upp pga WTC, det är action och katastroffilmerna.

Ondska och godhet är som jag ser det bara stämplar. Vanligen sätter man väl dessa stämplar på girighet respektive självuppoffring. Jag har inget emot att dra ut extremerna lite extra när jag spelar rollspel - ondska är inte globala företag som fufflar till sig monopolliknande ställning, det är drakar som terroriserar landsbyggden för att kunna utpressa sig till några extra guldmynt till skatthögen.
Godhet är inte att bjussa en pank stackare på en kaffe, det är en paladin som offrar sitt liv för att rädda landsbyggden undan drakförtrycket...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det verkligen så att folk i allmänhet ser en mörkare och mer cynisk världsbild som en mer seriös form av rollspel? Går det inte att visa lite hopp för mänskligheten och dra klara linjer mellan bra och dåligt/ gott och ont utan att det blir my little pony stämpel med omedelbar verkan, utan att passera gå?"

Många rollspelare har en tendens att förväxla rollspel med andra saker än ont och gott (kallas ofta för "gråskalor") med rollspel som enbart har gråskalorna som är mer än 50% svart.

Annars finns det många varianter av "seriöst rollspel". En del hävdar att rollspel måste vara jävelpsykologiska för att vara seriösa. Andra går inte med på annat än grisodling om man ska spela seriöst. Åter andra kräver ultrarealism för att det ska vara seriöst.

Själv struntar jag i allt det där bjäfset: "seriöst rollspel" för min del är när man har seriöst kul ihop med en klase av sina bästa kompisar, och ont och gott brukar oftast förpassas till det lodräta arkivet men jag har ändå en massa ljusa gråskalor, utöver de mörka.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Fältstudie - terapeut åt Gingrach, orch

Nja, egentligen så är det så att Kern Hollac är.. var den mest intresserade av svartfolkens psykiska status./images/icons/laugh.gif

Naturligtvis är det ett äventyrsuppslag - det går att göra mer eller mindre humoristiskt. Betänk den hård och tuffa krigaren tvingas valla runt en hel instution av forskar som är både världsfrånvända och naiva samt godtrogna.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fältstudie - terapeut åt Gingrach, orch

Naturligtvis ska det vara fullständigt seriöst; först så småningom ska RPna ha någon chans att upptäcka vad som egentligen hänt (kanske det är någon av Kern Hollacs kolleger som ligger bakom - ett anonymt brev till orcherna kanske, om nu orcher kan läsa). Men om man t.ex gör ett D&D-äventyr av det slutar det nog med att alla orcher avlider, och det ganska fort,

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Det här med att de raka matinéäventyr kommer pga att världen är ljusare och godare nu håller jag nog inte med om alls. Det är ju när man känner sig trygg och säker (både i benämningen socialt/ekonomiskt och att grannlandet inte skjuter granater på ens kvarter i småtimmarna) som man vill ha en mörkare värld att fly in i, för att få vara lite elak en stund.."

När världen plötsligt blev dum och storföretagen började underminera olika demokratiska värden, då skriver W.Gibson "Neuromancer" och uppfinner cyberpunken.

Under 60-70, talet, när världen var ljus, god och trevlig (ok, man hade kalla kriget som spökade, men ta ett bloss till och det är inga bekymmer...) vad fanns det för sci-fi då?

-Jo, Barbarella, som flyger omkring i en röd pennvässare och knullar runt med rymdvarelser.

I rest my case.

/Rising
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det mesta !

Jag tycker i allmenhet att de flesta rollspel är seriösa. Det är vad man gör det till. Sen att det finns de som är gjorda så att de INTE är seriösa är ju en anna sak... Tänkte då i synnerlighet på Paranoia & liknande spel.../images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Kul = Seriöst = Korrekt

Jorå, så är det.
Men själv så brukar jag tona svaaaart som ni säkert märkte (ni som har läst) i Pilgrimen Från Detana.

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nä.

Nä, inte riktigt. (Ska inte Västmark vara glatt föresten?)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Nä.

<I>"Ska inte Västmark vara glatt föresten?)"</I>

Min spelgrupp kör det "hurtbulligt" /images/icons/wink.gif
<B>
[observera, följande är sagt på Disney-svenska]</B>
RP1: <I>"Oh, ädla adelsdam - Jag är glad att se dig"</I>
SLP: <I>"Åh, min räddare. Låt oss springa mot soluppgången"</I>

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Man ska väl fundera lite på vad personen i fråga menar med "seriöst" rollspel. Det engelska "serious" betyder ju "allvarlig", och de mörkare rollspelen är ju onekligen mer allvarliga. Det finns inte så stor plats för humor som i andra rollspel, och de mörka rollspelen symboliseras ju just av att världsbilden är mörk, vilket naturligtvis ger en tung stämpel på spelet, man får ett direkt intryck att man inte ska fjanta runt och fåna sig, det är inte det som är meningen.
Det är betydligt lättare att flippa ut i ett spel som t.ex. Drakar och Demoner, för där är inte världen så mörk i grunden. Visst är det upp till spelledaren hur mörk han vill att världen ska vara, men DoD har en, i grunden, ljus stämpel, medan t.ex. Kult har en mörk dito. Det är svårt att göra Kult till ett ljust rollspel, med den bakgrund det har.
De flesta spel befinner sig väl dock någonstans mellan ljust och mörkt, dvs i grådasket.
Sen vet man ju inte vad denne kille tidigare hade upplevt. Kanske hade han spelat Drakar och Demoner, med en bunt oseriösa typer, för vilka spelet fungerade som en ursäkt för att träffas och diskutera hur det gick i den senaste hockeymatchen? Det är iaf något som JAG ser som ganska oseriöst. Man kan ju inte heller säga att "det där är seriöst, det där är oseriöst". Det måste ju finnas olika omfattningar också. Många spelar väl seriöst rollspel, men flippar ut ibland, när man blir trött, eller när man kommer på någon oslagbar kommentar till überskurken och bara MÅSTE slänga ur sig den, fast man är fullt medveten om att detta kommer att förstöra stämningen i minst en timme framåt. Ibland är det svårt att låta bli att göra sånt...*fnissar lite för mig själv, när jag drar mig till minnes några såna tillfällen, då hela spelargruppen har legat förlamad av skratt och lidit av akut andnöd...*
Men hur som helst, på det hela taget tror jag att mörka rollspel upplevs som mer seriösa, just pga den mörka världsbilden lämnar så lite plats åt humor.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top