Nekromanti Mördande strålning

Rickard

Urverk speldesign
Hur blir det m tekniken? Allt mer blir trådlöst.. Är all strålning i luften bra för oss m tanke på att vi redan bombaderas av artiklar (inte från DN el. dyl.) från rymden?,
Bluetooth t.ex. använder samma microvågor som en microvågsugn (uppgifter jag tvivlar på då micro:n använder magnetism).. Kommer mobiltelefoner försvinna pga ökade hjärntumörer och vad kommer ersätta detta?

/[color:448800]Han</font color=448800> som är tvivelaktig mot mobiltelefoner för dess strålning och läckage av skadliga ämnen

Sabelkatten

Swordsman
Hur blir det m tekniken? Allt mer blir trådlöst.. Är all strålning i luften bra för oss m tanke på att vi redan bombaderas av artiklar (inte från DN el. dyl.) från rymden?

Du måste skilja på elektromagnetisk strålning (ljus/radio) och joniserande strålning (partikelstrålning). Effekterna av dem skiljer sig märkbart.

Bluetooth t.ex. använder samma microvågor som en microvågsugn (uppgifter jag tvivlar på då micro:n använder magnetism).. Kommer mobiltelefoner försvinna pga ökade hjärntumörer och vad kommer ersätta detta?

Faktum är att allt man vet idag är att höga stråldoser är farliga - men bortsett från direkta effekter som brännskador som brännskador är det ingen som vet riktigt hur farligt olika typer av strålning är. Det är statistiskt fastställt att kraftiga elektriska fält kan orsaka cancer (det är därför man flyttar högspänningsledningar bort från bostadsområden). Hurvida så svaga sändare som mobiltelefoner är skadliga går inte att säga, men det har utförts försök som visar att de kan vara det. Använder man en idiotsladd är man säker för i vilket fall som helst, på ett par dm håll är strålningen försumbar.

Och jo, det är samma typ av elektromagnetisk strålning från en radio som från en mikrougn (en mikrougn är en radio). Det är bara frekvensen som skiljer (jag har för mig att en mikrougn ligger på ca 1,5 GHz och Bluetooth ligger på knappt 3 GHz) FM-radio ligger på ca 100 MHz, TV:n ligger på ca 300 MHz och mobiler på 900 eller 1800 MHz.

/Henrik