Nekromanti Mönster till monster...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Saxat från ett brev från Anders Blixt på Gondica-listan:

"Anders Blixt, Erik Sieurin och Åke Rosenius håller på att göra ett
bestiarium till Gondica. Det kommer att publiceras som en gratis
PDF-fil på Rävspels sajt www.rollspel.com under våren.

Bestiariet blir 25-30 A4-sidor tjockt och beskriver djur och monster
som är användbara i äventyr. Tonvikten ligger på Vidonias, Digervedens
och Kordi-bergens faunor, samt havsdjur. Bland annat förekommer
följande:

+ Vanliga djur (t.ex. isbjörn, lejon, elefant)
+ Fantasyvarelser (t.ex. mantikora, sjöorm, amfisbaena)
+ Riddjur (med beskrivningar av bärförmåga, förflyttningförmåga och
uthållighet)
+ Styggelser (riktlinjer för aristosofiska monster)

=====
Per aspera ad astra"

OK, nu har jag en följdfråga:
Tycker ni att det är vettigt med _exemplifieringar_ om hur man omsätter de där riktlinjerna? T.ex. att man tar data från bestiariet på en existerande varelse och har en liten förklaringsgnurk om hur typ-SL Pelle gör en styggelse av den för att använda till ett visst syfte i ett äventyr?

Det vanliga förbehållet: Detta kommer naturligtvis att draina tid och kraft från andra delar av projektet. Styggelsekapitlet är svjv annars redan färdigskrivet...

Nightowl, stygg, men ingen styggelse.


"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"OK, nu har jag en följdfråga:
Tycker ni att det är vettigt med _exemplifieringar_ om hur man omsätter de där riktlinjerna? T.ex. att man tar data från bestiariet på en existerande varelse och har en liten förklaringsgnurk om hur typ-SL Pelle gör en styggelse av den för att använda till ett visst syfte i ett äventyr?"


Varierar...men jag skulle gärna se att ni tar ett exempel på varelse i modulen (eller vad man skall kalla det) och beskriver just varför deb får de värden som den får... Då har man ju något att jämföra med.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Detta kommer naturligtvis att draina tid och kraft från andra delar av projektet. Styggelsekapitlet är svjv annars redan färdigskrivet...</I>

Med tanke på att styggelsekapitlet slutar med en tredjedels kolumn på en i övrigt blank sida så skulle iaf <I>jag</I> inte ha nåt emot lite mer text där. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ärh, detta är ur en draft UTAN ILLUSTRATIONER! Och vem (wink wink nudge nudge say no more) kommer att göra dem? :)

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag vet ärligt talat inte, men jag kan gissa (om vederbörande har tid, han har något som kallas "liv" också som bör prioriteras, tycker jag).

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag vet ärligt talat inte, men jag kan gissa</I>

Hörrdu, jag vet nog att du har sett utkast med tillhörande credit-lista.
Layoutmässigt sett spelar det dock mindre roll; 'Styggelser' är ett eget kapitel, så det <I>har</I> fn en tredjedels kolumn på en i övrigt tom sida i slutet, oavsett vad som kommer in på andra ställen.

<I>(om vederbörande har tid, han har något som kallas "liv" också som bör prioriteras, tycker jag).</I>

Näe - det kallas "jobb", och det är <I>inte</I> samma sak. "Liv" är det som man sysslar med när tråkmånsar tycker att man inte har nåt liv. (-:
Däremot stämmer det att det är ett effektivt hinder mot att få nånting gjort med bestiariet såväl som Arizona till A&T...

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
OK, OK... jag mindes faktiskt bara att ditt namn stod med, och jag vet att Anders frågade om illos, men jag såg inget svar från dig... Slå mig inte, jag har glasögon! ;-)

Mer seriöst så hade jag faktiskt hoppats på en styggelse-illo också, eller två. Och de tar plats. Jag skriver gärna till lite extra (onda hamstrar... muhahhaha!) men jag har lite annat på gång också.

Få ett jobb, bl.a. Jag har nära panik på grund av det, och spenderar med brist på logik för lite tid med att söka...

Liv = det som definieras som liv av stora delar av mänskligheten. Sorry för det också.

Nightowl som BARA säger fel saker idag...

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 
Top