Nekromanti Måste odöda vara onda? Och animister goda?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
**SPOILER**
Andra(?) äventyret (kommer inte ihåg namnet) till Krilloan innehåller en animist som är ond.

jag skulle nog inte tillåta att spelare fick spela (högre) odöda. Det skulle vara lite för bra för dem.. Vad är det eg. för fel på att ondingen förvandlas till t.ex. Dödsgast efter att RP:na dödat honom.

Tänkte själv starta en kampanj där spelarna omger sig m odöda för att göra ut RP:nas ärenden. Antagligen kommer det att utspela sig i Nidland för att det är lättare för mig att få en helhet på det hela om jag kör m en värld som jag är väl bekant med.

/[color:green]Han</font color=green> som <EM>kan</EM> skriva sammanhängande.. Men inte just nu
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Mmmm

Bra poäng.
I DoD Expert och de flesta andra rollspel är odöda antingen patetiska små kryp eller fullständigt Ubermäktiga.

Odöda som rollpersoner funkar i det systemet bara i kampanjer där rollpersonerna över lag är rejält mäktiga.

Annars kan man ju skala ner också. Min vampyrrollperson var inte särskilt mäktig, vi gjorde honom svagare än reglerna tillät för att han skulle passa in. Egentligen är han en miniversion av en av mina favoritSLPs. Jag bara sänkte några FVn, framförallt magiskolan animism från 25 till 15 och tog bort alla andra skolor och tog bort några vampyrkrafter inklusive fördubblingen av Int och Psy. Fördubblingen av styrkan behöll jag, liksom förmågan att förvandla sig till liten flygande varelse. (SLPn kunde förvandla sig till korp, rollpersonen till den mer klassiska fladdermusen.)

Sen håller jag också på med ett nytt system för odöda. I detta finns det bara fyra sorters odöda (spöken, zombies, skelett och vampyrer), men med stora skillnader inom dessa klasser så att man kan skapa hur mäktiga eller svaga odöda man har lust med.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Ont och gott

Ärligt talat: jag föredrar också världar utan objektiv godhet och ondska.

I och för sig har jag inget emot om det finns individer/organisationer som 99,99999% av de utomstående anser onda eller goda om bara gråskalan finns med mellan dessa poler. Det är skönt med klara fiender/vänner också.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Låg fantasy?? Fan heller!

prinsessorna går ofelbart och kärar ner sig i fagra gossar (alltid män, aldrig kvinnor, hur skulle det se ut?),

Lesbiska prinsessor? (-:

Detta innebär dock INTE att annan fantasy kallas Low Fantasy,

Du är nog lite sent ute; low fantasy är en både vanlig och väl inarbetad term (jag testade nyss att göra en sökning efter den här på forumen, och fick upp drygt 80 träffar). Den brukar dock inte användas om "allt som inte är high" utan om utpräglat jordnära fantasy, med väldigt lite monster, magi, prinsessor (fast nån storbonns söta dotter kan väl alltid dyka upp) och andra raser. Gemini och Khelataar är två svenska exempel på genren.

--
Åke
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Den definitionen kan jag nog gå med på

Fantasy utan eller nästan utan magi, odöda, monster, intelligenta ickemänskliga varelser och så vidare, tja, det kanske definieras som Low Fantasy.

Låg som i låg volym, inte som i lågt stående.
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Ja för sjutton!

Om det ALLTID kommer nån djävla plottwist som visar att skurken inte var så hemsk egentligen så blir det lätt tröttsamt det också.

För min del vill jag inte ha några onda eller goda kategorier av intelligenta varelser typ att alla nidlänningar, orcher och nekromantiker är onda medan alla alver, berendier, lysandevägen-präster och animister är goda.

Däremot bör det finnas en och annan REJÄLT otrevlig och helt oförbätterlig stat, religion och organisation. Jämför med Nazityskland. Även om de gjorde en del bra saker som att bygga vägar så var nazistpartiet på det stora hela en rent destruktiv kraft, väl värd att bekämpa. Men de gjorde vad de gjorde för att de trodde att det var bra, inte för att de ville se mörkret falla över världen utan för att de trodde det var en bra id'e. Framför allt vore det ren bullshit att påstå att alla tyskar födda mellan 1890 och 1920 och inte kämpade mot Hitler var onda.

Saurons som med fula knep försöker ta makten för att tillfredställa vridna ideal eller ren maktlystnad är bra skurkar, medan skeletor-typer som står på klippor i åskväder och vrålar "MUAHAHA JAG ÄR ONDSKANS KRAFT" enligt min ringa mening är lite väl löjliga. Dylika galningar gör sig på sin höjd som småskurkar med ett fåtal ännu dummare hantlangare, riktiga storskurkar bör vara klara i skallen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: ur rollpersonernas vinkel

Sedan kan det ju bli intressant om man inte beskriver saker objektivt utan ur rollpersonernas kulturella och upplevelsemässiga sammanhang. Då kan saker både bli mindre självklara och få mer färg. Eventuellt kan det bli lättare att rollspela också om man inte får den objektiva synen på saker och tung utan får informationen ur rollpersonens vinkel.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top