Nekromanti Måste läsas!

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag vet inte om denna bok har diskuterats tidigare. Hur det än förhåller sig så känner jag ändå att jag måste tipsa om den. Egentligen rör det sig om en trilogi plus en senare samling av smånoveller som utspelar sig i orginalböckernas värld. Det rör sig om Peter Hamiltons The Reality Dysfunction trilogi. För alla er som gillar SF på episk nivå ala Asimov så MÅSTE ni helt enkelt läsa dessa. Djupet i böckerna (personligheterna, världsbeskrivningen tekniken….) är underbart och förhållandet man får till karaktärerna liknar nästan en kärlekshistoria (ok jag kanske är ett freak). För er som gillar cybernetiska implantat, planetbusters, snabba rymdstrider och människans (möjliga?) framtid är alltså mitt tips till er KÖP och LÄS utav bara helvete!!!

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Asimov är bra! Stiftelse trilogin är ruggigt bra.
Men för alla fantasy-läsare tycker jag att David Eddings "Sagan om Elenien" och "Sagan om Tamuli" är strået vassare.

Det som inte dödar det härdar.
--
Yassilus
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Va???

................................

Det som inte dödar det härdar.
--
Yassilus
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Bapp!

Allvarligt talat så är Eddings bland det sämsta jag läst i fantasygenren (och då har jag läst oräkneliga fantasyromaner).

Att säga att Eddings är bättre än Asimov är rena hädelsen!

 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Du jämför Eddings med Asimov och tycker Eddings är vassare ?
*hmm* Smaken är som baken delad brukar man säga men att den är frånvarande det var nytt..

Hur som helst jag har läst nästan allt som Asimov har skrivigt och jag har läst nästan allt som Eddings har skrivigt mest för att det tar sällan mer än en halvtimme till timme att läsa igenom Eddings och något måste man göra medans man sitter på biblioteket väntar på lektioner..
Eddings skriver på ett sätt som vem som helst kan lätt förutsäga handlingen redan efter de första fem sidorna vet man EXAKT hur den kommer sluta det är ingen överaskning i hela serien vare sig Tamuli eller Belgarion böckerna.
Eddings har huvudpersoner må vara roande men i längden blir de bara tröttsamma de är lika levande som pappfigurer med ungefär lika mycket personlighet..

Asimov är Otrolig på att skriva berättelser handlingar och intriger han VAR en av värdens bästa författare tyvär han enda fel är i hans personbeskrivningar de kan vara lite/mycket stela..
Asimov överaskar läsaren han bjuder på en symphoni av äventyr och handlingar roliga spännande och underhållande..
Att jämföra Eddings coh Asimov fungerar inte Eddings boxar i amatörligan medan Asimov boxar i tungvikt proffs.. och bär mästar bältet.....
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Bapp!

för att inte tala om den rent bisarra jämförelsen! Att jämföra Eddings och Asimov är ju som att jämföra drivhusodlade, ointressanta, halvruttna jordgubbar (Eddings)med en Bang&Olufsen-stereo - dom spelar inte i samma liga, inte ens samma spel. Sen är en av dom renodlad kiosklitteratur, medans den andra verkligen är en "riktig" författare med anseende.

/Tobbe - borde vara ordförande i FME (Folkfront Mot Eddings :)
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Re: Bapp!

Läs gärna High Hunt av Eddings, hans debutroman. Den är cool.

Vad gäller Belgarion så är första boken helt okej, just personbeskrivningarna är ju ganska levande i början. Sen efter tjugo-trettio böcker har det gått för långt men jag tycker (tyckte åtminstone sist jag läste den) att den första boken faktiskt håller.

Så att dumpa Eddings rakt av håller inte. Tycker jag.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Man slutas aldrig att förvånas. Eddings bättre än Asimov! Har inget emot Eddings men det finns många bättre fantasyförfattare än honom, Robin Hobb, Robert Jordan, Elizabeth Moon, J.J.R Tolkien, för att nämna några. Sedan har vi på SF-sidan oxå ett antal Författare som är bättre än Eddings, Orson Scott Card, William Gibson, Robert A. Heinlein m.fl

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bapp!

Eddings passar på flyg- och tågresor - men så tycker jag om de flesta "fantasytrilogier i fem delar" (internt uttryck för högfantasy). Men Brooks kan jag inte ens läsa där. Så nu vet ni det :).

Fast just Emuli etc. har jag inte kollat. Alla kan ju ha sina bra dagar...

Nightowl, gör skäl för namnet

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det jag tycker är styrkan men också svagheten i Stiftelse-trilogin är den politiska sättet han skriver på. Han är förstås den bästa Sci-Fi författaren och det utan konkurrens men om man ska säga vad som går att jämföra och inte är det ju bara att säga att:
1. Asimov är bästa Sci-fi författaren
2. Eddings är bästa Fantasy författaren efter Tolkien och möjligtvis Pratchett.
3. Ingen tycker jag har rätt....

Yassilus
--
Det som inte dödar det härdar....
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Bapp!

Tack för att nån nästan försvarar mig...

Yassilus
--
Det som inte dödar det härdar....
 
Top