Nekromanti Märkliga inspirationskällor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilka är det märkligaste och knasigaste saker som har inspirerat er i ert rollspelande? Händer det någon gång att ni hämtar inspiration ifrån andra källor än de mest traditionella? Jag tycker att jag själv numera kan bli inspirerad av de mest märkliga saker. Dessutom börjar jag lätt tänka på rollspel och rollspelsskapande i de mest skiljda situationer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Re: Märkliga insprationskällor

I de mest vardagliga situationer brukar jag tänka "om det här var ett rollspelsäventyr, så skulle X hända".

T.ex. om SARS-epidemin varit en del i en rollspelskampanj så skulle jag samlat ihop några kompisar och ge mig ut för att leta reda på den onda nekromantikern som låg bakom farsoten.

Annars blir jag väldigt mycket inspirerad av bilder. Jag har baserat äventyr på omslaget till barnböcker, för bövelen.

Musik är också inspirerande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vilka är det märkligaste och knasigaste saker som har inspirerat er i ert rollspelande? Händer det någon gång att ni hämtar inspiration ifrån andra källor än de mest traditionella? Jag tycker att jag själv numera kan bli inspirerad av de mest märkliga saker. Dessutom börjar jag lätt tänka på rollspel och rollspelsskapande i de mest skiljda situationer.
En av mina bästa inspirationskällor är underligt nog baksidestexter på böcker och filmer. Jag läser texten, sätter ihop en handling eller ett koncept i huvudet utifrån den, sedan låter jag bli att se/läsa den (eftersom de mest inspirerande baksidorna oftast har det sämsta innehållet). Man stjäl en story utan att någon känner igen den eftersom den inte alls påminner om originalstoryn. En metod jag rekommenderar.

Sedan inspireras jag av sådant jag upplever. Jag kommer troligen att använda den tid jag bott i Jordanien som inspiration till rollspel i fantasyöken eller realistiskt spel i nutida mellanöstern.

Mixar är alltid kul. Ta en intressant handling, flytta den till en annan miljö. Kör 'Heart of darkness' i fantasy. Kör Indiana Jones i rymden. Kör noir-thriller i fantasy eller i SF. Ha en bermudatriangel i fantasy. Zombies in space. Fantasin är enda gränsen (och sunt förnuft).

Man kan också kombinera. Säg att man sitter i ett möte, ett typiskt skittråkigt möte. Man har precis sett "28 days later". Man börjar fundera på vad som skulle hända om något sånt skulle hända just nu. Man gör ett spelbart koncept av det. Sådana ideer poppar upp hela tiden.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
1. Povel Ramel-låtar (fantasy)

2. 'Friends', sitcomen ni vet (World of Darkness)

3. Min pappas hälsa (en skurk i Gondica)

4. Arvidsjaurs ekonomiska situation (en superhjältekampanj)

5. Mina egna matvanor (en SLP i GURPS Discworld)

Erik
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Elfte september måste ju vara den bästa inspirationskällan som finns om man spelar WoD. Konspirationer here I come.

//Erik - nu måste jag jobba
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
It's been done... [NT]

NT= "I love the smell of Napalm in The morning. Smells like victory!"
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Har fått inspiration att skapa något, dock har jag inte gjort det än av en låt av Iron Maiden, närmare bestämt Revalations...

Det som fick mina idéer att flöda var närmare bestämt just textstycket "The secret of the hanged man, the smile on his lips".

Idéerna har flödat och ploten är såhär:

RP kommer till en by, alla är döda (pest), även alla djur. Mitt på torget står en galge där det hänger en man med ett brett flin (eller kanske bara ett litet leende). Sedan har jag inte kommit så mycket längre...

Det hela är en deckargåta i ett fantasyspel. Någon som vill spinna vidare på idéen?

/Seinet Wintermute - »Seven deadly sins. Seven ways to win. Seven holy paths to hell and your trip begins. Seven downward slopes. Seven bloodied hopes. Seven are your burning fires. Seven your desires»
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Intressant inlägg

Du skulle inte vilja bygga ut punkt 1 till 5 lite mer? Povel Ramel-låtar som inspirerat till fantasy och märkliga matvanor behöver nog förklaras lite mer ingående(Behöver och behöver. Det hade hursomhelst varit kul att få en liten inblick i Nightowls galna värld).





Saker ni inte visste om Walium
Han har sommarjobbat på ett fjäderfäslakteri och tagit livet av både små kycklingstackare och elaka jättekalkoner.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hubbard

He, jag tänkte på det igår. En kuf kom fram till mig på stan och ville sälja en bok av scientologpappan L.Ron Hubbard om Dianetik, och jag köpte den för en tia. Nå, vad jag än läser i den boken, så kan jag bara tänka på rollspel! Jag har hur mycket idéer som helst på Clearade skurkar i en S/F-kampanj, Altitud som begrepp i Eskapix (tack, Ron! Det är faktiskt en bra term på fenomenet som avgör vem som har inflytande över vem) och såsom kult i Kult vore några flippade dianetiker mycket otäckare än de CoC-influerade demonologer som det är tänkt att man ska spela med.

Dessutom gillar jag ordet "abberation" som han använder för alla sorters psykiska störningar. "Abberation". Det är vackert det. "Clear", det är fult.

---

Å så tja, första gången jag läste om palenteologisk kost så slutade det hela med följande rollspelskoncept...

Jag menar... kolhydrater... Det är ju det häftigaste näringstillskottet. Det går upp i hjärnan. Hur svårt är det att hitta på ett rollspelskoncept efter det? :^)

/Rising
som vill starta sin egen religiösa sekt. Vi ska döda akademiker och bo i en stuga och leka "gissa när brödet hoppar upp ur brödrosten" och ha en massa pisk-på-rumpan-sex (Lilla gumman, nu förstår du väl varför jag kallas för RIS-ing? Hö hö hö!) och sälja videoband över nätet och sedan kommer Aschberg komma med hemlig kamera och... Okej, mamma, jag lugnar mig nu. Ja, jag har tagit mina tabletter....
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Intressant inlägg

1. Povel Ramel-låtar (fantasy)
Visa i Kråknedan var basen för en fantasyvärld jag skrev ihop innan jag spelade rollspel. (Jag är ganska säker på att det är en Alf Hambe-pastisch, men...)

2. 'Friends', sitcomen ni vet (World of Darkness)
Skall man blanda alla spelen skall det ske med stil. I 'Fiends' spelar rollpersonerna fem övernaturliga väsen som umgås runt Central Park.

3. Min pappas hälsa (en skurk i Gondica)
Av ytterst otrevliga orsaker har jag goda insikter i Parkinsons Sjukdom. :gremfrown:

4. Arvidsjaurs ekonomiska situation (en superhjältekampanj)
Underliga EU-bidragleder till att en liten inlandskommun får sitt eget Avengers. Det var inte en seriös kampanj...

[/quote] 5. Mina egna matvanor (en SLP i GURPS Discworld)
[/quote]

En ghoul som är vegetarian, för en CSI-kampanj i Nattvakten. Det är inte jag, men det hela dök upp efter kommentarer som min pojkvän fällde efter att ha sett mig morbidt fnittrande mörda en vattenmelon.

Erik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
RP kommer till en by, alla är döda (pest), även alla djur. Mitt på torget står en galge där det hänger en man med ett brett flin (eller kanske bara ett litet leende). Sedan har jag inte kommit så mycket längre...<pre>

</pre>Det hela är en deckargåta i ett fantasyspel. Någon som vill spinna vidare på idéen?
Jomenvisst. Jag fick faktiskt ett par idéer när jag läste det, så om det vill sig väl dyker kanske det generiska fantasyäventyret »Den hängde mannens leende« upp om ett par dagar... ehh, vänta lite nu, det är ju jag som ska göra det... om ett par veckor, kanske.... Om jag får stjäla din idé så fullständigt, alltså

JPS –fick faktiskt lust att skriva ihop något, men vi får väl se vad det blir av det.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Du får bara stjäla det ifall du skriver "Baserat på en idé av Seinet (seinet@rollspel.nu)" i för- eller eftertexterna (helst i förtexterna)

/Seinet
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Du får bara stjäla det ifall du skriver "Baserat på en idé av Seinet (seinet@rollspel.nu)" i för- eller eftertexterna (helst i förtexterna
Naturligtvis. Det finns ju en viss risk att min medfödda oföretagsamhet kommer i vägen, förstås, men om jag skriver det ska jag nämna dig både i för- och eftertexterna :gremsmile:

JPS
 
Top