[Luna City Blues] Vad saker ska heta?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Första vändan – Brödraskapet

Jag tycker hemskt mycket om Mutant Chronicles 1e, men jag har märkt att det finns en och annan… märklighet i världsbygget, som jag inte är säker på att de tjänar på att reproduceras i varje version av spelvärlden som kommer.

Det här med Kardinaler, till exempel. Inom Brödraskapet har vi Kardinalen. Under honom har vi Kurian. I Kurian ingår… sex, eller kanske åtta beroende på version, Kardinaler. Tredje utgåvan försäkrar oss om att det aldrig sker någon sammanblandning, men jag… jag vet inte.

Jag funderar på om man kanske borde kalla de "lägre" kardinalerna något annat. Man skulle ju kunna kalla Kardinalen något annat än Kardinalen, men hans titel känns lite mer inarbetad. Jag är också öppen för att i folkmun fortfarande bara kalla de andra Kardinaler, men att det åtminstone finns typ ett prefix eller något som man kan lägga till när man vill tydliggöra att man pratar om typ Dominik (Sheriffen på Luna) snarare än Durand XVII.

Så… "Subcardinal" lär ju inte funka. "Cardinal Bishop"? "Cathedral cardinal"? "Cardinalus minori"?

Inkvisitionen har lite samma problem – eftersom både direktoratet och ordern under direktoratet heter just "The Inquisition". Eller åtminstone kallas både alla som jobbar inom direktoratet och de som specifikt jobbar med att inkvisitionera för "inkvisitorer". Det här leder till viss förvirring.

Direktorat-inkvisitionen inkluderar inkvisitorer, militären, heliga krigare och spioner. Så här skulle ett bra namn kunna vara något helt annat än The Inquisition – men anspelande på just militärmakt.

De andra direktoraten är The Mystics, The Mission och The Administration. Just The Mystics vet jag inte om jag är superförtjust i heller, mest för att jag inte är 100% på att jag tycker att det är ett bra namn överlag. Det känns mer som något någon annan kallar en, än något man väljer att kalla sig själv. Men det är för all del inte prio att döpa om dem. Men vad skulle kunna passa in bland The Mystics, The Mission och The Administration, och signalera militärmakt/fysisk styrka?

Inkvisitionen har lite samma problem – eftersom både direktoratet och ordern under direktoratet heter just "The Inquisition". Eller åtminstone kallas både alla som jobbar inom direktoratet och de som specifikt jobbar med att inkvisitionera för "inkvisitorer". Det här leder till viss förvirring.

Direktorat-inkvisitionen inkluderar inkvisitorer, militären, heliga krigare och spioner. Så här skulle ett bra namn kunna vara något helt annat än The Inquisition – men anspelande på just militärmakt.
Eller så skulle såklart sub-ordern kunna få ett annat namn. "Inquisition proper"?

Spontant passar Kardinal bättre som namn på medlemmar i en kuria/kollegium (som Collegium Cardinalium) än som titel för en religiös ledare. Det är liksom en ny betydelse för Kardinal. Kanske Patriark hade funkat istället?

Vad gäller inkvisitionen så kanske "tribunalen"/"tribunalerna"

Spontant passar Kardinal bättre som namn på medlemmar i en kuria/kollegium (som Collegium Cardinalium) än som titel för en religiös ledare. Det är liksom en ny betydelse för Kardinal. Kanske Patriark hade funkat istället?

Mja, mjo… Jag tror dock att Kardinalen kommer att få vara kvar. Det känns som ett lite för inarbetat namn/titel i spelvärlden. Solsystemets viktigaste person, genomgående i tre inkarnationer av spelet, inklusive bland annat att universalvalutan är "kardinalskronor"… Klart man kan ändra, men jag undviker det gärna.

Du tänker dock inte fel. Det är en ny betydelse, och egentligen passar det ju bättre på kuria-medlemmarna. Samtidigt finns det ju en poäng i att inte bara plocka 1:1 från vår värld också; att det här inte är katolicism egentligen. Utan precis som megakorporationerna lånat (och bitvis förvridit) nationalistiska föreställningar så har Brödraskapet lånat religiösa/katolska diton… Kanske.

Högste ledaren kanske kan ha titeln ”Högste Kardinal” (i folkmun ”Högkardinalen”) vilket då särskiljer dennes status från övriga Kurians Kardinaler😇

”Militant” (som i Order Militant) är en klassisk form, och passar in i hur mycket andra M det är där.

Det enda är att det ligger nära hur 40K gör det.

Den större uppsättningen kardinaler kunde betecknas Curial Cardinals där det behövs, för att skilja dem från the Cardinal. Att börja prata biskop är nog mer förvirrande - även påven är ju en biskop, till exempel. Sedan låter det litet som att man blandat ihop kurian med kardinalskollegiet redan till att börja med?

Jag tycker det faktumet att Kardinalen (kardinal i bestämd form) bara heter kardinalen är ganska coolt.

Att det inte orsakar in-world förvirring säger en del om Mutant Chronicles. Den minst coola förklaringen är att det rör sig om språk/translitterering. Dvs det är ett annat språk in-universe där det helt enkelt är tydligare.

Men, mer troligt är att det är en kulturell grej. Det kan vara att Kardinalen är någon slags Primus inter pares, först bland jämlikar, och att han helt enkelt är kardinalernas talesperson (de facto eller bara de jure). Det kan vara att så att Kardinalen ger upp sitt normala namn. Så att han helt enkelt är "Kardinalen", medans alla andra är "Kardinal [Namn]". Det kan också vara så att han har en annan titel egentligen, men Kardinalen är ett noaord för att det är tabu att uttala kardinalens egentliga titel. Inte helt långsökt med tanke på Mutant chronicles dynamik där vi å ena sidan har Kardinalerna och å andra sida de Mörka Apostlarna.
Oavsett så är frånvaron av förvirring ett tecken på hur kulturellt viktig institutionen är.

Back