luddwig
Vagabond i världsrymden
Mitt lokala gäng är 14 spelmöten in i en kampanj i Askhem (skapat av forumets egen @Lemur). Vi har spelat Skugga över Västerklint, Vaxkabinettet, Dö vid denna källa (skrivet av @Bifur) och är nu tre fjärdedelar in i Skyarna tjockna. Under tiden har jag samlat på mig en del idéer till husregler. Dels vill jag ge rollpersonerna lite mer utvecklingsmöjligheter (med fyra nya färdigheter). Dels vill jag åtgärda viss obalans och göra strid farligare. Som det varit hittills har rollpersonerna mejat ner allt motstånd likt trollen mejar ner svamparna i Trolltyg i tomteskogen. Att rollpersonerna är onödigt effektiva i strid är för övrigt åtminstone delvis mitt eget fel, då de talanger jag skrev till Fenix-artikeln Gudagåvor och talangerna i regelboken går att kombinera med förödande effekt. (En rollperson i kampanjen har maximerat Styrka och Närkamp samt har talangerna Sjätte sinne, Blixtsnabb och Slagskämpe. Det innebär att han inleder i princip varje strid med att dela ut 6-10 poäng skada mot motståndare som ofta tål mindre än hälften.) Så, här har ni mitt utkast till ännu oprövade men förhoppningsvis inte helt ospelbara husregler.