Nekromanti low- high- och middle fantasy?

Eksem

Champion
Fått intrycket att det är olika nivåer av hur fantastisk fantasyn är. Typ. Alltså, low fantasy är mer jordnära, high fantasy innehåller flygande öar, arméer av drakar, massor av magiska förmål osv.

Weatherman

Hero
Och middle fantasy är att odla grisar på en flygande ö med magiska dyngrepar. ;-)
Allvarligt talat har jag aldrig hört talas om middle fantasy men det låter som en bra genre.

Attisen

Veteran
Bra spel?

Finns i så fall något bra (gärna svenskt) high fantasy rollspel?
Med high fantasy menar jag mer otroliga saker än de i dod 1-3 och 6 och inte cronphia. Eon är definitivt low fantasy.

kefka

Hero
Re: Bra spel?

Jag tycker nog inte att EON kan räknas till low fantsy, fast den frågan har varit uppe på forumet förut :)

/Per

Sabelkatten

Swordsman
Med den definitionen skulle jag nog räkna Eon som middle fantasy. Level 10+ D&D är nog ett bra exempel på high fantasy. Low fantasy...Västmark, när alla spelar "vanliga" personer kanske? Det går nog att få Eon till low fantasy också, det beror på hur spelledaren bestämmer att världen ska vara.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
Om jag mins rätt...

...så var det Tolkien som definerade high fantasy som "en sagoberättelse (i.e. lågteknologi och magi) som utspelas i en påhittad värld".

Med den definitionen så existerar inte begreppet "middle fantasy" eftersom det ända som skiljer low och high fantasy är hurvida de utspelas på jorden. Nästan alla fantasyspel är då high fantasy, undantagen är spel som Ars Magica och Västmark.

/Henrik

Eksem

Champion
Re: Bra spel?

"Med high fantasy menar jag mer otroliga saker än de i dod 1-3"

Jaså du? I min senaste EDD-kampanj slåss mina spelares rollpersoner ihop med jättar, har en flygande ö som färdmedel, kämpar mot slemma lönnmördarsekter och annat trevligt. Och det är ändå bara andra delen i Svavelvinterserien!

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Jepp.

Om man tittar på hur vi brukade spela Eon, så går det verkligen att få det till Low Fantasy. Vi spelade allehanda skumma typer (inbrottstjuv, ficktjuv, giftblandare, falskspelare och smugglare), som levde under hårda förhållanden i storstaden Daval, där man får kämpa för sitt levebröd. Kämpa hårt. Vi befann oss i spärrelden mellan två stora tjuvgillen i krig, och Inkvisitionen, stadsvakten och hemliga polisen var efter en av RP (inbrottstjuven). Det var hårt, och inte precis heroiskt.