[Lovecraftesque] Ön bortom tid

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Igår lirade jag, @entomophobiac, @Feuflux och @Khan Lovecraftesque. Efter en diskussion om Lovecraft på forumet för ett tag sedan lovordade jag spelet och erbjöd mig att köra det med folk som inte spelat det tidigare. Detta var den andra omgången (första finns här).

Vi hade runt tre timmars aktiv speltid och fick en berättelse om Mortimer Scarborough, en geolog från Grims & Smith Minerals Inc, som kom till en gammal nästan övergiven gruvstad vid namn Ipswitch, där gruvan varit stängd i decennier, för att undersöka om det fanns andra mineraler än det som brutits där. Underliga händelser relaterade till hotellet han bodde på (som det faktum att det överhuvudtaget var i bruk) förbryllade honom. En gammal hatt och konduktörsuniform som verkade vara från förra århundradet som dök upp i hans rum. En nyligen uppäten måltid i restaurangen, men täckt i ett lager av damm som om den stått där i åratal. Underliga geologiska formationer som inte verkar höra hemma i New England. Ett tåg som skulle komma, men som inte fanns på tidtabellen. Till slut beger han sig ut tillsammans med sin chef, Douglas Grims, till ön Ipswood Island, där underliga saker sägs inträffa. Här blir det riktigt weird. Det visar sig att Douglas Grims och hans familj har funnit en reva i tiden i Ipswitch, som de utnyttjat för att uppnå evigt liv. Och Mortimer har blivit utvald för att stiga ut ur tiden med dem …

1615708212991.png1615708260511.png1615708305519.png1615708337744.png

Ni andra som deltog, ge gärna era kommentarer på spelet!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Blev mycket intressant! Känns som det kanske behövts en mer naturlig eskalering, och som att en del “prep”—som att komma på platser—inte hade så stor betydelse. Samtidigt gav det ju sammanhang till allting.

Mycket intressant spel i alla fall! Kul att se kodifiering kring berättandet istället för stats på namngivna monster trots allt. :)

Stort tack till @Genesis för bra arrangemang! Douglas Grims och Edith och Mortimer Scarborough kommer jag minnas. :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Tack för att jag fick prova!
Jag är en late bloomer när det kommer till att prova rollspel som inte är trad, på nivån att det är lite märkligt att efter 20 år på wrnu inte ha testat fler spel. Har spelat både CoC och Delta Green, men det här spelet ger alltså en helt annan upplevelse. Här gestaltade jag 25% av Mortimers impro-resa mot mörkret istället för att som i Mask of Nyalahosvårstavat vara 25% av en grupp som pulpar sig fram genom en förskriven plan. Båda speltyperna är nu för tiden nödvändiga för att jag ska få min rollspelsfix, men den här är den som klart mest påminner om en Lovecraft-novell.

Fördelen är (likt de flesta "indieflumspel") att spelet fokuserar på en typ av berättelse och gör den bra. Förberedelserna gör att man kommer i stämning, och det fanns en ö där att plocka in i berättelsen och alla var med på att den fanns (även om det säkert funkat typ lika bra att komma på platserna allteftersom).

Mitt problem här var roll-rotationen.
* Kommer man på en awesome-grej när man är watcher så får man inte säga den (nu hade jag kanske inget awesome som jag höll på, men ändå).
* Kommer man inte på nåt bra som narrator så bromsar man allting (jag är inte van/tillräckligt bra på att hitta på en scen med en bra ledtråd på studs, så min narrator-scen var det sämsta med spelpasset (för mig iaf)).
* Med 4 spelare blir det lite "2 par som spelar mot varandra", jag och Khan var narrator/witness ihop, Genesis och Ento var ihop. Hade det gått bra göra på annat sätt?

Sen kan jag be om ursäkt för den korta Part 2. Hade inte klockan varit så mycket hade jag inte gått vidare där tror jag...

Frågor till Genesis:
* Har du spelat spelet flera gånger med samma spelgäng? Blir man mer samkörd eller blir det mer att man drar åt egna håll för att mer utmana de andra?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Frågor till Genesis:
* Har du spelat spelet flera gånger med samma spelgäng? Blir man mer samkörd eller blir det mer att man drar åt egna håll för att mer utmana de andra?
Jag har inte spelat flera gånger med samma gäng. Som jag sade skulle jag vilja prova att spela spelet med pratreglerna från Nerver av stål, men det har inte blivit av eftersom det alltid funnits folk som spelar det för första gången, och då vill jag köra det RAW. Dock har jag spelat med folk som jag är ganska samkörd med i övrigt, och som alla är vana indiekatter. Jag tror inte att det är så stor skillnad på hur lika teorierna blir, men däremot blir man ganska bra på att bygga ihop berättelsen och få alla delar att sitta ihop på ett snyggt sätt. Ibland är teorierna ganska lika varandra mot slutet, ibland är det vissa som sticker ut lite mer.

EDIT: Och jag tyckte inte att det var något fel på din berättar-scen. Faktum är att du inte ens hade behövt slänga in det där om tåget. Gubben som varnar om att man inte ska ge sig ut i skogen, och att till och med lokatterna undviker sjön hade varit en utmärkt ledtråd i sig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Dock har jag spelat med folk som jag är ganska samkörd med i övrigt
Det här tror jag har allra mest betydelse i slutänden. Min tanke med “good cop/bad cop”-grejen var ju att @Khan och @Feuflux skulle riffa på varandra en stund som svar på det Mortimer hade att säga. Sen skulle jag som narrator komma in med slutklämmen om var Mortimer faktiskt bodde någonstans. Men svårt att läsa tankar i slutänden!

Det är också en av de största behållningarna med att spela med nya människor: du vet inte hur någon reagerar!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Är det Miro som ni använder? Det ser väldigt bra ut, skulle det gå att dela er setup som en template eller något? Eller har ni något tips om att göra ett eget digitalt bräde? Jag har alla korten digitalt. Vi har spelat en gång online med google docs men det var lite omständligt och svårt att dela ut kort i, så det vore mycket uppskattat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Är det Miro som ni använder? Det ser väldigt bra ut, skulle det gå att dela er setup som en template eller något? Eller har ni något tips om att göra ett eget digitalt bräde? Jag har alla korten digitalt. Vi har spelat en gång online med google docs men det var lite omständligt och svårt att dela ut kort i, så det vore mycket uppskattat.
Japp, vi använder Miro. Och nej, jag kan inte spara ned en template. Det kräver betalande konto, och prissättningen är inte riktigt anpassad för hobbyrollspelare. Men det går rätt snabbt att göra ett eget bräde. Dra och släpp bilder och PDF:er direkt i Miro. Sök på bilder med transparent bakgrund för att få till det snyggt. Jag skapade en tråd här för tips om hur man använder Miro: https://www.rollspel.nu/threads/miro-tips.76857/

Vi spelade inte med korten. Jag tycker inte att de behövs, och om man inte redan är van vid spelet får de bara ståryn att spreta ännu mer. Vill du dela ut kort hemligt är nog Miro inte det bästa. Använd playingcards.io för detta.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Det här tror jag har allra mest betydelse i slutänden. Min tanke med “good cop/bad cop”-grejen var ju att @Khan och @Feuflux skulle riffa på varandra en stund som svar på det Mortimer hade att säga. Sen skulle jag som narrator komma in med slutklämmen om var Mortimer faktiskt bodde någonstans. Men svårt att läsa tankar i slutänden!

Det är också en av de största behållningarna med att spela med nya människor: du vet inte hur någon reagerar!
Vi (åtminstone jag) plockade inte riktigt upp den där riff-bollen. :) Var väl för fokuserad på vad Mortimer sa.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Japp, vi använder Miro. Och nej, jag kan inte spara ned en template. Det kräver betalande konto, och prissättningen är inte riktigt anpassad för hobbyrollspelare. Men det går rätt snabbt att göra ett eget bräde. Dra och släpp bilder och PDF:er direkt i Miro. Sök på bilder med transparent bakgrund för att få till det snyggt. Jag skapade en tråd här för tips om hur man använder Miro: https://www.rollspel.nu/threads/miro-tips.76857/

Vi spelade inte med korten. Jag tycker inte att de behövs, och om man inte redan är van vid spelet får de bara ståryn att spreta ännu mer. Vill du dela ut kort hemligt är nog Miro inte det bästa. Använd playingcards.io för detta.
Fasen vad bra! Tack!

Korten verkar vara till för att storyn ska eskalera från "creeping horror" till mer flippad i part 2, men det kanske inte behövs för att det eskalerar av sig själv? Tror faktiskt inte vi använde dom så mycket när vi spelade, men kul att ha möjligheten åtminstone.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Korten verkar vara till för att storyn ska eskalera från "creeping horror" till mer flippad i part 2, men det kanske inte behövs för att det eskalerar av sig själv? Tror faktiskt inte vi använde dom så mycket när vi spelade, men kul att ha möjligheten åtminstone.
Har för mig att de tillkom som ett stretch goal i Kickstartern. De var inte med i ”originalversionen”.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Har för mig att de tillkom som ett stretch goal i Kickstartern. De var inte med i ”originalversionen”.
Jag gillar tanken med korten, att storyn börjar väldigt återhållsamt med inga övernaturliga eller våldsamma saker fram tills man väljer att spela ut kort. Kan också bli intressant med vissa slumpelement som man kan foga sig efter. Men jag kan verkligen se att det lätt kan bli spretigt om man försöker skohorna in ett kort.

Men nu kanske jag kommer bort från trådämnet. Kul att läsa er spelrapport! Blir inspirerad, ska försöka få till ett lika snyggt miro-bräde.
 
Top