Nekromanti Lotusballaderna

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Tja!

Nu är det väl dags för en uppdatering av arbetet på min rollspelsvärld Pao, en värld inspirerad av det kejserliga Kina och det gamla Indiens mytologi, centrerad kring en miljonstad befolkad av aristokratiska "opiumrökande" alver och hunsade människor.
Nå, det jag har gjort sen senast är att jag har breddat och fyllt ut informationen om alver och människor och framförallt försökt lägga upp texten på ett sätt som förhoppningsvis tydliggör sammanhangen och helhetsvisionen. Jag bifogar helt enkelt det hela som en textfil, tillsammans med ett provisoriskt omslag som kanske hjälper till att ytterligare suggestera den orientaliska, främmande stämning som jag har försökt skapa.

Vad jag framförallt vill ha synpunkter/kritik på är upplägget av texten: borde t.ex. den ganska så omfattande inledningen vara kortare och alltså snabbare föra in läsaren på den mer detaljerade texten eller är det bra som det är osv. Alla synpunkter kring "layouten" och dispositionen är välkomna.

Naturligtvis vill jag även har synpunkter på själva innehållet: är det någon del/detalj som ni inte tycker passar in och som borde tas bort? Är det något som ni gillar och vill veta mer om? Vad tycker ni om min bild av alverna? Får man en sammanhängande vision av hur en alv är eller känns alverna mer som ett hopkok av idéer (det rör sig om, kan jag avslöja, en blandning av båda)? Vad fattas eventuellt osv.

Okej, det var väl allt, kanske... det tillsammans med en varning: texten är ganska så lång, kring 15 sidor. Jag hoppas att några av er tar er tid att i alla fall skumma igenom det och ger mig era synpunkter!

Tack på förhand

Love is love

/sin
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Omslag

Okej, och så här någonting tänker jag mig alltså omslaget och den grafiska "känslan" i spelet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Sinisa, you're the man och jag diggar vad du gör. Jag ska läsa igenom vad du skrivit mer ingående senare och kommentera (har inte tid nu) men det är en sak som jag vill ta upp och som jag tycker är mycket viktigt. I ett rollspel kommer spelarna oundvikligen att behöva interagera med samhället, och då är det bra att ha en god bild av hur samhället fungerar. Jag tänker nu mest på människornas samh'lle. Du säger att de inte betalar skatt. Vad jag vill veta är: hur fungerar människronas samhälle. Hur bekämpas brott, hur döms rättstvister, vilka regler gäller giftermål och arv, ägande av jord. Vilka styr byarna. Om alverna inte tar ut skatt av människorna, hur kan de då upprätthålla lagen? Varifrån får de pengar? Har människorna själva någon sorts primitiv subsamhälle som ser till att hålla ordningen i byarna. Brottslingar och sådant måste det ju finnas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,743
Location
Göteborg
Kommentarer

Jag har inte läst igenom allt nu, men här kommer några korta kommentarer på början:

1) Om alverna nu skäms så mycket för sin urform, raksha, ochy nu är så förfinade och sofistikerade, så borde de (enligt den uppfattning jag har fått av dem), skämmas för sitt ursprung som vilda och okontrollerade varelser och förneka att denna episod i deras historia någonsin har inträffat. De borde väl ta starkt avstånd från att de någonsin skulle ha kommit från dessa fruktansvärda varelser, eller? Hur länge sedan var det egentligen?

2) Kan en alv dra energi från en annan alvs imra? Det vore häftigt, i så fall skulle en ond och mäktig alv (kejsaren?) kunna ha en källare full med rakshas som han drar kraft ifrån. Trevligt äventyrsuppslag!

3) Har Ylan-jon något med Raksha att göra? Hon verkar stå för allt som har med det att göra.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Grymt bra! Originellt som fan!

Klart bland det bästa jag har sett här på forumet, endast spöat av Centtral Park kingdom.... Jävligt originellt men inte alls för flummigt.... Kul att människorna får vara slavarna för en gångs skull, det är väl egentligen den enda logiska utvecklingen om alver skulle finnas på riktigt eftersom de är så överlägsna?! Kör på bara, det där kommer bli något riktigt bra... Så länge du inte förstör det med asdåliga regler förstås!! /images/icons/wink.gif

Men det behöver du ju inte bekymra dig om förrän det är klart... Jag tyckte det var grymt iallafall... Framsidan tyckte väl inte jag personligen om så jättemycket... lite mera dynamik och liv i bilden skulle jag gärna se... Kanske alverna som störtar ut ur staden för den vilda jakten och flyende människor med något asiatiskt motiv i bakgrunden....
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Styrning, skatt osv

"Vad jag vill veta är: hur fungerar människronas samhälle. Hur bekämpas brott, hur döms rättstvister, vilka regler gäller giftermål och arv, ägande av jord. Vilka styr byarna. Om alverna inte tar ut skatt av människorna, hur kan de då upprätthålla lagen? Varifrån får de pengar? Har människorna själva någon sorts primitiv subsamhälle som ser till att hålla ordningen i byarna. Brottslingar och sådant måste det ju finnas."

Jag ska skriva ett helt kapitel om detta så småningom... men grundidén är väl att människorna har ett eget samhälle som tillverkar mynt, utpekar ledare, upprätthåller lagar och så vidare. Människornas ledare är underställda de alviska adelsmännen som lever i sina jaktslott ute på landsbygden men alverna har en så arrogant hållning och är så säkra på sin överlägsenhet gentemot människorna att de struntar i att lägga sig i människornas "interna" affärer.
Jag vet inte om det framgick i texten klart nog, men alverna tvingar alla bönder att odla röd lotus på en viss andel av sina ägor, kanske på så stor del som hälften av dem. Människorna har ingen som helst nytta av röd lotus och måste alltså byta den mot alviskt hantverk till nästan löjliga växelkurser (ett par säckar röd lotus för en liten porslinsstaty tex). Det kan väl ses som en slags skatt. Eftersom alverna egentligen inte behöver äta utan bara äter för njutningens skull så odlar de sin egen mat i små trädgårdar och växthus inuti Den eviga staden. Alver skulle aldrig få för sig att ära den smaklösa, kladdiga och äckliga människomaten.

okej, tack för berömmet, love is love


/sin
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Tack

"Klart bland det bästa jag har sett här på forumet, endast spöat av Centtral Park kingdom...."

Tack... wow, dubbelt smicker... det var jag som skrev Central Park också!

"Så länge du inte förstör det med asdåliga regler förstås!!"

Risken finns ju... tänkte hålla det rätt så enkelt, nästan minimalistiskt, tror jag. Mest för att jag inte orkar bygga upp ett stort jä-la komplext regelsystem.

"Framsidan tyckte väl inte jag personligen om så jättemycket... lite mera dynamik och liv i bilden skulle jag gärna se... Kanske alverna som störtar ut ur staden för den vilda jakten och flyende människor med något asiatiskt motiv i bakgrunden...."

Bra idé. Framsideutkastet slängde jag som sagt mest ihop för att visa på den grafiska visionen.

Okej, tack igen,

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
... och svar

"1) Om alverna nu skäms så mycket för sin urform, raksha, ochy nu är så förfinade och sofistikerade, så borde de (enligt den uppfattning jag har fått av dem), skämmas för sitt ursprung som vilda och okontrollerade varelser och förneka att denna episod i deras historia någonsin har inträffat. De borde väl ta starkt avstånd från att de någonsin skulle ha kommit från dessa fruktansvärda varelser, eller?"

Tja, alverna skäms naturligtvis för att ha varit odjur men de är samtidigt stolta för att ha övervunnit sina urnaturer. Beteckningen "skammen" på en alvs återgång till sin urnatur syftar mest på det skamliga i att inte kunna kontrollera sig själv, så att säga. Alverna minns sin historia som odjur för att det påminner dem om att nuet är en ständigt kamp mot dessa odjur ur det förflutna.

"2) Kan en alv dra energi från en annan alvs imra? Det vore häftigt, i så fall skulle en ond och mäktig alv (kejsaren?) kunna ha en källare full med rakshas som han drar kraft ifrån. Trevligt äventyrsuppslag!"

Ingen dum idé alls, faktiskt... problemet är bara att kunna kontrollera dessa mängder imra så att man inte drabbas av just "skammen".
Jag har brainstormat lite kring en eventuell "andra del" i samma rollspelsvärld som utspelar sig långt in i framtiden där Den eviga staden har blivit förstörd av en magisk "kärnvapenexplosion"... i den världen är alverna antingen en slags korsning mellan drakar, änglar och magiska nebulosor (de alver som vägrade ge upp sin imra under apokalypsen eller något sådant blossade upp till dessa plågade, vemodiga varelser) eller hemlösa tiggare, gycklare, munkar, krigar-poeter osv, ungefär som zigenare... och i den världen tänkte jag låta det finnas kristaller eller något som kunde dra imra från alver och andra magiska varelser... magi-driven steampunk typ... äsch, jag vet inte vad det har med din fråga att göra men säg såhär: jag får se.

"3) Har Ylan-jon något med Raksha att göra? Hon verkar stå för allt som har med det att göra."

Ja, det har hon... det kom inte med i texten därför att jag skrev texten om imran och magin vid ett tidigare tillfälle. Men jo. Alvernas mytologi hävdar att imran är den del av dem som härstammar från gudinnan Ylin-jon: kaosets, magins och det vildas gudom.

kej, tack för feedbacken

/Sinisa
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
en enda kommentar

Det här har jag sagt förr, men jag drar det en gång till. Jag tycker fortfarande att det känns osannolikt att hundklanerna skulle vägra att ta emot gevären av rent religiösa orsaker. Det vore bättre om det fanns mer politiska orsaker till att askblommorna inte kan ge dem gevären, som t.ex. att de fruktar att hundrklanernas inbördes oenighet ska gör att de som får händerna på vapnena omedelbart kommer att nyttja dem i kampen mot sina folkfränder och därmed minska möjligheterna för dem att segra i ett framtida slag mot alverna, och att askblommorna väntar på och försöker se till att en stark ledare enar klanerna (inte helt olik en viss temutjin aka Djinghis Khan).

Nåväl, något mer att gnälla på kan jag inte hitta. Det är helt enkelt super.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Central Park

Har du skrivit det med så är jag grymt imponerad.... Jag läser igenom det ibland bara för att det är så jävla bra skrivet! Har du jobbat något mer på det?! Jag tror det skulle funka med västmarks regelsystem till det, med en del mindre modifikationer...

Tack igen för två grymma spelideèr då... Visste faktiskt inte att det var du som skrev Central....
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Några kommentarer och funderingar

sid 3:
"...som hindrade dem från att formulera ens den enklaste tanke /.../ han måste ha vallat dem som boskap till de röda blomfälten! /.../ De vallfärdade till fälten där de röda lotusblommorna växte."
Hur kunde ryktet sprida sig?


Himmelsskålarna.. Skymning och gryning.. Är det en gräns så man ser skålarna där? Om inte, hur förklaras det?


Sid 6
"därav solen,"
Månen nämns inte.. Det finns alltså ingen måne? Den skulle kunna vara en spegelbild av solen som bildas på den svarta himmelsskålen..


Tänkte bara på de magiska föremålen.. Nog för att det förklarades varför föremålen förstördes, men skulle inte det kunna finnas en mer farlig förklaring till varför föremålen förstörs? En förklaring som har glömts bort.. Fick bara för mig att reinkarnation fanns i världen eftersom alverna fick sin energi från samma källa..
Om föremålen inte förstörs så blir får alverna en svagare magisk kraft för varje generation och kanske därmed får svårare att kontrollera sig själv..


"Alver kan inte skaffa barn genom att ha normalt sex: hankönet är i själva verket helt könlöst."
Hur funkar då "Det stora skådespelet"? Går alla omkring på stan som odjur?
Kan flera alvmän vara med bekämpa draken? Oddsen att lyckas borde ju bli helt klart bättre..


"Ju äldre en pangolin är, ju fler sådana ornament bär han,"
Men om en pangolin växer borde ju guld- och silverornamenten spricka?


"På Himmelsbergens till synes oändliga glaciärer har pangolinerna byggt sina vädliga, kupolformade fästningar och bilbliotek. /.../ utan utstrålar dessutom värme på något för utomstående oförklarligt vis."
Om de är byggda på glaciärer, borde de inte sjunkit igenom isen då?


Fräckt att rubrikerna är lite sådär romantiskt filosofiska.. Att du har gjort namnen på de viktiga sakerna fetstilt och kursivt är också bra lätt att hitta om man skriver ut texten..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tyckte att idéerna var jäkligt balla och hoppas att sinisa inte tappar sin insperation
 
Top