Loppisfynd nuförtiden

Jag tror inte volontärerna på en välgörenhetsbutik fattar att en rollspelsbok utan låda hör hemma bland sällskapsspelen. Den hamnar nog på en bokhylla bland diverse böcker i samma format.
Precis. Det är därför man alltid kollar bokhyllorna. Eller även leksaksavdelningen för de kan hamna där också.

Jag tror inte volontärerna på en välgörenhetsbutik fattar att en rollspelsbok utan låda hör hemma bland sällskapsspelen. Den hamnar nog på en bokhylla bland diverse böcker i samma format.

I Växjö har de i alla fall fattat att de ska låsa in GW-saker. Vilket rimligen beror på att de blir stulna annars?

En annan tolkning är att bibelbältets frivilligarbetare i välgörenhetsbranschen uppfattar GW-böcker som satanistiska handböcker.

En vän till mig (nörd) som tvingats arbeta på Erikshjälpen hävdar att organisationen är en sekt.

(Fö var hans jobb att värdera böcker, så viss kompetens att värdesätta nördböcker har i alla fall funnits i organisationen).

Jag besöker väldigt sällan vanliga loppisar. Om jag har möjlighet brukar jag dock titta förbi när det är nördloppis på Nordsken, Café på bit eller World of Boardgames. Har fyndat ett och annat brädspel där. Sedan brukar vi ha ett litet loppisbord på SchtaanCon, där någon bland annat skänkt bort ett gäng slitna Äventyrsspel-produkter.

Man märker samma grej när det gäller videospel; oerhört ovanligt att hitta något som är… ovanligt. Framför allt till något dugligt pris. Samma sak med transformersleksaker. Och lego.

Min hypotes är helt enkelt att fler kör Tradera/ebay när det gäller saker man tror kan ge ok pris, och så dumpar man bara dussingrejerna på loppis/second hand. Helt enkelt, jag tror folk kollar onlinepriser först.

Sen verkar också många second hands kolla onlinepriser, för om man väl hittar nå't så är det… "korrekt" prissatt.

Känns väl märkligt att stora second-hand butiker skulle sitta och e-tradea rollspelsmoduler istället för att helt sonika sätta ett rimligt pris och ställa ut varorna i butiken?

Känns väl märkligt att stora second-hand butiker skulle sitta och e-tradea rollspelsmoduler istället för att helt sonika sätta ett rimligt pris och ställa ut varorna i butiken?
Om Myrornas kan slänga upp randomkläder på tradera för 1 kr är det väl inte särskilt märkligt att de även slänger upp rollspelsgrejer där? Det är ju liksom mycket enklare att snabbt få saker sålda på Tradera, och till vettigare priser. Och de flesta större secondhands nu för tiden har full koll på när saker behöver extra uppmärksamhet.

Jag tror att det framför allt är de som annars lämnat in dyrgriparna till second hand-butikerna som faktiskt säljer dem via tradera etc. Själva butikerna tror jag bara använder onlinetjänsterna för priskoll. Det vore väl ganska märkligt om de över huvud taget inte gjorde några försök att faktiskt utreda vad ett "rimligt pris" är? Framför allt när det gäller sådant där de känner att deras egen expertis går bet och definitivt om de insett att de annars går miste om ganska stora pengar.

Även om man pysslar med välgörenhet vill man ju gärna ha så mycket pengar som möjligt till välgörenheten tänker jag. Om videospelen flyger av hyllorna när man tar 20:- men man inser att det är för att folk säljer dem vidare för 200:- så vill man nog gärna åtminstone höja till 100 eller 150.

Om Myrornas kan slänga upp randomkläder på tradera för 1 kr är det väl inte särskilt märkligt att de även slänger upp rollspelsgrejer där? Det är ju liksom mycket enklare att snabbt få saker sålda på Tradera, och till vettigare priser. Och de flesta större secondhands nu för tiden har full koll på när saker behöver extra uppmärksamhet.

Jaså de sitter och säljer grunkor på nätet. Ja då kan man nog glömma att hitta några rollspel på second hand i framtiden.

Back