Loppisfynd nuförtiden

Gaspard

Veteran
Jag trillar in på loppisar i tid och otid, med fåfäng förhoppning om rollspelsfynd, men var länge sedan jag hittade något intressant. Kanske ett brädspel ibland. Är det helt kört? Har generation X tömt sina lager nu? Av ren nyfikenhet, är det någon som gjort något intressant fynd de senaste åren?

Sherlock Holmes (Äventyrsspel) för nån vecka sen, 9 Exit-spel vid ett och samma tillfälle för 40 SEK styck, DnD4 med en massa böcker för ett år sen. Det går bra att hitta grejer fortfarande men kan hålla med om att det är lite mindre ofta än tidigare år.

Jag trillar in på loppisar i tid och otid, med fåfäng förhoppning om rollspelsfynd, men var länge sedan jag hittade något intressant. Kanske ett brädspel ibland. Är det helt kört? Har generation X tömt sina lager nu? Av ren nyfikenhet, är det någon som gjort något intressant fynd de senaste åren?

Aldrig hittat ett enda rollspel på en loppis. Helt ofattbart.

Aldrig hittat rollspel, men har typ tre Billyhyllor brädspel från loppisar.

Har aldrig hittat något rollspel trots idogt letande

Aldrig hittat något som jag funnit värt att köpa. Men jag letar vidare! (Hade som sök om att hitta ett ex av Drakborgen i säkert tio år, kickstartern kom innan jag hittade ett …).

Har börjat spana efter Warhammergubbar på sistone, fyndade ett starter set med en rymdmarinsoldat och en mördarrobot på en nördloppis.

Man märker samma grej när det gäller videospel; oerhört ovanligt att hitta något som är… ovanligt. Framför allt till något dugligt pris. Samma sak med transformersleksaker. Och lego.

Min hypotes är helt enkelt att fler kör Tradera/ebay när det gäller saker man tror kan ge ok pris, och så dumpar man bara dussingrejerna på loppis/second hand. Helt enkelt, jag tror folk kollar onlinepriser först.

Sen verkar också många second hands kolla onlinepriser, för om man väl hittar nå't så är det… "korrekt" prissatt.

Hittade Blodsmak på en random secondhand i Gamleby för en tjuga.
Vampire 2e för 25 spänn på retrobutiken min fru volontärade på.
Hittade Mutant-boken från Fandrake på myrornas i Borås innan den ens kommit ut i vanliga handeln (dvs strax efter kickstartern).
Vet att det finns ett glasskåp på kupan i Växjö med figurer, regelböcker och brädspel, men aldrig sett något som intresserat mig där.
Har sett en del White Wolf-tidningar på frufällan.
Har köpt massor med random brädspel på secondhand, som Transformers Risk, Fluxx och Okänd planet.
Snodde åt mig Mutant 2089 och nån box med ett DnD-äventyr som kommit in till min pappas loppis när han fortfarande hade den.

Hittade Blodsmak på en random secondhand i Gamleby för en tjuga.
Vampire 2e för 25 spänn på retrobutiken min fru volontärade på.
Hittade Mutant-boken från Fandrake på myrornas i Borås innan den ens kommit ut i vanliga handeln (dvs strax efter kickstartern).
Vet att det finns ett glasskåp på kupan i Växjö med figurer, regelböcker och brädspel, men aldrig sett något som intresserat mig där.
Har sett en del White Wolf-tidningar på frufällan.
Har köpt massor med random brädspel på secondhand, som Transformers Risk, Fluxx och Okänd planet.
Snodde åt mig Mutant 2089 och nån box med ett DnD-äventyr som kommit in till min pappas loppis när han fortfarande hade den.

Kupan? Menar du Erikshjälpen? De har i alla fall ett glasskåp med GW-grejer nuförtiden. Här i veckan hade de lite Kill Team-grejer och ett par gamla Army Books till Warhammer, typ tredje eller fjärde editionen.

Kupan? Menar du Erikshjälpen? De har i alla fall ett glasskåp med GW-grejer nuförtiden. Här i veckan hade de lite Kill Team-grejer och ett par gamla Army Books till Warhammer, typ tredje eller fjärde editionen.
Kupan, Erikshjälpen, same, same. Orka hålla isär de två 😅

De rollspelsfynd som jag (kommer ihåg) var en last av nWoD-böcker som dök upp på Myrorna som gick rätt billigt (75 kr/st) - och som inkluderades i rean "Köp 3 böcker, betala för 2" som jag la beslag på. Jag vet att en bekant fann Noir där en gång. Annars är det inte särskilt vanligt att göra sådana fynd här i Örebro. Däremot vet jag att då jag var yngre att en vän jobbade där på praktik och det kom in en kasse med Ars MAgica-böcker och utskrivna böcker som han kunde plocka på sig innan de ens kom ut i butiken, så gissar att en del sorteras ut redan där.

Jag tror inte volontärerna på en välgörenhetsbutik fattar att en rollspelsbok utan låda hör hemma bland sällskapsspelen. Den hamnar nog på en bokhylla bland diverse böcker i samma format.

Jag tror inte volontärerna på en välgörenhetsbutik fattar att en rollspelsbok utan låda hör hemma bland sällskapsspelen. Den hamnar nog på en bokhylla bland diverse böcker i samma format.
Så är det nog. Vet att jag en gång sett en WH40k-regelbok i historia-hyllan på Myrorna.

Back