Londonbesök tips

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Skräckkabinettet i källaren är ju inte så dumt. Det fick min fru att börja gråta :D
Ja, om det är samma som fanns när jag var grabb så gjorde det ett starkt intryck på mig också 🙂
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Tänkte själv först tipsa om Forbidden Planet och Orc's Nest men tänkte att de troligen inte har något som du inte kan beställa på nätet men det kan vara kul att gå runt och se hur mycket som finns.

Jag vill dock påpeka att alla tre museerna som omtalats åtminstone för 20 år sedan var rena samlingar. Science Museum har en 3-4 meter lång bänk med kompasser – en fransk kompass ifrån 1740 ligger bredvid en fransk kompass ifrån 1750 som ligger bredvid en tysk kompass ifrån 1820 – och absolut noll information. Skedde någon teknikutveckling? Fanns det moden om material och design? Inte ett ord.

Samma sak med de övriga museerna. Du måste veta allt om det du tittar på innan du går dit. För mig var det en seriös besvikelse men det var var fortfarande kul att ha sett allt. Och då menar jag verkligen allt! Jag har varit på samtliga avdelningar på de tre museerna – inklusive Science Museums avdelning för veterinärmedicin längst upp i tornet – och även om det finns avdelningar som jag gick raskt rakt igenom och bara vred på huvudet åt vänster och höger så tog det mig 3-4 heldagar. Välj ut i förväg vad du vill titta på – avdelningar och föremål – och avsätt åtskilliga timmar för det.

Brittish museum hade åtminstone förr guidade turer där medlemmar i föreningen "museets vänner" guidade under en timme till några föremål som de personligen tyckte var extra intressanta, kostade gratis. Bra sätt att se saker som alla andra turister inte köar till. I I mumierummet och vid Rosettstenen är det trångt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag kom till tråden för att tipsa om Beefeater, men när jag googlade för att skicka med en länk så såg jag att de har lagt ner. Synd, det var starkaste minnet från min egen Londonresa när jag var typ som din äldsta.
Ska till London några dagar med familjen (barnen är 12 och 14), nästan en hel dag går bort för Harry Potter-besök, men har någon andra tips på saker att göra eller se med barnen, nördrelaterade eller inte? Har någon koll på en nördrelaterad-butik som är värd ett besök så tipsa gärna om den också.
Hunterian museum. Helt bizzart och underbart. Hidden gem.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Ja, om det är samma som fanns när jag var grabb så gjorde det ett starkt intryck på mig också 🙂
Det var nog 15 år sedan vi vad där, så oklart om det är samma nu som då heller.

När jag var grabb minns jag att skräckkabinettet inleddes väldigt passande med en docka av Hitler. Minns även starkt Charles Manson/Helter Skelter. Tror inget av det var kvar vid senaste besöket.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Richmond är typ en liten stad som äitits upp av stor-London och är väl värt en eftermiddag att utforska. Det är fint, har flera pubar, en ostbutik, seriebutiken Raygun Comics och en stor jävla park med frigående hjortar.

Leisure Games är en spelbutik som har en del roliga indie-grejer i sitt sortiment, stationen man åker till heter Finchley.

Båda dessa kan man åka tunnelbana till.
 
Top