Eon Livskraft - Hjälpformuläret gentemot Grundboken

Alakai

Veteran
Joined
1 Jul 2021
Messages
5
Version 4.

I onlinematerialet, Hjälpformuläret länk så härleds Livskraft genom 3T6+[antalet tärningar i Tålighet+Vilja]-4 medan i grundboken så härleds Livskraft från Tålighet+Vilja enligt tabell.
Resultaten skiljer sig åt.
En karaktär med 5T6+3 och 3T6 får enligt Hjälpformuläret antingen 10T6+3 eller 7T6+3 beroende på hur man tolkar formeln.
Boken ger Livskraft 4T6 enligt tabell, vilket är bra mycket rimligare.

Jag bara antar att det står fel i Hjälpformuläret.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Version 4.

I onlinematerialet, Hjälpformuläret länk så härleds Livskraft genom 3T6+[antalet tärningar i Tålighet+Vilja]-4 medan i grundboken så härleds Livskraft från Tålighet+Vilja enligt tabell.
Resultaten skiljer sig åt.
En karaktär med 5T6+3 och 3T6 får enligt Hjälpformuläret antingen 10T6+3 eller 7T6+3 beroende på hur man tolkar formeln.
Boken ger Livskraft 4T6 enligt tabell, vilket är bra mycket rimligare.

Jag bara antar att det står fel i Hjälpformuläret.
Jag kan hålla med om att det är krångligt, och det kommer bli mycket enklare till Eon 5. Nåväl, har du 5T6+3 i Tålighet och 3T6 i Vilja så är det 5+3=8 tärningar totalt. Således har du Livskraft 3T6+8–4=3T6+4=4T6.
 

Alakai

Veteran
Joined
1 Jul 2021
Messages
5
Jag kan hålla med om att det är krångligt, och det kommer bli mycket enklare till Eon 5. Nåväl, har du 5T6+3 i Tålighet och 3T6 i Vilja så är det 5+3=8 tärningar totalt. Således har du Livskraft 3T6+8–4=3T6+4=4T6.
Ay, antalet tärningar syftar alltså på "bonusen", dvs att lägsta möjliga Livskraft utan tabellhändelser blir 2T6, och högsta blir 4T6+2. Gott, klarar upp en del.
 
Top