Nekromanti Litterära figurer i Fallen Reich

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Vilka litterära figurer var aktiva under andra världskriget?

Här är några:
James Bond

James Bigglesworth "Biggles" ingen främling till det övernaturliga se mellankrigsäventyren (osynliga tibetaner på engelska landsbyggden t.ex.).

"Dutchy" Holland och Peter Bentley från J E Macdonnels sjökrigskiosklitteratur.

Hercule Poirot

Nero Wolfe (detektiv i New York)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Kommissarie Foyle var polisman

Tommy och Tuppence Beresford (Agatha Christie) som hemliga agenter

Harry Friberg (Stieg Trenters deckare)

Rip Kirby (serietidningsdeckare) slogs i marinkåren i Stilla havet
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Chief Superintendent Christopher Foyle från Folye's War. Ni vet, TV-serien där Folye och hans chaufför Sam löser brott under brinnande världskrig. Riktigt bra faktiskt.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Fast jag använder hellre verkliga personer som har levt för rp att springa in i.

Än så länge har de stött på Violet Constance Jessop, Överlevare från både Titanic och systerskeppet Brittanics förlisningar, vid redarens Bruce Ismays dödsbädd (17 oktober 1937).

Sen är det inte omöjligt att jag planerar för dem att springa in i Ian Fleming några år in (så inte James Bond, men däremot hans skapare)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
mateyasu said:
Fast jag använder hellre verkliga personer som har levt för rp att springa in i.

Än så länge har de stött på Violet Constance Jessop, Överlevare från både Titanic och systerskeppet Brittanics förlisningar, vid redarens Bruce Ismays dödsbädd (17 oktober 1937).

Sen är det inte omöjligt att jag planerar för dem att springa in i Ian Fleming några år in (så inte James Bond, men däremot hans skapare)
I vår VK2-kampanj har rollpersonerna mött Churchill och Stalin under fullt rimliga förhållanden. :gremcool:

Jag kan tipsa om att L Ron Hubbard, ung amerikansk flottofficer, tjänstgjorde en kort tid i Australien 1942.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mest kuriosa, inte direkt spelbart:

Modesty Blaise satt i ett tyskt fångläger (koncentationsläger?) på Balkan (?) under slutet av andra världskriget. Som barn då.

Så var ju alla då aktiva superhjältar med och spöade hitler. :gremwink:

Och Kalle Anka jobbade i en tysk vapenfabrik. :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Att hitta historiska personer att lägga in i äventyren går nästan av sig självt. Det finns så många spännande personer. Om någon flyger KLM mellan London-Lissabon under kriget efter finska vinterkriget glöm inte bort att prata med piloten Carl-Gustaf von Rosen han kallade Herman Göring morbror...

2 litterära personer till:
The Saint (Helgonet) orginalet inte Roger Moore tvserien eller filmen med han som inte skall nämnas.
Lord Peter Wimsey
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Mekanurg said:
Jag kan tipsa om att L Ron Hubbard, ung amerikansk flottofficer, tjänstgjorde en kort tid i Australien 1942.
Och om RP i hemlighet behöver sättas iland på någon ö i stilla havet med US Navys hjälp så kan de alltid skjutsas dit av en viss löjtnant Kennedy på dennes torpedbåt.

/Anders
 
Top