Nekromanti Lite tankar runt magi...

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
I de flesta världar som existerar innom fantasy finns det magi. Detta har nästan kommit att bli en nödvändighet för att världen skall fungera. Även om en värld utan sådana företeelser skulle vara intressant har jag beslutat att taga med detsamma i min värld. Vilket sätt är bättre att höja mystiken på än att lägga in något totalt ologiskt?

I min värld finns dock inte den vanliga magin med besväjelser och skolor. Istället har jag valt en väg, som även om den kan verka vara densamma ändå har vissa skillnader. Till exempel är Magi som i min värld kallas Gåvor vanlig. Nästan var och varannan person har någon eller några gåvor. Även om det låter som att gåvor är något man får av någon så är det allt som oftast den egna inre styrkan som är upphovet.

Det finns Ett antal olika grupperingar för att göra det enklare att hålla koll på gåvorna. Vanligtvis har en person gåvor inom ett specifikt område. En person påverkas väldigt mycket av sina gåvor.
Påverkan kan vara att Mörka gåvor ger ägaren svarta ögon och överkänslighet mot ljus medans Dimensions relaterade lätt kan få en person att bli ett slags spöke, utan något direkt plan att existera fullt på. Och Mentala gåvor gör bäraren kraftfullare på det andliga planet.
De olika Grupperna, a dato är:

Mörka-ex skapa mörker, kyla, strypa livsflöden
Ljusa-ex tända eld, lysa upp
Dimensionella-ex skapa dimension, öppna reva, teleportation
Tid-ex stanna tid, skynda på tid
Mentala-ex kontrollera
Materiska-ex gå på väggar, ändra sammansättning

En person kan få gåvor inom ingen till alla grupper även om det vanligaste är några enstaka gåvor ur en grupp. Varje gåva är till en början svag och kan endast utföra mindre ting men med tiden utvecklas dom och blir kraftigare.
Ett exempel är Kontrolera varelse. Om en person föds med denna gåva har han troligtvis nivå 1 vilket innebär att han kan kontrollera mindre varelser såsom ödlor eller andra mindre djur. När han sedan efter många år av mognad uppnår nivå fem kan han säkerligen kontrollera både människor och andra större djur.
Hur Gåvan utvecklas varierar från fall till fall.
Detta är givetvis bara en enkel sammanfattning och jag hoppas verkligen att jag skall kunna utveckla det till något riktigt intressant och ovanligt.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Försvinner inte en del av mystiken om alla har magiska gåvor, jag menar4 om det är så vanligt

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hmm det är ju möjligt men inte alls nödvändigt. Om det görs rätt tror jag nog det kan få upp mystiken till oanade höjder. Alla ska givetvis inte ha kraftiga gåvor. T. ex. en smed kan ha Gåvan Eldvän nivå 1 vilket innebär att han tål högre nivåer av värme och inte bränner sig lika lätt. En jägare kan ha fötts med Gåvan Skarpsynt en förmåga som tagen till sin spets ger bäraren en syn som skulle göra en alv avundsjuk.
Om jag dessutom ser till att vissa Gåvor är vanliga inom vissa områden gör det bara folkslag mer orginella och speciella. För att inte tala om ovanliga gåvor. Djurvän kan vara relativt vanligt, men Stenbrytare av 5 graden, som ger bäraren förmågan att kraftigt förändra stenens utseende skulle kunna vända upp och ner på världen.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Om "alla" kan ha det blir det mer vardagligt än magi. Jag antar att de som kommer ses som "magiker" och kommer kunna utföra stordåd har större/bättre förmågor än en "vanlig" person? Detta medför att det blir som magi, fast i var mans egendom och folk som i normala världar inte besitter magi har nu litegrann, och de som kan magi har desto fetare magi. Eller har jag fattat fel?

Den enda skillnaden är att man inte lär sig dem på samma sätt utan att man föds till ett visst öde, är det så? Eller har du tänkt att alla ska kunna lära sig av varandra, eller åtminstonde träna upp sin förmåga?

Tycker det låter lite som Vampire faktiskt. Där alla vampyrer har förmågor som de kan lära sig. Där föds (när de blir vampyrer alltså) de med förmågor, men har möjligheten att lära sig nya och förbättra sina egna, men endast med rätt lärare.

Tycker idéen är intressant, men hur kommer det sig att man har dessa gåvor? är det från gudarna (som man föds med) eller beror det på när man föds (stjärnornas position). Om det är helt slumpartat så borde det betyda att folk kan (även fast på ovanliga sätt) få nya förmågor. Är det genetiskt så kommer det bero på ras och föräldrar...

Som sagt, tycker det låter väldigt intressant men skulel gärna vilja ha lit emer funderingar på varför det är så och hur du tänkt dig att man skulle kunna få nya (om möjligt) förmågor?

// Jan - seg i huvudet för tillfället men hoppas att folk fattar det "svammel" som han skriver i vilket fall.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
"Jag antar att de som kommer ses som "magiker" och kommer kunna utföra stordåd har större/bättre förmågor än en "vanlig" person? "

Det stämmer, magiker i ordets riktiga mening kommer troligtvis inte finnas. I varje fall inte riktigt.
Men en sak är säker, det är inte tack vare gudarna, då gudarna inte vill ge folket några gåvor. Det som styr är troligtvis själens ålder eller något dylikt. Jag tror att det är den inre styrkan som ger upphov till "Gåvor". Givetvis kan jag alltid ändra mig men inte just nu.
En individ formar sitt eget öde även om det är vanligt att dem tror på en högre styrande makt som öde.



"Detta medför att det blir som magi, fast i var mans egendom och folk som i normala världar inte besitter magi har nu litegrann, och de som kan magi har desto fetare magi. Eller har jag fattat fel?"

Ja det stämmer ju i stort, även fast "magi" nog är litet överdrivet på förmågan Djurvän G1 (kan kalla till sig smådjur som ödlor) däremot finns det ju bra mycket kraftigare saker än så. Tidens Mästare G5 är ju ganska kul att ha om man vill göra en effektiv och oupptäckt stöld.

"Den enda skillnaden är att man inte lär sig dem på samma sätt utan att man föds till ett visst öde, är det så?"

Det finns inga egentliga öden, det är mer så att de som blir mäktigare åtar sig de uppdrag som behöver utföras. Dock finns det någonstans i själen en gräns på hur mycket man kan veta och så, En person föds med en Gåva, han kan utveckla den gåvan genom att lära sig kontrollera den bättre. Dessutom finns det ibland dolda Gåvor som inte visar sig förrens senare i livet. Ex lilla Kim föds med Gåvan Eldvän G3(väldigt spektakulärt) Hon dras till eld och det sker ofta att hennes föräldrar måste ta glödande kol från henne. När hon blir äldre visar det sig att hon har en dold Gåva Skimrare G1 börjar uppträda. Hon har ingen kontroll över Gåvan och det kan leda till farliga situationer. (Skimrare är en gåva som ger bäraren förmågan att svepas in i ett varmt och behagligt ljus som för andra visar sig som ett starkt sken som även går bränna sig på. I 1:a graden är det snarare bara ett lätt sken runt kroppen.Men då Kim inte har någon kontroll kan det framträda vid konstiga situationer) Alla i byn VET att Kim är utvald till något speciellt.

Nej det går inte lära sig gåvor av varandra, bara av sig själv. Man kan få hjälp att få kontroll över en Gåva av någon som har den men det är nog allt.

"Tycker det låter lite som Vampire faktiskt. Där alla vampyrer har förmågor som de kan lära sig. Där föds (när de blir vampyrer alltså) de med förmågor, men har möjligheten att lära sig nya och förbättra sina egna, men endast med rätt lärare."

Ahh, ok jag har aldrig spelat Vampire. Ska kanske kolla upp om dem har några passande förmågor till mig =)

"Tycker idéen är intressant, men hur kommer det sig att man har dessa gåvor? är det från gudarna (som man föds med) eller beror det på när man föds (stjärnornas position). Om det är helt slumpartat så borde det betyda att folk kan (även fast på ovanliga sätt) få nya förmågor. Är det genetiskt så kommer det bero på ras och föräldrar..."

Jag vet faktiskt inte säkert varför men idéen är bara 2 dagar gammal =) Får nog lov att tänka lite mer på det.

"Som sagt, tycker det låter väldigt intressant men skulel gärna vilja ha lit emer funderingar på varför det är så och hur du tänkt dig att man skulle kunna få nya (om möjligt) förmågor?"

Det är ju skönt att du är positivt inställd till ideen i alla fall, jag har nog inte tänkt så mycket på just hur man får förmågor rent regelmässigt. Hade tänkt mig att En gåva kan vara under olika mycket kontroll. Har man ingen kontroll på förmågan framträder den inte lika lätt. När man får en ny gåva kan det bero på olika saker, ens Kraft har höjts(antingen genom användning av andra gåvor eller psykisk träning)man blir belönad av någon högre makt(jag vet vad jag sa, inget är bestämt), Man utför något stordåd. Ja det kommer säkerligen finnas mera sätt och antagligen mer genomtänkta när jag hunnit tänka över alla nya frågor som kommit upp.

Tack för kritiken.

//Gabriel - Som verkligen är tacksam.



"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Det verkar as häfftigt det är ju lite som gåvorna i x-men

I was here.
Now I'm far away.
 
Top