Funderar lite på regelklur till kommande rollspel, kanske till Kontinuum 2.
Först skapandet av rollperson. Tänk er grundegenskaper och färdigheter i en cirkel som är indelad i en kärna och två yttre ringar. Kärnan delas in i tårtbitar som innehåller grundegenskaper. Exempelvis kan tårtbit ett innehålla motorik.
I cirkeln utanför grenar motorik ut sig i flera färdigheter, bl.a. skjuta. Man har automatiskt lika mycket i skjuta som motorik, men kan även höja bössa enskilt med andra poäng.
Till sist kommer den yttersta ringen som är specialiseringar, där har man automatiskt lika mycket i specialiseringen "skjuta med pistol i mörker" som man har i skjuta.
Rollpersonen skapas kronologiskt där man först går igenom barndom och första ringen, sedan skolgång och andra ringen, sist vuxenlivet och tredje ringen.
Exempel: Per sätter 3 i grundegenskapen bildning, sedan höjer han färdigheten historia från 3 till 7, sist höjer han specialiseringen konsthistoria från 7 till 11.
I nästa inlägg förklarar jag vad dessa värden används till.
Först skapandet av rollperson. Tänk er grundegenskaper och färdigheter i en cirkel som är indelad i en kärna och två yttre ringar. Kärnan delas in i tårtbitar som innehåller grundegenskaper. Exempelvis kan tårtbit ett innehålla motorik.
I cirkeln utanför grenar motorik ut sig i flera färdigheter, bl.a. skjuta. Man har automatiskt lika mycket i skjuta som motorik, men kan även höja bössa enskilt med andra poäng.
Till sist kommer den yttersta ringen som är specialiseringar, där har man automatiskt lika mycket i specialiseringen "skjuta med pistol i mörker" som man har i skjuta.
Rollpersonen skapas kronologiskt där man först går igenom barndom och första ringen, sedan skolgång och andra ringen, sist vuxenlivet och tredje ringen.
Exempel: Per sätter 3 i grundegenskapen bildning, sedan höjer han färdigheten historia från 3 till 7, sist höjer han specialiseringen konsthistoria från 7 till 11.
I nästa inlägg förklarar jag vad dessa värden används till.
), förslagsvis, men välja en modifikation? Då slipper man problemet med att det inte finns någon (naturlig) t14, t16 etc. Det är ju också kompatibelt med ett vanligt sätt att hantera svårighetsgrader.