Nekromanti Lite om mig, samt min nybörjarfråga ...

Cade

Veteran
Joined
17 Dec 2014
Messages
2
Jag är en Göteborgare som heter Robert, jag har spelat rollspel till och från sen Drakar och demoner kom ut i Sverige i 82-83 någon gång. Drakar och demoner expert är favoritreglerna. Jag har alltid tyckt bäst om att agera spelledare med egentillverkade äventyr. När rollspelandet är som roligast finns det inget annat som slår det i mitt tycke. Rollspel är den perfekta hobbyn.

Jag tänkte dra igång spelandet nu igen efter ett uppehåll på alltför många år och har precis satt mig ner för att skriva ihop ett äventyr för ett stort gäng nybörjar-vänner som vill prova på att spela.


*** Så till min fråga: ***

Tyvärr så har jag fastnat när det gäller att skriva karaktärer (kanske för min kräsenhet över det jag skapar ökat kraftigt med åren). Jag vill skriva levande, roliga, spännande karaktärer som befolkar äventyret; samt även några karaktärer som mina vänner kan spela (en del ville ej göra sina egna).

Så jag önskar det fanns en databas på nätet där man kunde ladda ner karaktärer vars personlighet och bakgrund redan är färdigskrivna (på engelska eller svenska).


Vet någon om det finns en sådan sajt/databas? Finns det rent av något sådant undangömt på det här forumet/sajten? (jag hittade inget när jag letade)


All hjälp är mycket uppskattad!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Det finns boken Masks som har ettusen karaktärer uppdelade över flera olika genrer. Kolla recensionen här: http://atomicarray.com/masks-aa058

Annars rekommenderar jag att du bara snor karaktärer från klassisk litteratur och så kör du dem i andra settings när du rollspelar.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Hej Robert! Fin presentation. Jag håller verkligen med om att bordsrollspel går utanpå det mesta. :) Jag är i en liknande situation som dig (jag började någon gång 83 eller 84), men min spelargrupp består uteslutande av gamla rollspelsrävar i min egen ålder.

Mina två öre:

Du behöver inte vara så ambitiös när du skriver SLPs, så överansträng dig inte. Det är bättre att du får klart äventyret istället. Du behöver som mest en rad kortfattade punkter som omnämner vad SLP:n vet som har bäring på äventyret (ledtrådar), samt några korta rader om hur du vill rollspela hen. Börja så, och skriv vidare. Sedan kan du återgå till SLP:n och komplettera och detaljera information om så behövs. Om SLP:n å andra sidan är en viktig karaktär som är nära knuten till plotten så behöver du kanske detaljera informationen lite mer, men försök ändå hålla det så enkelt som möjligt. När du sitter där och spelleder vill du kunna hitta information snabbt utan att behöva gå igenom några större textmassor.

Lycka till! :)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
God45;n58113 said:
Det finns boken Masks som har ettusen karaktärer uppdelade över flera olika genrer. Kolla recensionen här: http://atomicarray.com/masks-aa058

Annars rekommenderar jag att du bara snor karaktärer från klassisk litteratur och så kör du dem i andra settings när du rollspelar.
Tack för tipset. Den boken ska jag kolla upp.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Dazumal;n58366 said:
Du behöver inte vara så ambitiös när du skriver SLPs, så överansträng dig inte. Det är bättre att du får klart äventyret istället. Du behöver som mest en rad kortfattade punkter som omnämner vad SLP:n vet som har bäring på äventyret (ledtrådar), samt några korta rader om hur du vill rollspela hen. Börja så, och skriv vidare. Sedan kan du återgå till SLP:n och komplettera och detaljera information om så behövs. Om SLP:n å andra sidan är en viktig karaktär som är nära knuten till plotten så behöver du kanske detaljera informationen lite mer, men försök ändå hålla det så enkelt som möjligt. När du sitter där och spelleder vill du kunna hitta information snabbt utan att behöva gå igenom några större textmassor.
Så här ser jag på saken. Jag har för avsikt att spelleda en Chock-variant av The Esoterrorists och har gått i ungefär samma tankar som du verkar ha gjort Robert. Eftersom The Esoterrorists är ett "deckarspel" så tänker jag mig äventyren som en TV-serie. De SLP och platser som jag har för avsikt att återanvända i äventyren kommer jag att lägga ner tid på att beskriva betydligt mer utförligt än de SLP och platser som bara förekommer i ett äventyr (om det inte är en väldigt central SLP/plats i äventyret). Detta gör att jag inte riskerar att slänga bort tid på "engångsplatser"/"engångsspelledarpersoner".

Jag kommer också att låta många av äventyren utspela sig i en stad där mina platser och SLP står i fokus vilket gör att platsernas/SLP andrahandsvärde blir högt.

Sedan kan ju alltid RP ha ihjäl mina viktiga SLP men det är ju smällar man får ta i ett rollspel.
 
Top