Nekromanti Lite frågor om sådant som inte riktigt förklaras i Demopaketet

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag hade tänkt köpa Retro DoD men eftersom jag inte imponerats av Riotminds regelsystem så var jag lite skeptisk till att köpa grisen i säcken vilket jag är glad att jag inte gjorde för som det verkar så hade jag blivit besviken. Så jag började titta på ett bra alternativ och efter att ha läst igenom demopaketet fastnade jag för Hjältarnas tid och begav mig till min lokala spelmånglare bara för att upptäcka att de inte hade det. Så nu är jag begränsad till demopaketet över julhelgen och det finns vissa saker där som inte beskrivs.

Framför allt så har vapnen olika egenskaper som saknar förklaring och hur förbättrar man sina färdigheter. Det är ju två äventyr i demopaketet och jag tycker rollpersonerna borde få en chans att bli bättre mellan dem.

En helt annan fråga är om någon har en uppfattning om vilken nätbutik som är snabbast på skicka så att jag ökar mina chanser att få ett ex av spelet innan nyår.

Edit: Nu har jag beställt det från Sf-bokhandeln så den sista frågan är inte aktuell längre (fast det kan väl vara bra med tips till en annan gång kanske)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag lägger till två frågor till.

Det kanske är jag som är korkad, men jag förstår inte riktigt hur Shikas värvsförmåga Akrobatisk fungerar.

På Sigrid värvsförmåga står det att man ska använda Sejd för anfallsslaget, men jag hittar inte Sejd någonstans.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Egenskaperna står i regelboken men du hoppa över det tills dess.

För varje förmåga som man använt får man slå ett färdighetsslag efter spelmötet. Misslyckas slaget höjs förmågan med 1t6.

Sejd är nog en felskrivning från Järn. Du ska använda trolldom.

/j
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Osbjer;n214310 said:
Egenskaperna står i regelboken men du hoppa över det tills dess.

För varje förmåga som man använt får man slå ett färdighetsslag efter spelmötet. Misslyckas slaget höjs förmågan med 1t6.

Sejd är nog en felskrivning från Järn. Du ska använda trolldom.

/j
Tack för hjälpen, du nämn inget om Akrobatisk dock, vet inte om du missade det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Demopaketet är skrivet med syfte att användas i just demonstrationer i exempelvis butik, så vi utelämnade en del saker för att komma igång snabbt och ge en smak av hur det funkar. Bland de utelämnade sakerna är just vapenegenskaper och förbättring. Vapenegenskaper utelämnade vi för att det skulle bli så segt att komma igång, och förbättring utelämnade vi eftersom tanken är att det är en enkvällsgrej som tar två timmar ungefär.

Akrobatisk innebär att du en gång per strid kan göra något av följande:
  • Omedelbart flytta en zon
  • Minska skada som träffar dig med 1T6
  • Slå om ett slag för Manövrer
  • Öka din turordning med +2
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Krille;n214324 said:
Demopaketet är skrivet med syfte att användas i just demonstrationer i exempelvis butik, så vi utelämnade en del saker för att komma igång snabbt och ge en smak av hur det funkar. Bland de utelämnade sakerna är just vapenegenskaper och förbättring. Vapenegenskaper utelämnade vi för att det skulle bli så segt att komma igång, och förbättring utelämnade vi eftersom tanken är att det är en enkvällsgrej som tar två timmar ungefär.

Akrobatisk innebär att du en gång per strid kan göra något av följande:
  • Omedelbart flytta en zon
  • Minska skada som träffar dig med 1T6
  • Slå om ett slag för Manövrer
  • Öka din turordning med +2

Tack, då vet jag men jag gör ett försök att lirka ut lite mer information i alla fall :). De flesta vapenegenskaper kan jag förstå vad de de gör men jag är nyfiken på vad Vådlig innebär.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vådlig innebär att man struntar i målets rustning vid exceptionellt slag (+ den vanliga att man går direkt på hälsa).
 
Top