Nekromanti Lite annorlunda scenario-idé

.:Warwolt:.

Veteran
Ska försöka hålla det här så kortfattat som möjligt och skippa massa saker som EGENTLIGEN är intressant för frågeställningen men som skulle göra inlägget lite väl tungt.

Efter att ha läst den Här här tråden om att använda olika bilder på ett A4 som enda underlag för spelarnas improvisation (aka, det är deras karaktärsblad men de får ingen mer information än bilderna) så blev jag sugen på att använda det till ett gammalt äventyrskoncept jag haft men inte kunnat hitta ett konstruktivt sätt att faktiskt spela på.

Tanken är att spelarna ska få som första uppgift att välja ut olika "foton" (bilder) från förbestämda katerogier + eventuella fria foton, utan att fått reda på vad som förväntas utav bilderna.

Sedan förklaras att de vaknar upp i ett litet fuktigt betongrum, och att bilderna på deras papper är de enda saker de minns. ALLT annat är borta, de vet inte vilka de är eller vart dem är. Spelet ska gå ut på att de ska "återupptäcka sig själva" aka de ska hitta på rollpersonen on the go.

Resten utav spelet sker som så att jag som spelledare presenterar scener som producerar olika frågeställningar som de sedan ska använda fotona (minnesbilderna) för att ge svar på. Exempelvis "När du ser tunnelbanestationen känner du dig plötsligt fruktansvärt sorgsen, varför då?" varav spelaren svarar "Den påminner mig om då min flickvän gjorde slut, det är hon på bilden".

Det jag har problem med är egentligen HUR det ska gå till. Vilka bilder ska spelarna få välja ifrån, vilka frågor bör jag ställa spelarna och vilka regler bör man ha för vilka foton som ska användas hurdå? Jag vill ge mycket frihet men sådant här behöver struktur. Så jag fuskar och frågar er här.

Just ja, bakgrundshistorien i äventyret är typ kort och gott att spelarna är filosofer som precis skulle lösa livets och universums mysterium. Men utav någon anledning så kunde de inte göra det pga något med deras minnen hindrade dem från att se klart i det de forskat fram. Så det dem gör är helt enkelt att glömma bort allting och förbereda en sorts labbråtta-labyrint där de allt djupare in i den kommer att få tillbaks fler och fler minnen i takt med att de återupptäcker sin forskning.

Fast jag tänker klippa av äventyret med antiklimax och låta spelarna själva tolka slutet, typ. Det känns fånigt att försöka hitta på något halvpoetiskt att slänga fram till spelarna i slutet, då mysteriets svar trotts allt ska vara bortom oss runt spelbordet.

Funderar också på att ha mycket handouts som små brev spelarna ska ha skrivit till sig själva inann de tog bort minnet, för att låta bakgrundshistorien smyga sig på spelarna och avsluta det med en aha-upplevelse.

Jag tror äventyret kan bli coolt, om det görs rätt och jag får till det. Hur ska jag få till det vet jag inte riktigt än, varför jag villa bolla lite idéer med forumiterna.

rjonas

Hero
Vad händer om du vänder på steken? Du ger dem bilderna pö om pö och låter de ställa frågorna. Du svarar sanningsenligt ja eller nej på varje fråga. Till slut bör de kunna pussla ihop din bakgrundshistoria.

Jämför albatrossen.