Nekromanti Lite alternativ regelanvändning

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har skissat på lite alternativ regelanvändning till Eon och tänkte att det var lika bra att passa på att samla ett antal funderingar i ett och samma inlägg.

Minskad slump i karaktärsgenereringen

Att låta spelarna välja resultat istället för att slumpa fram det är verkligen inte speciellt revolutionerande. Jag har egentligen inget emot bakgrundstabeller. De är speciellt användbara om man inte på förhand skapat sig en bild av hur ens karaktär ska se ut. Men det största problemet med bakgrundstabellerna är att de är långt ifrån balanserade, både i förhållande till varandra och i sig själva. Jag tror nog att vi alla har upplevt hur våra egna rollpersoner får en massa semi-värdelösa kontakter och möten med sagoberättare medan kompisen får den ena boostade egenskapen efter den andra.

Vad man egentligen borde göra är alltså att eliminera slumpen ifrån tabell-tabellen. Det vill säga på förhand bestämma att varje spelare ska slå ett slag på kontakttabell, ett på föremålstabellen, tre på händelsetabellen, ett på fysiska egenskaper och så vidare. För vad förlorar egentligen spelgruppen på att varje rollperson har ett personligt föremål, superb egenskap eller spännande kontakt?

Dessutom tycker jag att händelsetabellen ska användas flitigare. Istället för att konstatera att ens egen rollperson råkat ut för någon mer eller mindre ointressant händelse så skulle man kunna använda dessa som grupphändelser. Gruppen har varit i ett krig, gruppen har blivit hjältar i sin hembygd, gruppen har fascinerats av en sagoberättare. På så sätt svetsar händelserna samman gruppen och bidrar till skapandet av en gemensam bakgrund istället för att snabbt glömmas bort så snart bonusen blivit uträknad.

Karaktärsdrag

Efter att ha läst hur spelet Fate fungerar så började jag fundera kring hur man med relativt små medel skulle kunna låta Eons karaktärsdrag komma mer till tals. Framförallt gäller det då extrema värden det vill säga 14+ eller 5-. En karaktär som har till exempel 3 i Heder är, minst sagt, en ganska moraliskt flexibel individ och detta borde komma i spel oftare.

Vi antar att man för varje steg över 14 eller under 5 får en karaktärspoäng. Dessa karaktärspoäng kan sedan användas för att dominera eller påverka utgången av en "scen". Anta till exempel att en karaktär med heder 3 blivit ensam med en motsträvig fånge som besitter intressant information. Detta är en scen som han i kraft av sin låga Heder kan ta över. Antingen så kan han helt omkomplicerat börja tortera fången på diverse motbjudande sätt eller så kan han välja att gestalta hur rollpersonen gör allt för att behärska sig (kanske har han låg Heder men hög Lojalitet och vet att hans kamrater inte skulle samtycka till tortyr). Likadant kan vi tänkas oss att två personer, den ena med mycket hög Heder och den andra med mycket låg, båda spenderar sina poäng för att i samma scen försöka övertyga varandra om det rätta sättet att behandla fången.

Man kan tänka sig ett satsningssystem där Spelare 1 har Heder 17 och därmed två poäng och spelare 2 har Heder 4 och därmed 1. Båda satsar varsin poäng och rollspelar sedan hur de försöker övertala varandra. Men eftersom spelare 1 är mer hängiven kan han om han vill slänga in ytterligare en poäng och vinna diskussionen om inte Spelare 2 har fler extrema värden som är så pass relevanta för diskussionen att han kan använda poäng därifrån.

Spelare som spelar ut sina karaktärsdrag både när de ger fördelaktiga och ofördelaktiga resultat kan belönas med till exempel förbättringsslag (eller kanske ökad Quadosh om någon agerar i enlighet med en väldigt stark religiös tro i konflikt med andra eller sig själv).

Det är inte omöjligt att vidga dessa tankar även till att gälla extrema färdighetsvärden. En fruktad svärdsman med Svärd 18 borde kunna få lite mer spelrum än reglerna normalt tillåter om han skulle bli utmanad av en bonddräng med påk 10.

Detta är inte speltestat men det handlar om ökat spelarinflytande utan någon större förändring av existerande regler och jag tror att det kan bli ganska intressant.

Det ser skitsmart ut. Jag gillade verkligen tanken på grupphändelser. Klockrent.

Snyggt jobbat Walium!

Back