Nekromanti Lindrigt mord?

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
I modulen Asharien och Soldarn kan man läsa på sid 39 att man bedömer brott efter lindrigt och grova brott. Har inte kunnat lista ut hur man bedömer ett mord lindrigt. Ni kanske kan hjälpa mig?

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mr spelledare on 2000-06-17 01:54.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har inte kunnat lista ut hur man bedömer ett mord lindrigt. Ni kanske kan hjälpa mig?"

Tja, motsvarande svenska rättstermer till "lindrigt mord" skulle kanske vara "vållande till annans död" eller "dråp", medan "grovt mord" skulle kunna vara "överlagt mord" eller "mordbrand".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tja...detta fall är inte unikt. Det står nästan likadant idag i sveriges Brottsbalk.

Följande står nämligen i Brottsbalkens 3:e kapitel, 1-2§:

1§ Den som berövar annan livet, dömes för mord till fängelse i tio år eller livstid.
2§ Är brott som i 1§ sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Dvs, lindrigt mord klassas som dråp.

Enligt 7§ samma kapitel är oaktsammhet som vållar någons död, inte dråp eller mord, utan vållande till annans död.

Samtidigt kan nämnas att i 5§ nämns misshandel, och andra stycket i denna paragraf finns något som heter ringa misshandel(!). Vad är då det som står i första stycket? Normal misshandel(!).

Här kan du läsa lite av de termer som finns i rättssammanhang, och det finns lustigheter. Och mycket av detta finns i det du nämner i frågan.
<A HREF="http://user.tninet.se/~ybw753q/kvinna/brottsbalken.htm">Brottbalken:s 3 kap, 4 kap, 6 kap och 7 kap i Sverige</A>

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Dulgadråp (OT)

Kan nämna att i Sverige fanns i 1734-års lag något som hette dulgadråp (som inte finns idag). Kan översättas med "Dolt dråp".

Om det inte gick att få fram en mördare "inom natt och år" så skulle hela häradet böta för dulgadråp, varvid staten tog hälften av böterna och målsäganden andra hälften.

Riddaren
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm, bra fråga. Det beror väll på hur "snyggt" man gör det... Hugger man ner nån framför ögonen på nån lagman eller nått så ligger man ganska pyrt till. Men om man hugger nån i ryggen i ett sunkit kvarter så blir säket straffet lägre....

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Inte blir straffet lägre inte, men chansen att åka fast däremot...

//Exarch
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm, jag tror nog inte det. Jag skulle nog tänka mig att "lagmännen" skulle bli hyfsat glada om de blev av med lite avskumm. Eller vad tror du...

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 
Top