Nekromanti Likheter

AndreasOlsson

Veteran
Joined
9 Dec 2000
Messages
17
Är det bara jag som finner jobbiga likheter mellan Dungeons and Dragons och nya DoD?
Jag är en inbiten DoD älskare med D&D tål jag inte... visst nya DoD har månag influense, men endå...
var de tvungna att köra på samma spår som D&D?

//Sur rullspelare

Don not be afraid. Be terrified.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Jo vart faktiskt väldigt besviken på en hel del saker men men det är ju bara ändra på dom så att det blir bra.

Walk softly and carry a big stick.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Jag håller med dig...Visst kan man ändra...men om äldre utgåvor är bättre så varför......

Jag menar, EDD slår DoD6 med hästlängder....Med tanke på hur gammalt det är så håller det hur bra som helst än idag....

Det tog inte mig lång tid att upptäck att DoD6 är en STOR bugg!!!

Tyvärr är det så....För jag gillar stämmningen i nya DoD

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jo, nog har jag reflekterat över det allt. De är ohyggligt lika. I princip allt som är ändrat från förra utgåvan är direkt rippat från dungeouns and dragons.

Eftersom en av de saker som var så förlösande med att spela drakar och demoner var att slippa alla TSR dumheterna så känns den nya utgåvan som en enorm besvikelse. För att nämna några av de dummaste sakerna som är direkt rippade:
- Man lär sig i diskreta steg (level)
- Man tål mer stryk när man blir erfaren.
- Magiker kan inte använda svärd. De är inte dåliga på det, det stör inte deras magi; De bara inte kan.

På det hela taget så tycker jag att spelet är mycket sämre än både DoD och D&D. Pinsamt!

/Kalil
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Lyckligtvis

... finns det rätt stora likheter även mellan DoD6 och tidigare utgåvor av DoD. Så stora att det bör vara rätt trivialt att bara behålla sin favoritversion av reglerna och spela i den nya världen.

Nybörjarna kanske det är litet synd om, men IMHO har det varit synd om DoD-nybörjare i snart 10 år (EDD var bäst/images/icons/wink.gif)...
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Jag tror själv att dem har valt att göra på det viset var pga att dem behövde förnya Drakar. Man kan ju inte bara gå och lula i det gamla vanliga spåret och sen när man släpper en ny version av spelet måste det ske förändringar.
Men om du tycker att det är fel så bara ändra reglerna så att det passar er spel stil i er grupp så gör min när vi märker att spelets regler inte passar vår spelstil.
Själv är jag en riktig "Fan" av EDD...
 

Magnus Malmberg

Veteran
Joined
10 Aug 2000
Messages
49
Yrket Svärdsmagiker

För att fylla i lite..En trollkarl kan om han vill....
En trollkarl som når yrkesnivå utövare kan om han vill välja att bli en så kallad svärdsmagiker, han väljer då vapnets makt. Svärdsmagikern kan då välja att slåss med tex ett svärd samtidigt som han fortfarande kan kasta besvärjelser.. En svärdsmagiker kan dock inte lära sig några besvärjelser som tillhör den inre magin, han får heller inga fler SPI poäng.
Men det står honom fortfarande fritt att lära sig nya besvärjelser ifrån den yttre magin.

Magnus

Magnus
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Diskreta steg ...

... gäller alla versioner av DoD.

I t.ex. EDD höjer du din RP:s FV i diskreta steg, Din RP:s HP i diskreta steg, din RP:s GE i diskreta steg; RP:n får t.o.m. EP i diskreta steg.

/Dante
 
Top