Nekromanti Lex Occultum och Roi de Rats - någon som har koll?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Jag har av någon anledning blivit nyfiken på kampanjen som kom med Riotminds kickstarterversion av spelet. Mysterier i historisk tid är ju coolt så... Är det någon som har grepp om den? Är den något att ha? Försökte googla runt efter recensioner men hittade inga. Är Lex Occultum i sig annars en nyversion av Götterdämmerung eller har de stöpt om spelet helt?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det finns ju en pod som spelar den, Syndikatet. Men har inte själv varken lyssnat eller backat spelet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Nässe;n301665 said:
Det finns ju en pod som spelar den, Syndikatet. Men har inte själv varken lyssnat eller backat spelet.
Precis, har noterat det, vilket nog påverkat mitt intresse. Har tyvärr inte haft tid att lyssna och andras spelande är ändå inte alltid rättvisande för en skriven kampanjs kvalitéer. Men om någon i Syndikatet läser får de gärna hoppa in kommentera :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag väntar på att böckerna ska dimpa ner i brevlådan snart. Förhoppningsvis redan nästa vecka... !

Inser nu att jag inte tagit mig tid att ladda ner kampanjen från DT.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Jaha, lyssnade igenom två avsnitt av Syndikatet AP och sen slog jag till. En chansning, hoppas det är en gris i säcken :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Skummade igenom PDFen vid senaste inlägget. Äventyret känns riktigt matigt med mycket text och hade behövt luftas med fler stämningsbilder, tycker jag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
PAX;n302162 said:
Skummade igenom PDFen vid senaste inlägget. Äventyret känns riktigt matigt med mycket text och hade behövt luftas med fler stämningsbilder, tycker jag.
Hur många sidor är det på?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
PDF är på 137 sidor, så ett av de större äventyren.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Bumpar denna tråden eftersom jag av en slump fått händerna på Kampanjboken.
Vad är erfarenheterna av nya Götterdämerung & kampanjen ?
Bra eller dåligt?
Jag var med och betatestade spelet och tyckte att det fanns bits & pice’s som var intressanta, tex. de sociala sfärerna.
Men det som lockar är ju settingen (kanske också det enda)
Den är fantastisk!
Jag kommer alltid anse att Götterdämerung är det mest underskattade och bortslarvade svenska rollspelet.
Kan man inte fixa ett annat regelverk typ Kranks Kutulu som skulle funka till detta!!!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Det bär emot att gnälla - men mitt intryck är inget vidare. Den är slarvigt skriven och ostrukturerad, på sina ställen gör den hopp mellan platser som inte riktigt förklaras. Bakgrunden är omfattande men ger ingen ordentlig överblick över kampanjen. Vissa miljö/scener erbjuder inget stöd till SL alls trots att de uppenbarligen skulle behöva en karta eller förslag på regelmekanisk lösningar. Jag gav upp runt s. 40.

Det är synd för spelvärlden är suggestiv och kampanjen har en grundidé som är spännande, men jag tvivlar på att jag någonsin kommer längre än hit. Det är för mycket jobb.

Reglerna lämnar jag därhän, jag äger inte spelet, och att hitta alternativ där är den enkla delen.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Lightshy;n348260 said:
Men det som lockar är ju settingen (kanske också det enda)
Den är fantastisk!
Jag kommer alltid anse att Götterdämerung är det mest underskattade och bortslarvade svenska rollspelet.
Kan man inte fixa ett annat regelverk typ Kranks Kutulu som skulle funka till detta!!!
Håller med om att settingen är kittlande. Har de utvecklat världsbeskrivningen sedan första Götter-releasen? Reglerna åsido så tyckte jag att bristen på konkret material var spelets stora brist.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
JJoghans;n348276 said:
Håller med om att settingen är kittlande. Har de utvecklat världsbeskrivningen sedan första Götter-releasen? Reglerna åsido så tyckte jag att bristen på konkret material var spelets stora brist.
Jag har bara tillgång till kampanjboken som jag inte hunnit läsa än. Men med tanke på böckerna som finns till nya utgivningen så känns det som det finns mer material att använda sig av.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
pingas;n348284 said:
Är de nya reglerna bättre än Götterdämmerung?
Jag har, mycket översiktligt, fått uppfattningen att de är rätt lika. Men det kan vara fel.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
pingas;n348284 said:
Är de nya reglerna bättre än Götterdämmerung?
Med Riotminds trackrecord har jag inga direkta förhoppningar utan hoppas Krank kan skriva ett ”Jötterdämerung” istället....
 
Top