Nekromanti Levels..?

Raistlin

Veteran
Klippt ur Riotminds hemsida:
"Vi valde tex att införa sk yrkesnivåer, för att mäta hur duktig en karaktär var inom sitt yrke."
Kan man tolka detta som (hemska tanke) att det införs nåt slags level-system i DoD? Hoppas verkligen inte det..

/Tomas
Malkavian Madness Network

Discordian

Swordsman
Det kanske besvaras i intervjun som jag tycker borde kommit upp för ett tag sedan... :p

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Krille

Lord
Att förutfatta meningar

"Kan man tolka detta som (hemska tanke) att det införs nåt slags level-system i DoD?"

Det kan man säkert. Man kan också tolka det som så att om man har ett visst FV i en eller flera färdigheter så får man en yrkesnivå, exempelvis "lärling", "gesäll", "mästare" eller "skråmästare". Det vill säga, istället för att låta FV bero på yrkesnivå (som i AD&Ds levelsystem) så låter man yrkesnivå bero på FV (som till exempel i de få kvarvarande yrken som fortfarande har lärlings, gesäll- och mästarsystem).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Raistlin

Veteran
Re: Att förutfatta meningar

Din tolkning är antagligen (förhoppningsvis) rätt, men jag undrar ändå vad nyttan kan vara... Dessutom fanns det ju redan nåt sånt i -91 års upplaga - åtminstone för hantverk.
Nåja, kanske en lite meningslös diskussion, vi lär väl få veta hur det fungerar snart...

/Tomas
Malkavian Madness Network

Lord of Empire

Warrior
Re: Att förutfatta meningar

"men jag undrar ändå vad nyttan kan vara..."

Öh... kanske att få in mer realism i skapandet av rollpersonen, att verkligen få denne att kännas "levande". Vad jag kommer ihåg kändes ofta mina gamla DoD-gubbar som stela krigsmaskiner, ända tills jag baserade dem på en färdigskriven bakgrund; för nog tror jag att många kan hålla med om att karaktärsskapandet i DoD är lagom inspirerande till en realistisk bakgrund... Men jag tror nog att det är minst lika många som inte håller med om det, vilket jag är helt klar över. Jag tycker dock inte.

/Erik, en icke-tyckare.

DarkWing

Veteran
Tja, man hade ju en slags levels redan innan. Det är iaf så jag tolkar de 5 nivåerna på en B-färdighet man hadde innan. Sen om man kallar det för en level eller inte spelar ju mindre roll. Fast det är klart, det medför ju otrevliga associationer till AD&D.....