Lets talk DoD adventures. Part 1 - Ärans Väg

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I thought this would be fun: A series of posts where we discuss the various old DoD campaigns in no particular order.

As always, you are welcome to reply in English or Swedish as you prefer.

So first up is the three parter "Ärans Väg" (the first three part campaign they did?)

Did you run or play this back in the day?
Have you run or played it later on?
Have you adapted it to different rules?
What was cool about it?
What was bad about it?

We never received this one in Denmark so I've only read it much later. I'm very curious to hear what people have to say. It seems like the style changes fairly dramatically between the first and the third book.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Jo vi spelade ÄV när delarna gavs ut. Då hade man väl inte så stor behållning av att det var en "kampanj". Men det var stor brist utgivna äventyr då så det spelades några gånger. Åtminstone första två delarna.

Vi har spelat en version av ÄV omskriven till vår långa Sci-Fi kampanj som pågick under många år. Där var hela ÄV ett längre äventyr i en postapokalyptisk dimensionsvärld i vilken rollpersonerna hamnade. Det var riktigt kul, då vår SL hade omformat alla karaktärer och platser. Det tog ett tag innan vi fattade att det var ÄV vi spelade. Samtliga rollpersoner överlevde äventyret och lyckades ta sig tillbaka till deras riktiga spelvärld.

Jag kan väl därmed också påstå att vi spelade kampanjen med ett helt annat regelsystem - vårt egna...
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Jo vi spelade ÄV när delarna gavs ut. Då hade man väl inte så stor behållning av att det var en "kampanj". Men det var stor brist utgivna äventyr då så det spelades några gånger. Åtminstone första två delarna.

Vi har spelat en version av ÄV omskriven till vår långa Sci-Fi kampanj som pågick under många år. Där var hela ÄV ett längre äventyr i en postapokalyptisk dimensionsvärld i vilken rollpersonerna hamnade. Det var riktigt kul, då vår SL hade omformat alla karaktärer och platser. Det tog ett tag innan vi fattade att det var ÄV vi spelade. Samtliga rollpersoner överlevde äventyret och lyckades ta sig tillbaka till deras riktiga spelvärld.

Jag kan väl därmed också påstå att vi spelade kampanjen med ett helt annat regelsystem - vårt egna...
That sounds like a ton of fun. Realizing that you've been playing a reskinned adventure all along would be a really cool moment.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
I thought this would be fun: A series of posts where we discuss the various old DoD campaigns in no particular order.

As always, you are welcome to reply in English or Swedish as you prefer.

So first up is the three parter "Ärans Väg" (the first three part campaign they did?)

Did you run or play this back in the day?
Have you run or played it later on?
Have you adapted it to different rules?
What was cool about it?
What was bad about it?
Jag har spelat alla äventyren i ÄV minst en gång, troligen flera - i min första spelgrupp tenderade de få äventyr som fanns utgivna på svenska att snurra lite på repeat i olika omgångar - och har spellett åtminstone Mörkrets hjärta... tror jag. Kanske Maktens portar, Döda Skogen har jag inget minne av att ha spellett någon gång. Det här var på andra halvan av 80-talet, när jag och mina medspelare gick i mellan- och högstadiet.

Mina minnen är fragmentariska, men jag har läst om äventyren på senare år och kan konstatera att vi definitivt inte riktigt hade mognaden att göra dem rättvisa. Maktens Portar blev en ganska pedestrian dungeon crawl med bossmonstren utplacerade på lite random ställen - den Aliens-inspirerade dynamiska plotten där ondingarna reagerar på RPnas rörelser var bortom vad vi konceptuellt kunde greppa då. Och vi lyckades fuska till det på nåt sätt så vi kunde behålla jätteskatten med alla magiska föremål och bli fånigt mäktiga.

It seems like the style changes fairly dramatically between the first and the third book.
Inte så konstigt - Roger Undhagen som skrev de första två äventyren blev kickad för att hans bidrag inte blev klara i tid, och Michael Petersén (som bl a skrev första versionen av Mutant) blev inhalad för att skriva klart trilogin och skrev Mörkrets Hjärta. Det är mycket riktigt ett rätt skarpt skifte i ton och MH saknar IMO mycket av den quirky charm som de första två äventyren, i synnerhet Döda Skogen, hade. Det hade varit väldigt intressant att se hur trilogin hade slutat om Undhagen fått skriva klart den, men tydligen gick allt material så småningom förlorat i samband med en dramatisk skilsmässa.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Något jag undrar över angående Döda skogen, hur ska hjältarna få tag på alla föremålen utan att i praktiken vara onda?

Som Vindhand presenteras så är han i grund o boten en ond person men han tycks inte göra något just nu som rättfärdigar att RP:na stövlar in o har ihjäl honom, eller i alla fall bryter sig in i hans hem o stjäl hans horn. Det ges ej heller något förslag om att man kan tala med honom o få honom att hänga med RP till maktens portar. O om RP:na är den typen av folk som gör sådant känns det inte som de är de personer som Ulat-A'ar eller Eluisa skulle ge sina nycklar till, så om man vill komma in genom Maktens portar behöver man inte bara villig att ta Vindhand av daga utan även Ulat-A'ar och Eluisa (eller i alla fall råna dessa trevliga människor).

Om RP:na faktiskt är överlag goda grabbar hur ska de göra för att på alla nycklarna?
 
Top