RECENSION Lets-Role.com första intryck

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag backade den nya VTT-plattformen lets-role.com på kickstarter och nu har dess beta dragit igång. Jag har inte hunnit testa att köra ett spel i den men har klickar runt och testat en massa grejer. Här är mina första intryck.

User interface:
Jämfört med roll20 är detta oerhört snyggt. Inte lika snyggt som foundry, men å andra sidan är det inte heller alls lika resurskrävande. Allt flyter smidigt på min lilla laptop. Det går att gömma paneler man inte använder. Det är smakfullt, grått och avskalat.

Kartor:
Detta är den feature som jag testat minst eftersom jag inte använder taktiska kartor längre. Men det verkar smidigt att sätta grid och det finns stöd för fog of war för de som gillar sånt. Det går dessutom att fritt skapa layers, där du kan bygga upp din karta med lager - som i ex. photoshop eller liknande.

System-byggaren:
En av de saker som är mest lockande med lets-role är dess systembyggare där du, utan att koda något, kan bygga karaktärsblad osv. till ditt spel. Eftersom jag spelar mycket "homebrew" och mindre spel händer det ofta att jag sitter och lägger in egna rollformulär i olika VTT. Detta är den enklaste jag använt än så länge, förutom den i Astral. Till skillnad från Astral blir dock rollformulären i lets-role riktiga web-formulär och, enligt mig, mer användarvänliga.
Här märks det att lets-role är i tidig beta för det finns inte så mycket dokumentation och vissa saker var inte alls intuitiva. Men jag lyckades, med ganska liten ansträngning, att skapa ett system för Kopparhavets Hjältar med karaktärsblad, skepps-blad och särskilda NPC-blad.
1642849012447.png

Tärningar
Snygga 3d-tärningar finns och lets-role har som affärsmodell att spelare och spelledare ska kunna köpa egna tärningar. Så varje spelare kan alltså välja vilka tärningar hen vill ha.

Musik och ljud
Det går att skapa musik och ljud-spellistor med hjälp av länkar till youtube. Muiken streamas alltså direkt från youtube. Fattar inte riktigt hur lets-role löser det rättighetsmässigt, men det verkar annars funka riktigt bra. Youtube är fyllt med "DnD 1 hour forest ambience" och sånt, så det är enkelt att skapa spellistor utan att trixa med mp3-filer.
Det går dessutom att lägga ljud i "quick bar" så att du som SL kan sitta och spela upp olika korta ljudeffekter under spelets gång, inget jag kommer använda, men ändå.

Kostnad
Lets-role är gratis men affärsmodellen bygger på mikro-kostnader. 1GB extra lagring kostar 100kr (engångskostnad). Du kan köpa tärningar och "skins" osv. Får se om den affärsmodellen verkligen kommer att hålla eller om de kommer få krypa till korset och införa en prenumerationskostnad på sikt.

Sammanfattning
Detta är definitivt en roll20-dödare och eventuellt även en Foundry och Astral-dödare. Det är liksom lika smidigt (och smidigare) att använda än roll20, mindre konstigt än Astral och enklare att komma igång med än Foundry. Jag tror att detta är den VTT som typ alla kommer använda i slutet på 2022.

mvh Lemur
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Hur mycket flexibilitet har den där systembyggaren? Kan man koda om man vill? Kan man göra så att värden räknas ut automatiskt baserat på andra saker i formuläret?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Hur mycket flexibilitet har den där systembyggaren? Kan man koda om man vill? Kan man göra så att värden räknas ut automatiskt baserat på andra saker i formuläret?
Det är en wysiwyg som man kan använda utan att koda. I wysiwyg-en kan du skriva in expressions för tärningsslag och sånt, baserat på rollformulärets värden. Men för den som vill går det att lyfta på locket och redigera html-koden samt skriva egna scripts med JavaScript. Så väldigt flexibelt, skulle jag säga
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,135
Detta är definitivt en roll20-dödare och eventuellt även en Foundry och Astral-dödare. Det är liksom lika smidigt (och smidigare) att använda än roll20, mindre konstigt än Astral och enklare att komma igång med än Foundry. Jag tror att detta är den VTT som typ alla kommer använda i slutet på 2022.
Jag tror det hänger mycket på vilken typ av community plattformen kan bygga upp, om den ska kunna hota Foundry. Min gissning är att merparten av de som spelar på VTT vill kunna ladda ner moduler till sitt favoritsystem och i stort sett komma igång direkt. Men fattar ett gäng utvecklare tycke för Lets-Role och skapar riktigt bra moduler t.ex. till D&D, så tror jag nog att många hellre väljer en gratisplattform, framför att betala $50.

Roll20 (och kanske även FG) bör definitivt känna sig hotade. Utvecklingen har sprungit ifrån dem och vore det inte för att många investerat mycket i officiellt material till Roll20 och inte vill köpa det på nytt i en ny plattform, tror jag att hade tappat de flesta av sina användare till andra gratisplattformar (eller till Foundry).
 
Top