Nekromanti Lemuriaartikeln avkapad?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Artikeln om Lemuria, sid 42-43 verkar sluta lite abrupt. Vafalls?


Storuggla, Hey, I was reading that!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Artikeln om Lemuria, sid 42-43 verkar sluta lite abrupt. Vafalls?

Stimmt... Annonsen nedanför måste ha slukat lite periferi omkring sig när ingen tittade.
Sista meningen i artikeln ska sluta "...(sylvanernas motsvarighet till apachekrigarna Geronimo och Lozen)."

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är inte artikelns inledning också mer eller mindre kopierad rakt av ifrån en tidigare Sverox-artikel om Lemuria?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
This thread is mine! All mine!

På sedvanligt gåsapågsvis kapar jag denna tråd helt fräckt ifrån den stackars Hugh Jackman-skadade Ugglan och viger den åt nummer tre av Fenix. Låt analysen begynna.

Det blodiga omslaget känns igen av alla Eon-spelare. Det är helt okej, men inte lika häftigt som det som kommer att pryda nummer fyra.

Äventyrsgeneratorn var rätt tråkigt och oanvändbar. Vill jag rapa filmklichéer så funkar Neotech: Ultra minst lika bra.

Bågskytteartikeln var bra, men varför inte passa på och låta den inkludera fler rollspel? Det har ju funnits artiklar som varit anpassade till mer än ett rollspel tidigare.

Gondica-äventyret var mysigt och välskrivet även om det var i princip oanvändbart för mig som inte vare sig spelar eller äger Gondica.

Drakonett klingar bekant. Fanns inte den med i gamla DoD? Hursomhelst en ganska intetsägande artikel. Inte dålig, men det finns andra Eon-saker som jag hellre hade läst om.

Fansinspalten var bra.

Lika bra att bunta ihop de två DoD 6.0 artiklarna eftersom de båda led av samma välkända svagheter, nämligen torftigt och dåligt språk. Vissa meningar var riktiga tungvrickare. Bilder och layout var snygga som vanligt, men nog skulle väl Riotminds kunna få ihop bättre material på sex sidor? En ordinär ruin med en ond och synnerligen död magiker i källaren är väl inget som inte nästan vilken spelledare som helst själv kan skriva ett äventyr om? Det kanske är bättre att de skriver färre men bättre artiklar istället?

De båda artiklarna om airsoft- och paintballvapen var välskrivna och oväntat intressanta även för mig som inte sysslar med dylika ting. Men varför nämns inga priser?

Artikeln om slaveri i Mundana var bra. Inga anmärkningar.

"Roller vid spelbordet" har jag ännu inte orkat läsa, men är inte ämnet rätt uttjatat? Hur många gånger har inte olika spelartyper behandlats genom rollspelshistorien? Alla klichéer känns synnerligen välbekanta och trötta vid det här laget.

Saga- och Lemuriaartikeln var intressanta men egentligen rätt intetsägande. Övriga artiklar har jag bara skummat igenom som hastigast.

Som vanligt är det en bra och genomtänkt tidning, även om jag ibland känner att jag hade väntat mig mer av vissa av artikelförfattarna.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Är inte artikelns inledning också mer eller mindre kopierad rakt av ifrån en tidigare Sverox-artikel om Lemuria?

Om du menar blurben om vad dieselpunk är, så är det exakt samma text (den finns också med i Lemuria självt), men det är ju en faktaruta och inte så mycket en del av själva artikeln.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: This thread is mine! All mine!

"Bågskytteartikeln var bra, men varför inte passa på och låta den inkludera fler rollspel? Det har ju funnits artiklar som varit anpassade till mer än ett rollspel tidigare."

Tre skäl:

1) Artikeln var snudd på för lång som den var. Det var mer eller mindre på nåder som den inte kapades i två, som jag förstod det.

2) Med den information som finns i artikeln så borde det inte vara så svårt att skapa egna pildata för ens favvo-rollspel.

3) De enda rollspel där en massa historisk pilfakta skulle vara motiverad skulle vara de med historisk förlaga: Ars Magica, GURPS Middle Ages, kanske Hârn och Pendragon och ett par till. Den tekniska nivå som artikeln utgår från förutsätter mer eller mindre att ringbrynja och långbåge är de senaste slagfältsvapnen och där plåt på vissa delar är så hitech att det knappt släppts från labbet, typ. Jag upptäckte att det var svårt att skriva en "historiskt korrekt" artikel om pilbågar till "fjantasyspelen", då dessa förutsätter att de premisser som kännetecknar bågens utveckling är satta ur spel.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: This thread is mine! All mine!

Jag upptäckte att det var svårt att skriva en "historiskt korrekt" artikel om pilbågar till "fjantasyspelen",
Det är skönt att se att du vägrar ge upp din unika stavning av "fantasy". Envishet är ju en dygd... :gremelak:

/Mikael
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: This thread is mine! All mine!

"Det är skönt att se att du vägrar ge upp din unika stavning av "fantasy"."

Fjantasy är inte samma sak som fantasy. Fjantasy är den lilla smala puckeln i mitten på fördelningskurvan, även kallad "standardfantasy", "mainstreamfantasy" eller "helt vanlig jävla fantasy", beroende på hur nedsättande man vill vara. Och unik är den inte - det är fler som använder den.

Edit: Och det heter fortfarande Catastrophia! :gremgrin:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: This thread is mine! All mine!

även kallad "standardfantasy", "mainstreamfantasy" eller "helt vanlig jävla fantasy", beroende på hur nedsättande man vill vara.
Och varför vill man vara nedsättande då?

/Mikael
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: This thread is mine! All mine!

Det är alltid rätt att dissa mainstreamfåror oavsett hur de ter sig. Det som är mest etablerat skall alltid attackeras. Och dessutom är allt som är mainstream platt och populärt bara för att det inte är utmanande. Åt skogen med mainstream, säger jag!


/Jonas, lyssnar ibland på topplistemusik
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: This thread is mine! All mine!

Det är alltid rätt att dissa mainstreamfåror oavsett hur de ter sig. Det som är mest etablerat skall alltid attackeras. Och dessutom är allt som är mainstream platt och populärt bara för att det inte är utmanande.
Jag hoppas du försöker vara ironisk...

/Mikael
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Urgh, sent på natten

Jaja, imorrn är det stressigt så jag tar några kommentarer nu.

Det blodiga omslaget känns igen av alla Eon-spelare. Det är helt okej, men inte lika häftigt som det som kommer att pryda nummer fyra.
Toppen! Patrik Norrman har tecknat nästa omslag. Jag kommenterade lite och försökte ge infall och så, och så blev det något supercoolt som jag själv förknippar med skräck och WFRP! Det kan inte bli bättre! Tycker jag alltså.

Jag tyckte att MIG:s omslag var av riktig toppklass! Supercoolt, och troligen ett mer "säljande" omslag än nästa. Men det få vi väl se sen... :)

Vill jag rapa filmklichéer så funkar Neotech: Ultra minst lika bra.
Men jag har ju inte Neotech: Ultra! Vad ska jag göra då? ;-)

Tack för synpunkterna!

M.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: This thread is mine! All mine!

och jag hoppas ni kan ta den här diskussionen någon annanstans. kulturforumet kanske skulle fungera, så länge ni pratar fantasy-mainstream och inte för mycket britney spears.

men rätt är det ju, mainstreamkultur ska föraktas. det är nyttigt.

chrull
 

eileen_UBBT

Veteran
Joined
7 Feb 2004
Messages
10
Location
Luleå
artikeln om airsoftvapen

De båda artiklarna om airsoft- och paintballvapen var välskrivna och oväntat intressanta även för mig som inte sysslar med dylika ting. Men varför nämns inga priser?

Tack tack :gremsmile: Som författare av airsoftartikeln kan jag svara för min del: Jag valde att inte gå in på priser överhuvudtaget för att då hade artikeln blivit minst dubbelt så lång i och med att man då måste gå in på en diskussion varifrån man ska handla (i.e. Sverige eller Asien), då prisskillnaderna är minst sagt stora. Och har man då sagt A så får man säga B och gå in på för- och nackdelarna med båda, och det vill jag inte göra, dels för att jag inte har nog kunskap om det hela utan bara erfarenheter, rykten och lösryckta kommentarer, och dels för att det lätt skulle kunna bli väldigt "personligt" i och med att det bara finns ett litet antal större airsoftförsäljare i Sverige.

Så, kort sagt: Jag kanske går in på det nån annan gång. Om jag vågar.

:gremsmile:
 

Peter_Sandberg

Veteran
Joined
25 Jan 2004
Messages
5
Location
Nyköping
Artikeln om paintball

Tackar ödmjukast!
Håller i viss mån med Eileen men jag kan avslöja att "byssan" som den är går löst på runt 4 lax och tillbehören runt 1500 kr st.
Dessvärre visar bilden bara en A5 i original - och inte de bilder som jag under rent episka svårigheter såg till att Gillbrings fick.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: artikeln om airsoftvapen

Det låter som om det finns ytterligare material till framtida artiklar? Jag hade i alla fall velat läsa mer om ämnet.
 
Top