Nekromanti Legend of the Five Rings

Alltså, har sett lite om detta, verkar rätt skoj. Funderar på att köpa det ch provspela.
Frågorna är nu, tycker ni som spelat att det är ett ba rollspel?
Är det ett levelsystem? Erfarenhet på något sätt?

Duddmannen

Hero
Orginalspelet var inte levelbaserat och ganska enkelt (=Bra). Nu ligger det ju delvis under D&D3E där det givetvis är levelbaserat, inte dåligt men inte samma känsla som i första versionen. Det skall finnas en uppdaterad version som mer följer de gamla systemet.

Ett av alla dessa spel som började i CCG-utgåva och sedan blev rollspel. Feng Shui är också ett sådant.

/Duddmannen, som spelade en sumo-samurai från Crab-klanen.

kalcidis

Hero
Mer fantasy-japan än fjantasy-iappän

Min fråga till dig är vad du vill ha av spelet. Om du söker en kampanjvärld som är med hederskomplexfyllda samuraier, skoningslösa ninjor, visa munkar och sju miljoner gudar så tycker jag du ska kolla in Sengoku istället. Problemet är att L5R är en ytterst finpolerat yta (eller egentligen inte ens det) men bakom skalet är det tomt och fyllt med logiska fel. Regelsystemet till L5R 1st ed. är dock helt ok.

Så om du är intresserad av historiska japan (för att sedan spiffa upp med lite fantasyinslag kanske) så rekommenderar jag Sengoku, Bushido, GURPS Japan (2nd ed.) och om du vill ha lite annorlunda japan (med dock underbart och konsekvent) så ska du kolla in Usagi Yojimbo RPG. Det är släppt av Gold Rush Games som också släppt Sengoku.

Re: Mer fantasy-japan än fjantasy-iappän

OK, ska kolla in Sengoku. Allt jag egentligen vet om medeltida japan är från boken Shogun, med den engelske lotsen, whats-his-name, Blackthorne.
Och att jag vill spela Ronin :gremsmile: