WRNU Ledsagning angående ämnen som berör politik

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
I den nuvarande tråden angående vad som skedde efter Google+ upphörde berörs en del politiska skiljelinjer. Tråden har nu fått en moderering i sig om att politik inte ska diskuteras, och gott så. Men hur gör man när frågor om hobbyn berör till exempel hur politiska åsikter har präglat hobbyns utveckling? Det handlar alltså om att inte diskutera de faktiska politiska frågorna, utan snarare att prata om hur personers politiska hållningar har påverkat olika händelser – till exempel att vissa kreativa scener splittrats på grund av politiska bråk. Jag tänker alltså hur man diskuterar sådant ur ett "hobbyhistoriskt" perspektiv, men undviker att diskutera själva sakfrågorna i sig. Har moderationen någon ståndpunkt där?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
GRÖNT SVAR = Officiellt svar från mig, alltså ingen moderering av inlägget

Det finns inget svar som jag kan ge som inte egentligen går ut på "magkänsla".


Det jag ville undvika i tråden om G+ var att den tråden skulle komma att handla om politik på MeWe, mer än att politik alltid är dåligt och fel. Alltså en kurskorrigering för att undvika OT, en typ av OT som också har potential att skapa friktion.

Om vi kan diskutera ett "hobbyhistoriskt" perspektiv vad som hände på olika andra forum utan att det blir personliga påhopp eller påhopp på grupper, där man med ett svep avfärdar andra och målar upp dem och deras idéer som varandes dåliga så kan det ju funka, men min magkänsla säger mig att sådant är väldigt svårt.

Jag skulle säga att Discorden är ett bättre ställe för den typen av disukussioner.

MVH

/Magnus
 
Top