Nekromanti League of Extraordinary Ladies – upphovsrätt? SPOILERS

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Här har vi en klurig fråga… Jag har generellt svårt att skapa saker bara för min egen spelgrupp eller bara informellt på ett forum utan att också vilja fundera kring att göra det till en produkt. Kanske är det tio års rollspelsutgivande som satt sina spår… jag har svårt att motivera mig om det inte finns en chans att det hela utmynnar i en fysisk bok eller åtminstone en gratis-PDF man med gott samvete kan ladda upp till DrivethruRPG.

Så: Grundidén är alltså typ den här, såhär långt: Rollpersonerna är litterära hjältinnor i tidigt 50-tal (eller sent 40, jag vet inte) med lätt till-pulpad tech. Folk som Wendy från peter Pan, Alice från Under- och Spegellandet, Dorothy från Oz, Susan från Narnia. Något tiotal av de möjliga rollpersonerna beskrivs i mer detalj, andra är mest i en hyfsat lång referenslista där folk kan göra lite efterforskningar och skapa sina egna karaktärer.

Det Stora Hotet hade jag tänkt vara ett invaderande Narnia, som vid det här laget ligger långt, långt före oss i teknologi och magi – magitech, svävande eterskepp, möjligen en odödlig lejonkejsare.

Om vi lämnar övriga former därhän för ett ögonblick så funderar jag på ifall det här är genomförbart ur upphovsrättshänseende.

Vissa karaktärer ingår ju i verk som blivit public domain, som Alice till exempel. Wendy är tydligen fortfarande skyddad i USA fram till 2023, man borde kunna användas.

Andra, som centralgestalten Susan och hela Narnia är ju fortfarande skyddat.


Så… frågan är vad som kan göras. Narnia är ju varumärkesskyddat, så åtminstone namnet kan ju inte användas alls. Men kan man hypotetiskt sett använda fantasilandets övriga attribut? Skulle man kunna ha en efternamnlös Susan som tidigare varit i "lejonets domän" eller "det andra stället"? Kan man låta "det andra stället" välla in via portaler i garderober?

Alternativet är ju att istället välja Oz eller Underlandet/Spegellandet, och det känns ju mer... "gjort".

(Eller, nu när jag tänker efter, så kan man ju teoretiskt sett istället ge SL verktygen för att välja någon av dessa som grund för sin kampanj… Lite fraktala makarprinciper för att förvandla ett arbiträrt fantasiland till en fruktansvärd imperialistisk invasionsstyrka…)

Så, det är alltså två frågor egentligen:
  • Karaktärer från verk vars upphovsrätt inte gått ut. Finns det något slags fair use som låter en beskriva karaktärerna? Ha med dem i en namnlista?
  • Narnia; kan man fila bort serienumren lagom mycket för att det ska funka, eller måste man i princip göra ett Fillory av det (från The Magicians; Fillory är en extremt tydlig Narnia-analog men med egen mytologi).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Jag vet inte hur Girl Underground-rollspelet har gjort. Det touchar League-konceptet litegrann.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Av vad jag vet finns det ingen "fair use" av andra författares skapelser.
Sedan beror det på vilket språk du tänker använda. Är det bara svenska är det bara svensk lagstiftning som du behöver bry dig om.
Tänker du även skriva på engelska måste du även bry dig om amerikansk lagstiftning, vilket är betydligt värre.

Mitt förslag är att fila av alla serienumer på personer och världar, men ha med ett "Appendix N", ett litteraturindex av vilka författare/böcker som inspirerat dig.

När det gäller plagiat finns det ett par ryssar, Kirill Yeskov och Nick Perumov, som gjort Sagan om ringen-plagiat - men de kom undan för Rysslands lagstiftning är mycket snällare.

Hitta på nya namn för dina karaktärer och för fantasyvärlden, men föreslå att spelarna hittar på egna namn på dessa.

Ska du ge ut det på engelska skulle jag undvika att beskriva fantasyvärldens härskare som ett Lejon, då det är alltför uppenbart att det syftar på Aslan.

Besserwisser-kuriosa: hur många här visste att "Aslan" är det turkiska ordet för "lejon"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
anth;n329936 said:
Av vad jag vet finns det ingen "fair use" av andra författares skapelser.
Sedan beror det på vilket språk du tänker använda. Är det bara svenska är det bara svensk lagstiftning som du behöver bry dig om.
Tänker du även skriva på engelska måste du även bry dig om amerikansk lagstiftning, vilket är betydligt värre.

Mitt förslag är att fila av alla serienumer på personer och världar, men ha med ett "Appendix N", ett litteraturindex av vilka författare/böcker som inspirerat dig.

När det gäller plagiat finns det ett par ryssar, Kirill Yeskov och Nick Perumov, som gjort Sagan om ringen-plagiat - men de kom undan för Rysslands lagstiftning är mycket snällare.

Hitta på nya namn för dina karaktärer och för fantasyvärlden, men föreslå att spelarna hittar på egna namn på dessa.

Ska du ge ut det på engelska skulle jag undvika att beskriva fantasyvärldens härskare som ett Lejon, då det är alltför uppenbart att det syftar på Aslan.

Besserwisser-kuriosa: hur många här visste att "Aslan" är det turkiska ordet för "lejon"?
Så med andra ord: projektet kan endast genomföras om jag uteslutande håller mig till karaktärer som är i public domain. Narnia är helt off-limits men jag kan använda mig av till exempel spegellandet eller Oz.

För mig faller nämligen hela idén om alla serienummer måste filas ner. Fillory har inte alls samma tyngd som om det faktiskt är Narnia, det Narnia som beskrivs av Lewis. Om det inte är uppenbart vad man syftar till så finns det heller inget existensberättigande; det är inte för att Narnias komponenter eller koncept är så himla häftiga jag skulle vilja använda det, eller för att Susans funktion i berättelsen är så intressant, utan för att det är just Narnia och Susan.


Jaja, jag får väl helt enkelt gå igenom de förslag jag eller andra kommit på, och helt enkelt filtrera bort allt som inte är public domain. Och se om jag har kvar tillräckligt mycket för att projektet fortfarande ska kännas värt besväret =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n329938 said:
För mig faller nämligen hela idén om alla serienummer måste filas ner. Fillory har inte alls samma tyngd som om det faktiskt är Narnia,
Det är just för att Narnia har större tyngd än Fillory som du inte får använda Narnia.

krank;n329938 said:
Jaja, jag får väl helt enkelt gå igenom de förslag jag eller andra kommit på, och helt enkelt filtrera bort allt som inte är public domain. Och se om jag har kvar tillräckligt mycket för att projektet fortfarande ska kännas värt besväret =)
Kan ju vara en tanke att lägga handlingen lite längre bak i tiden, just för att då har du mer public domain.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kan väl tillägga att ditt största problem antagligen blir namnet: [h=1]League of Extraordinary Ladies[/h] som är liiite för likt en viss serietidning för att Alan Moore och 20th Century Fox ska vara tysta. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
anth;n329940 said:
Kan väl tillägga att ditt största problem antagligen blir namnet: [h=1]League of Extraordinary Ladies[/h] som är liiite för likt en viss serietidning för att Alan Moore och 20th Century Fox ska vara tysta. :)
Ja, givetvis är det bara ett arbetsnamn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
anth;n329939 said:
Det är just för att Narnia har större tyngd än Fillory som du inte får använda Narnia.
Ja, jag förstår det. Det är inte en fråga om att jag inte förstår hur det funkar, utan att jag gnäller lite för att jag tycker att det är synd att det är så.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Fast Moore använder sig ju också av nya figurer. Voldemort tittar tex förbi i en av Century volymerna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
En lösning skulle kunna vara att bredda konceptet, och inte köra lika hårt på att det skall vara just litterära karaktärer.

Kanske även inspireras av rollspelet Kerberos Club?

Så något i stil med

Superjuntan!
Året är 1889, och hela Sverige har fallit för det gammalkyrkliga patriarkatet. Hela? Nej, i en stuga utanför Årsta samlas kvinnor med extraordinära krafter och färdigheter varje Söndag för att bekämpa orättvisor, skydda de svaga och ta upp kampen med auktoritära superskurkar.

Fast det kanske är för långt från ditt koncept? ;)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som jag uppfattar det är alternativen egentligen dessa:
  • Leta upp karaktärer som upphovsrätten gått ut på.
  • Kontakta upphovsrättshavarna och be om tillåtelse, skriftligt.
  • Fila bort "serienumret" till oigenkännlighet, så att man lika gärna kan hitta på egna.
  • Välja historiska personer istället, och ev. ge dem lite extra awesome-sauce.
Själv skulle jag nog gå på den sista, med bonus att man kan lyfta några halvobskyra namn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Lupus Maximus;n329961 said:
Själv skulle jag nog gå på den sista, med bonus att man kan lyfta några halvobskyra namn.
Det beror nog på ifall man tycker att "historiska personer" är coolt. Jag väljer nog det alternativet i allra sista hand, av exakt samma skäl som jag skyr alla berättelser som är "baserade på verkligheten" som pesten. Jag är helt enkelt inte speciellt intresserad av verkliga individer.

Så för mig blir det nog en kombination av ett och tre.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Jag tror du måste hitta på allt själv. Även om ett verk är public domain kan namnen vara skyddade som varumärken vilken kan ställa till det. Kolla USPTO.gov
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,125
krank;n329967 said:
Det beror nog på ifall man tycker att "historiska personer" är coolt. Jag väljer nog det alternativet i allra sista hand, av exakt samma skäl som jag skyr alla berättelser som är "baserade på verkligheten" som pesten. Jag är helt enkelt inte speciellt intresserad av verkliga individer.

Så för mig blir det nog en kombination av ett och tre.
Jag tycker å andra sidan tvärt om gällande hostoriska personer. Ditt spel är givetvis ditt spel, men om du lyckas få till något sorts ramverk för att skapa nya karaktärer så gör jag gärna ett försök att författa dessa som en DLC eller något. Givetvis endast med ditt medgivande först dock!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
OK, efter ett par dagars grubblande och tjurskallighet angående värdelösa skit-upphovsrättslagar och hur illa jag tycker om allting sådant så funderar jag såhär:
  • Arbetsnamnet League of Extraordinary Ladies byts givetvis ut. Dels av upphovsrättsskäl, dels för att det känns sisådär att göra den här gruppen mer avhängig av sina manliga motparter än absolut nödvändigt.
  • Karaktärer från verk där upphovsrätten så vitt jag kan avgöra gått ut, och där jag inte kan hitta något om några specifika karaktärs-trademarks, används rakt av. Dorothy till exempel; med 24 böcker i public domain får det fan duga. Eller Alice (från boken såklart, absolut inte disneyfilmen). Wendy från Peter Pan kan eventuellt funka också; boken tycks vara i public domain men inte pjäsen (och såklart inte disneyfilmen).
  • Karaktärer från verk där upphovsrätten inte gått ut eller där det finns trademarks eller liknande byts ut mot ekvivalenter a' Fillory. Alla fattar att Fillory är Narnia, men det är egentligen bara de övergripande dragen som är desamma: ett gäng barn drullar in i en fantasivärld genom någon form av magisk möbel, liksom. Inget lejon, ingen ishäxa, men varelser med samma typ av narrativa tyngd.
Vill man vara en smula cheeky kan man såklart separera listorna – en med "klassiska karaktärer" och en med "ekvivalenter av upphovsrättsliga skäl".

Det här gör att bokstavliga Narnia inte kan vara Big Bad. Just nu är jag nog inne på att dels skapa ett eget Fillory som används i den nedtecknade kampanjen, men också ge en hoper verktyg till den händige spelledare som hellre vill använda någon annan motsvarande alternativvärld. Jag får se till att kampanjens viktiga story beats tekniskt sett funkar med olika fantasivärldar. Det borde inte vara supersvårt, tänker jag.

Min tanke är då att i första hand skriva ihop det här till en 2–4 sidor lång PDF som mest ger en outline. En presentation av konceptet, en översikt över strukturen och den tänkta världen, och en idé om hur det hela till exempel skulle kunna avslutas ifall man vill det. Och så en lista med exempelrollpersoner.

Denna PDF kan då sedan ligga till grund för eventuella andra spelmakare som känner sig sugna på att göra egna varianter, medan jag gör min obligatoriska lösa-mysterier-kampanj-variant… =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tar förresten tacksamt emot förslag på namn.

Good Society är ju ett himla fränt namn, men tyvärr helt och hållet upptaget.

The Nånting-Nånting society är ju en tacksam form, annars.

The Vengeance Society, om man vill associera till t.ex. Avengers…

The Artemis Society kanske? Klassisk mytologisk referens?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
krank;n330328 said:
Jag tar förresten tacksamt emot förslag på namn.

Good Society är ju ett himla fränt namn, men tyvärr helt och hållet upptaget.

The Nånting-Nånting society är ju en tacksam form, annars.

The Vengeance Society, om man vill associera till t.ex. Avengers…

The Artemis Society kanske? Klassisk mytologisk referens?
Angelicasällskapet? :wink:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Det är ju väldigt många rollspel som har en sektion med "inspiration" som kan lista alla möjliga upphovsrättsskyddade saker. Jag undrar varför det här egentligen skulle bli mer av en "big deal" än det? Så länge du inte försöker sälja någonting med andras varumärke, genom att exempelvis ha karaktärer och företeelser i din omslagsgrafik eller liknande, så borde väl omnämnanden vara precis hur okej som helst?

Det är ju ofta bekvämt att referera till saker som förekommer i mainstream utan att göra intrång på upphovsrätten, trots allt. Fair use, etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
En observation, som jag vill spara till senare: Edith Nesbit dog 1924, så alla hennes verk är vid det här laget utanför upphovsrätten (livstid+80 år).

Så om jag skulle vilja använda något från hennes böcker, till exempel de tre av fem barn som figurerar i Psammeaden och är icke-män, så är det ganska fritt fram.
 
Top