Först, sorry att jag inte skrivit något tidigare.
Det är mycket lättläst, öppet och inbjudande, att du dessutom fått allting att linjera tycker jag är extra skönt och det ser man alltför sällan nu för tiden.
Nå, jag har inte skrivit ut det, men har man plats i innermarginalen för att hålslå pappersarken och sätta dem i en pärm? Det ser lite tunnt ut. En bred innermarginal är förresten åtråvärd då det ger en lyxig, luftig känsla när man bläddrar i verket. Jag skulle kanske öka marginalen något. 11 punkter text blir kanske, kanske i största laget då. Jag tycker det var mycket skönt att läsa på min skärm, så jag säger inte att du har gjort "fel", men om du skulle vilja laborera och prova en annan lösning så föreslår jag att du går ner på tio fast utan att ändra radavståndet. Jäpp, behåll det radavstånd du har nu (förmodligen 13) men använd en lite mindre textstorlek. Det lättar upp och ger återigen en lyxig känsla. Personligen är jag förtjust i 9 på 11, men det kanske inte är lika roligt när man läser på skärm... Du skulle kunna testa iaf. Annars är din radlängd perfekt och läsbarheten är hög.
När det gäller rubrikerna har jag en del synpunkter. Du verkar ha många nivåer i din text. Högst upp till höger ser man att man är inne i huvuddelen "Galaxen" av regelboken. Sedan är man alltså inne i kapitlet "Historia" och avsnittet "2000 - 2300 – De första stegen". Det är okej, men det blir lite mycket när man, som på den här sidan, får både "Historia" och "2000 - 2300 – De första stegen" på en gång som ska berätta vad sidan handlar om. Det räcker med en stor rubrik i taget.
Antingen så får du ha en egen sida där "Historia"-rubriken står för sig och inleda varje kapitel innan själva texten börjar, (och då får avsnittsrubrikerna stå där "Historia" står idag, på linjen så att man får god översikt över vilket avsnitt det är man tittar på) eller så kan du skippa avsnittsrubriken "2000 - 2300 – De första stegen" helt och hållet och börja direkt med de första årtalen. Man skulle också kunna göra avsnittsrubriken till en liten vanlig mellanrubrik och göra de enskilda årtalsrubrikerna mycket mindre, lika stora som brödtexten och alltså behandla dem som underrubriker. Det beror på hur materialet ser ut i övrigt.
När det gäller själva mellanrubrikerna är de kanske för stora och blaffiga i nuläget, jag tror att du skulle kunna dra ner dem en del i storlek. Sedan ligger de för långt ifrån den följande brödtexten. Kan du inte flytta dem närmare brödtexten som de hör till så att man ser att de hör ihop? Det skulle göra dem behagligare, tror jag. Återigen, det är inte alls dumt som det är i nuläget, men vill du prova på några ändringar och känna dig fram så skulle jag föreslå dessa korrigeringar.
När det gäller ingressen "Människan upptäcker hemligheten bakom resor snabbare än ljuset. Man lämnar ett fullt koloniserat och överbefolkat solsystem bakom sig." så skulle den kunna vara kursiv så att man kan skilja den från övrig brödtext. Det ser nog inget vidare ut när ingressen är så liten som den är på den sida du just visat oss, men det är en tanke iaf som du kan hålla i bakhuvudet.
I övrigt såg det bra ut. Jag skulle personligen vilja ha pagineringen och texten "Galaxen" på en och samma sida av papperet (i ytterkanten av papperet) eftersom det är lättare att se var man är någonstans när man bläddrar i dokumentet då. Det är ganska vanligt att man skriver:<pre>
4 | Kapitel 8
Galaxen</pre>
...eller något liknande, så att man får med all information på en och samma plats.
Men det var överlag mycket inbjudande. Du skulle kunna titta på mina förslag och tänka på dem om du känner som jag, men de är verkligen inte menade som "här är det fel! Ändra!" för några direkta fel hittade jag inte.
Jo, ett förresten. Ett litet nördigt typografi-fel: Sidan avslutas med en ensam rad på nytt stycke, det kallas för en "änka" (den raden har ju inget "barn") och är inte så snyggt. Det är förmodligen inte så många som bryr sig, men vill du impa på proffsen så kan du försöka troggla i texten så att den dras upp på raden ovanför.
/Rising