Nekromanti Layout

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Tjena alla glada rollspelsmakare.

Nån som kan ge förslag på bra fonter att använda? Duger Times New Roman 10p?
För tillfället använder jag Publisher, men har även Framemaker liggande på datorn. Är det lönt att lära sig det?
Med tanke på att det inte ska vara någon exceptionell layout känns det lite tungt...
Fördelar och nackdelar mellan de två programmen?

Wanna-be layoutaren Ronnie

---
Ronnie Grahn
<A HREF="http://www.ronniegrahn.com" target="_new">http://www.ronniegrahn.com</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Times new Roman

Själv föredrar jag typsnittet Technical. Och så kan du öka storleken till 11 eller 12. Så gör jag iallafall. Men smaken är ju som baken - delad.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag gillar publisher. Det programmet använder jag till allt.

Times new Roman funkar men Arial fonterna tycker jag är snyggare. Höj storleken till 11, 12 nånting.

Så nu är det perfekt.

Yassilus den store
--
Now I shall remember...
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Nån som kan ge förslag på bra fonter att använda? Duger Times New Roman 10p?

Times New Roman funkar bäst om du ska trycka på papper, Arial är bättre ifall det ska läsas på skärm...

För tillfället använder jag Publisher, men har även Framemaker liggande på datorn. Är det lönt att lära sig det?

Definitivt! Jag använder FrameMaker till Noctum och garanterar det varmt (minst 800 grader /images/icons/wink.gif)... det är IMO bättre än PageMaker och liknande för längre dokument, tex rollspel (Jag har dock erkänna att jag inte har testat Publisher). Dessutom är det inte alls svårt att lära sig. Man jobbar med s.k Master Pages som är en slags mallsidor (i mitt fall har jag gjort en Högersida, Vänstersida och Kapitelframsida)...
Sedan kan man diskutera om man bör skriva brödtexten i layoutprogrammet. Jag vet inte hur andra gör men för mig funkar det fint i FrameMaker, skulle aldrig stå ut med att skriva i Wordpad eller annat... /images/icons/tongue.gif

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Antiquor är alltid rätt

Hej!

Times New Roman är bra. Till brödtext ska du ta som regel alltid använda antiquor, d.v.s. vanliga, lättlästa typsnitt med seriffer. Exempel på bra typsnitt i den klassen är Times, Times New Roman och Garamond.

10 punkter är en ganska lättläst storlek. Glöm bara inte att stycka upp texten i korta stycken. Långa textblock är hyperjobbiga att läsa och du tappar lätt läsare som från början inte är jätteintresserade. Sätt hellre lite för mycket luft på en sida än lite för lite.

Det, enligt mig, överlägsna layoutprogrammet för publikationer är Pagemaker 6.5. Lätt att lära sig, lätt att använda, trots detta fritt och fullt av möjligheter. Vanligt proffsprogram med.
Akta dig dock för uppföljaren InDesign eftersom det är instabilt så inutibarahelvete och krashar med jämna mellanrum (har det på skolan)

Vavva - van tidningsmakare och alldeles för besserwissrig för att hålla käften
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Antiquor är alltid rätt

Länkar till ett tidigare inlägg jag gjort angående detta (storlek av typsnitt): <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...ge=1&Limit=25&Old=allposts&Main=63588">klicka här!</A>

<I>"Akta dig dock för uppföljaren InDesign eftersom det är instabilt så inutibarahelvete och krashar med jämna mellanrum (har det på skolan)"</I>

Höll på att skita i byxorna av skräck när jag upptäckte att jag helt plötsligt inte kunde öppna senaste numret av ALPHA ET OMEGA som jag höll på och pulade med. Efter en omstart av datorn så funkade dock allt bra igen. Datorer kan uppföra sig konstigt ibland...

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> - nummer 7 finns nu ute!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
En annan åsikt ...

Använder inget annat än InDesign 1.5 (för Windows) nuförtiden. Jag har tidigare arbetat i PageMaker, XPress och FrameMaker. Enda gången jag skulle välja ett annat program än InDesign vore vid en längre katalogproduktion då FrameMaker faktiskt vore lämpligare.

Jag kanske bör tillägga att jag jobbat med DTP i över tio år.

Drakar och Demoner 6 är gjort med InDesign. Likaså den kommande spelledarskärmen och äventyret Vinterskogens hemlighet. Jag har gjort cd-omslag, årsredovisningar, reklambroschyrer, nyhetsbrev, tidningar, affischer, handböcker, skyltar, brevpapper, tröjtryck etc. med InDesign.

Programmet tillåter användaren fullständig typografisk kontroll. Avstavningslexikon finns för femton olika språk (jag gör trycksaker på svenska, spanska, engelska, tyska, franska, portugisiska, baskiska, norska, danska, italienska och finska).

Usch! Nu börjar det låta som om Adobe betalar mig för att skriva detta. För att uppväga det kan jag ju säga att jag inte alls är förtjust i PageMaker. Visst, man kan gör mycket av det som InDesign klarar, men ack så omständligt!

Tips: Ett typsnitt som är väldigt lättläst även i små grader och sunkig utskrift är Baskerville, eller New Baskerville. Det är en öppen, luftig antikva med runda, generösa former. Otroligt snygg kursiv dessutom.

/Dante - professionell grafisk formgivare och typograf (besserwissrigast)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
För min del så är Times New Roman lite väl tråkigt, jag använder heller sällan 10p och om du tittar i några av dina kommersiella rollspel så ser du att det är ganska ovanligt med mindre än 12p.

Förslag på teckensnitt till brödtexten är Bell MT i kursiv stil, programmet kvittar egentligen även om jag föredrar Pagemaker eller QuarkXpress.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Syfte och format

Vad jag anser vara viktigast är syftet med din produktion och formatet på den. Man bör tänka på tre saker.

Brödtexten (viktigast)
Rubriker (förstärker intrycket av vad du vill förmedla)
Grafiska element (allt ifrån renodlad grafik till bildtexter, citat, paginering mm)

Brödtext
Hur du använder typsnitten, radavstånd, marginaler och grafiska element avgör hur din målgrupp upplever produktionen. Kompositionen/helheten är viktig att få enhetlig, så inte typsnitt, färger och dylikt sticker i sär. Jag brukar hela tiden zooma ut (15-20%) för att lättare kontrollera helheten.

Typsnitt (antikvor och sans-seriffer) bör vara luftiga (s och a brukar vara de bokstäver som man lättast ser luftigheten på), dvs att man tydligt ser öppningar och luftigheten i dem. Jämför tex Helvetica och Gill Sans. Dessutom bör det finnas energi i dem. Kursiva versioner av typsnitt ger ett kraftigare energiflöde än vanlig (regular/standard). Kursiv funkar däremot sämre i brödtext men kan komplettera bra i citat och bildtexter. För att hitta typsnitt med mer dynamisk energi, jämför typsnittens versala R. Ett statiskt, mindre bra alternativ är åter igen Helvetican. Kika på dess R (jämför med Barmeno, Caslon 540 eller tex Frutiger). Finns det en framåtsträvande känsla i typsnitten, lämpar de sig bra för brödtexter.

Ett par tips.
Ha aldrig mer än 60-65 tecken på en rad.
Undvik horungar (ensamma ord på en avslutande rad).
Välj ett typsnitt som ger hög läsbarhet. Orden skall snabbt och lätt gå att urskilja, läsa och ta till sig. Brödtexten är inte till för att dekorera, utan för att förmedla information.

Rubriker
En rubrik skall snabbt ge information om vad den kommande brödtexten handlar om. Den bör inte vara längre än att den för plats på en rad (här finns det undantag) och bör ha samma typsnitt genom hela produktionen (här finns också undantag). Rubriktypsnitten kan utnyttjas för att lättare förmedla stämningen i produktionen och har vanligtvis inga begränsningar. Grotesker, Seriff- och Sans-Seriffer fungerar bra allihop. Vad man där kan tänka på är att försöka knyta samman innehållet med stämningen.
Själv skulle jag aldrig ha en Sans-Seriff om jag gjorde en fantasy-produktion. Inte heller en gåsfjäder-script a la Rosens Namn i en Sci-Fi-produktion.
Det kan dessutom funka bra med en ingress av samma typsnitt som rubriken fast med någon punkt större än brödtext eller bara fetare.

Grafiska element
Dessa element skall förstärka känslan av det du vill förmedla. Att skapa tre olika gränssnitt är aldrig fel så du har lite olika stämningar att utgå ifrån innan du sätter igång med produktionen.
Om man använder sig av citat, bildtexter pagineringar, ramar, informationsrutor, avsändare, bör man se till att dessa följer samma mall (gärna style sheet-funktonerna i Word, Quark eller Indesign)

Ett par saker till;
Se till att du har materialet klart innan du börjar layouta. Annars kommer du troligtvis jobba sönder layouten innan du har materialet klart.
Ett tips är att se till att materialet finns klart i ett word-dokument, sedan skapa en mall för hur produktionen skall se ut i Quark eller InDesign och sist föra in materialet i den.
Skall du trycka något, se till att du har back-up på arbetet, att allt material finns tillgängligt (typsnitt, bilder och färger) för tryckarna.
Quark är det absolut bästa programmet om man ser till funktionalitet och kompabilitet. PageMaker har jag inte jobbat med men Indesign har funkat felfritt för mig, tyvärr har vissa tryckerier fortfarande problem med kompabilteten.

Kika gärna i boken "En Typografisk Handbok"

The Chronicler, aka The Scribe, aka The Illuminator
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: En annan åsikt ...

Hej!

Mina dåliga erfarenheter från InDesign kommer av att programmet ätr så instabilt att det alltid krashar. Visst, det är ett funktionellt program med många fördelar, men irritationen över att systemet krashar en gång i timmen (inte bara på skolan, utan hemma och på två av mina tidigare arbetsplatser) gör att jag hellre jobbar med ett gammalt program som kanske är en aning omständigare.

Har hört att uppdateringen av InDesign ska ha stabiliserat programmet. Om så är fallet försvinner ett av mina stora irritationsmoment.
Jag tycker att Pagemaker funkar smidigt, men jag jobbar som sagt mest, faktiskt nästan bara med tidningssidor som ju mycket sällan innehåller nån tyngre grafik. Pagemaker ger mig enkel, och full, kontroll över både textblock och bilder.

Håller f.ö. med om Baskerville.

Vavva - Inte proffs än, men jobbar på det
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: En annan åsikt ...

InDesign 1.5 med en gratispatch som heter 1.52 eller nåt påstås fixa eventuella kraschar. Jag har faktiskt inte haft några problem med någon av versionerna, men jag kanske bara haft tur.

Jobbar du med Mac eller pc förresten? Macintosh är ju en ökänt instabil plattform.

/Dante (som har en av varje)
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: En annan åsikt ...

"Macintosh är ju en ökänt instabil plattform."

- Jag lever uppenbarligen i en parallelldimension..
Såvitt jag vet så brukar Mac vara den stabila plattformen, med nackdelarna att den är dyr och att det inte görs spel till den.. (*ooh*).
När det gäller design och grafik sägs det ju vara det bästa man kan ha. Jaja. Där ser man.

//MiDNiGHT. - har också en, nej faktiskt två av varje.

 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Fördomar ... (ot)

En gång i tiden var Mac det enda som dög till DTP. Idag finns samma program och samma typsnittshantering även till pc. Jag har som sagt arbetat professionellt på båda plattformarna och insett att allt du kan göra på en Mac kan du även göra på en pc.

Vad gäller instabilitet så var jag tvungen att ett par-tre gånger om dagen starta om min Mac för att den vägrade funka ordentligt när jag körde PhotoShop, Illustrator och XPress samtidigt. Visst händer det ibland (typ ett par-tre gånger i månaden) att något program hänger sig på min pc. Då räcker det i allmänhet att avsluta just det programmet i stället för att starta om datorn.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte arbetat på en Mac sedan operativsystemet hette OS 8.X och att den pc jag jobbar på för närvarande sparkar stjärt! (Compaq Deskpro Workstation, P III, 512 MB RAM, 20 GB hårddisk, ELSA Synergy II och Matrox Millennium PCI grafikkort, 21" V90 och 17" S710 bildskärmar.)

Hursomhelst så gör min pc det jag vill att den ska göra, utan att bråka. Fast Mac:arna är sååå mycket snyggare!

Och när det gäller layout av ett hemmapulat rollspel tror jag att det kvittar lika.

/Dante (som egentligen vill ha en G4-kub med två platta Cinema Display widescreen-skärmar)
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: En annan åsikt ...

Vi har pc. Macarna åkte (på gott och ont) ut för nåt år sedan.

Vavva - pc överallt numera
 
Top