Layout: Baseline grid?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag försöker lära mig något nytt i varje bokprojekt. Den här gången vill jag bättra på layouten lite med Indesigns baseline grid.

Det funkar ganska bra - sidorna blir strikta och fina. Men jag använde tidigare 1-2 mm extra mellan stycken och det funkar ju inte längre. Antingen blir det en hel rad emellan eller ett vanligt radavstånd. Det känns lite oflexibelt.

Hur gör ni andra?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Ett sätt är ju att sätta baseline grid:et till halva det du egentligen vill ha. Då dina rader är dubbelt så höga som en "baseline-rad" så kommer ju du då få en textrad varannan baseline-rad. Och då kan du ha "halvrads-avstånd" mellan dina stycken.

Själv brukar jag föredra indrag snarare än mellanrum för att skilja stycken åt, men jag vet ju att det finns många som inte delar min åsikt här. För mig stör det lite för mycket att raderna på vänster- och högersidan antagligen inte kommer att linjera fullt ut som jag har mellanrum =)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag testade lite med halvt radavstånd. Men jag håller med, det blir inte riktigt lika välstrukturerat. Man tappar poängen lite med gridden när saker ändå inte linjerar i slutändan.

Indrag får jag experimentera med. Jag är rädd att textmassan blir väl kompakt, men det är värt ett försök.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag använder baslinje på följande sätt. Istället för att använda avstånd före och efter för rubrikerna går det lika gärna att låta de följa baslinjen, men använda baselinje adjustment (eller vad den nu hette) och putta dem uppåt.

Jag skulle aldrig ha mellanrum till nästkommande stycke inom samma rubrik, utan använder istället indrag på första raden för att markera nya stycken.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Toppenbra sammanfattning! Tack. Det är så jag jobbar nu, men jag lägger in blankrader mellan stycken. Det kanske är en barnsjukdom jag kan lära mig att komma över.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag gillar också blankrader mellan stycken. Tycker att det är tydligt och snyggt. Att linjera baslinjerna gör jag generellt för att typografinördar inte ska skrika på mig. Vet inte om vanligt folk bryr sig eller inte (jag gör det generellt inte). Egentligen borde det vara bättre om de inte linjerar, eftersom kolumnerna då får mindre tendens att flyta ihop. Men det är en ganska etablerad regel att det är Dålig typografi att inte låta raderna linjera mellan kolumner.

Dock kan jag tänka mig att blankrad som avgränsning för paragrafer funkar bättre i en kolumn än i flera, i vilket fall som helst.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Blankrad är på tok för stort avstånd mellan stycken, tycker jag. Vilket förstås innebär att man inte kan ha några avstånd mellan styckena om man har flerspaltig text eller dåligt papper så man behöver linjera med baksidan för att det inte ska lysa igenom, men det får man leva med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Ett sätt är ju att sätta baseline grid:et till halva det du egentligen vill ha. Då dina rader är dubbelt så höga som en "baseline-rad" så kommer ju du då få en textrad varannan baseline-rad. Och då kan du ha "halvrads-avstånd" mellan dina stycken.
Jag hade inget bättre för mig, så jag testade lite snabbt. Det här var alltså bara en grej jag kom att tänka på men inte testat tidigare. När jag satte Chock ville Björn ha sånt där litet utrymme mellan stycken – då fick jag lösa det på andra sätt men sen dess har jag funderat på hur det skulle kunna göras utan att man helt tappar allt.

Det verkar funka rätt bra. Och det finns ändå en hyfsad chans att raderna linjerar då och då… Bättre, i mina ögon, än att bara köra några specifika millimeter mellan styckena iaf.

1616514726821.png
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Baslinjeraster är urspungligen inte huvudsakligen till för att rader ska linjera på samma sida, utan för att de ska linjera på fram- och baksida av ett ark. Detta för att slippa »skuggrader« av text från baksidan mellan raderna på den sida du läser. Går även att lösa med tjockare/mer opakt papper.
 
Top