Nekromanti Latinhjälp.

G

Guest

Guest
Ingen som råkar veta vad "In dubio pro Germania" betyder?
Tack för hjälpen... Och så...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Öhmm... "Tvivel av Tyskland"? Nää... In - in, Dubio - tvivel, pro - öhhh, Germania - tyskland. In Tvivel öhhh Tyskland!


Storuggla, romanum
 
G

Guest

Guest
Det var ungefär vad jag trodde. Problemet är att som jag fattat det är citatet någon slags hyllning till Tyskland.
Saken är att min flickvän har skrivit en uppsats som hon döpte till just In dubio pro Germania. Hennes lärare påstod att det är Otto von Bismarck som sagt det, som just en hyllning till Tyskland. Därför tycker jag det är lite märkligt att det skulle betyda typ "Tvivel för Tyskland" eller något liknande...

Sen kan man ju tycka att det är lite märkligt att döpa en uppsats till något man inte vet vad det betyder. Men det är väl hennes huvudvärk egentligen.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,426
Ni talar bra latin...

...Fast själv är jag rätt kass.

" Hennes lärare påstod att det är Otto von Bismarck som sagt det, som just en hyllning till Tyskland."

Det kan mycket väl stämma.
Om jag minns rätt betyder "in" inte eller annat likartat nekande, "dubio" tvivel eller tvekan, "pro" för och "Germania" Tyskland, vilket ger "inget tvivel för Tyskland" eller något sådant.

Det är mina 5 icke välinvesterade cent.
 
G

Guest

Guest
Re: Ni talar bra latin...

Mycket logisk förklaring... Jag tror jag köper den faktiskt...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,915
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ni talar bra latin...

Det skulle kunna vara ett skrivfel:

"Sin dubio pro Germania" betyder nämligen "Tveklöst för Tyskland". Det borde vara någon böjning på Germania, men jag minns inte vilket kasus som styrs av "pro" (ackusativ eller ablativ).
 
Top