Nekromanti Latin och Linné

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Detta är en referens till en tidigare diskussion om akademiska artnamn. Jag har grunnat en del över konceptet.

Något linneanskt klassifikationssystem för arter förekommer för närvarande inte bland Vidonias akademiker. De har helt enkelt inte tillräcklig insikt hur arter är släkt med varandra. Det är dock inget som hindrar att någon kreativ zoolog eller botaniker skriver en bok i ämnet och föreslår ett sådant system ("taxionomi" om jag inte missminner mig).

Anders
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Linné var inte så säker på hur arterna var släkt heller. Han placerade valarna med fiskarna om jag inte minns fel. Han gick nog mest på utseende.

/Korp
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Latin och Linné (ganska OT...)

Stämmer.
Den linneanska taxionomin (jag tycker jag känner igen ordet - eller är de tax_o_nomi?) är dock genialisk genom just släktskapsidén - att vvarje art tillhör en familj, varje familj ett släkte, etc., och det enda man nämner är familjen (Homo) och arten (sapiens). Tidigare artbestämmelser var kortare beskrivningar på latin, vilket blev krångligt i längden.

Att valar är fiskar är en klassiker - det hade man _alltid_ trott.

Däremot prickade han rätt på och satte människan bland primaterna, vilket var ganska djärvt på den tiden.

Vad jag tycker är mest lattjo är att Linne arbetade efter sin tids naurvetenskapliga världsbild där alla arter skapats på en gång, som det var i nuet. Inga arter VAR alltså släkt egentligen.

Vidoniska akademiker har däremot troligen en världsbild (om de inte är anhängare av mekanurgisk filosofi) där lvet har utvecklats och utvecklats, och hej presto:
Djur ÄR släkt med varandra.

Så om någon taxì(?)onom gör en Linné blir jag inte förvånad.

Erik
 
Top