Last of us får Sverigepremiär på HBO 16 januari

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Mitt problem är att jag stör mig på detta i varje film, äventyr, tv-serie och bok jag läser. Så min förhoppning var väl att det inte bara var jag. Men nu när ni är så många som säger till mig så backar jag undan.
Alla de medier du nämner handlar ju om historieberättande, inte om att förmedla en verklighet där man ska lägga verklighetsfilter 1A ovanpå allt som görs, sägs och sker. Vad är det för berättelse som man försöker berätta, och vad är de drivande delarna i den berättelsen och hos karaktärerna som existerar i just den berättelsen? Och är det trovärdigt att de existerar i den historia som vi upplever eller inte?
Om man närmar sig alla historier på det sättet, att lägga verklighetsfilter 1A ovanpå, så förtar man det intressanta ur historien i mitt tycke.
Det är en berättelse med mening att skapa spänning och nöje för tittaren, läsaren, spelaren.

Det är i vart fall min åsikt gällande detta.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Ja, jag gillar serien som sagt. Men jag kan ju inte stänga av mitt verklighetsfilter. Och måste jämföra Ellie med Björn 49 år. Som hellre skulle sitta i en bunker och sippa vin än att åka bil med en sur gubbe.
Men detta drabbar mig i rollspel också. Alltså när man har gjort fel rollperson för äventyret och måste bryta med personens inbyggda väl och ve för gruppens bästa
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, jag gillar serien som sagt. Men jag kan ju inte stänga av mitt verklighetsfilter. Och måste jämföra Ellie med Björn 49 år. Som hellre skulle sitta i en bunker och sippa vin än att åka bil med en sur gubbe.
Men detta drabbar mig i rollspel också. Alltså när man har gjort fel rollperson för äventyret och måste bryta med personens inbyggda väl och ve för gruppens bästa
Alltså, det finns ju anledningar till att Ellie blev biten från första börja och kärlek är en av anledningarna till att det slutade tragiskt. Men hon ä också en äventyrlig personlighet som vill se mer av världen än det hon såg i ett hus tillhörande ett numera dött par. Sen tror hon säkert helt övertygat att hennes insatts faktiskt kan rädda världen, en blandning av heroisk övertygelse och barnslig naivitet. Vi behöver inte ens lägga ett realismlager över serien för att kunna förstå att karaktärerna drivs av helt andra livsmål än vad just jag och de flesta tittare gör. Hade jag om jag var immun rest över halva landet för att kanske ge världen en liten chans till återhämtning? Fan heller, jag hade flyttat ned i Bills källare och väntat på min Frank(av kvinnligt kön då) och sen aldrig nämn att jag var immun. Men jag är inte Joel eller Ellie och har inte genomgått vad de har gjort samt att ännu har inte apokalypsen drabbat oss. Vi får väl se om det Ryssland/Kina kan skapa en apokalyps och sen kan vi skicka flaskpost till varandra huruvida Joel och Ellie agerar rationellt under just deras omständigheter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Och måste jämföra Ellie med Björn 49 år. Som hellre skulle sitta i en bunker och sippa vin än att åka bil med en sur gubbe.
Fan heller, jag hade flyttat ned i Bills källare och väntat på min Frank(av kvinnligt kön då) och sen aldrig nämn att jag var immun.
Jag som är extrovert och översocial hade fått så mycket spader av att vara alldeles ensam i huset att jag bjudit in banditerna och hoppats på att de är snälla 😂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Ja det är störigt att det aldrig görs en postapokalyptisk serie med snälla
Rekommenderar Ponyo från Studio Ghibli! Världen dränks i vatten men alla är glada och hjälpsamma. Supermysig film! 😊
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Ja det är störigt att det aldrig görs en postapokalyptisk serie med snälla
Tror du folk blir vänligare än vad de är nu i en postapokalyps?
Om folk är as under fina förhållanden, som jag tycker vi har mestadels runt om oss just nu, så undrar jag hur en postapokalyps skulle se ut just nu!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Rekommenderar Ponyo från Studio Ghibli! Världen dränks i vatten men alla är glada och hjälpsamma. Supermysig film! 😊
Station 11 är en värld av mestadels kanske så sköna figurer också. Eller ja, finns ju tokjäklar där också, men relativt fredlig/trevlig postapokalyps.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Tror du folk blir vänligare än vad de är nu i en postapokalyps?
Om folk är as under fina förhållanden, som jag tycker vi har mestadels runt om oss just nu, så undrar jag hur en postapokalyps skulle se ut just nu!
Jag tycker dock att det är en skön idé och har spånat mycket på den själv. Vi har ju ett otal verk där postapokalypsen tar fram det absolut värsta hos människan, jag tycker det vore en frisk fläkt att få ta del av en historia där postapokalypsen tar fram det bästa hos oss, vi börjar samarbeta, sluta döma folk efter hudfärg, religion eller sexuell läggning. Vi inser att det var de gamla hierarkierna som var orsaken till apokalypsen och försöker bygga upp en mer jämlik värld. Men detta är inte vad Last of Us är och inte vad jag vill att Last of Us ska vara, så jag säger inget mer om den saken här 😊
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
I spelen börjar hela kaoset 2013 och Joel samt Ellie möts 20 år senare, alltså 2033. Tycker de faktiskt hade kunnat låta kaoset börja 2023 i serien för att återuppta berättelsen 2043.
Hade de haft utbrottet närmare nutid så är risken hög att det skulle ses genom en Covid19-lins. Det skulle vara svårt att undkomma frågan "lärde vi oss något relevant från förra årets pandemin"? Tror inte de ville att serien skulle landa i den dagspolitiska debatten kring pandemihanteringen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hade de haft utbrottet närmare nutid så är risken hög att det skulle ses genom en Covid19-lins. Det skulle vara svårt att undkomma frågan "lärde vi oss något relevant från förra årets pandemin"? Tror inte de ville att serien skulle landa i den dagspolitiska debatten kring pandemihanteringen.
Har svårt att se att någon sådan debatt skulle dyka upp bara för att man ändrar årtal. Cordyceps är liksom inte covid och det känns rent spontant inte som att det gick att förbereda sig alls på cordyceps i TLoU oavsett vilket år smittan börjar. Vilket också introt som skall utspela sig på 60-talet påminner oss som tittare om. Har också svårt att se en serie om mögelzombies skulle ha förmågan att skapa diskussioner kring covid annat än just på det här forumet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Såg femte avsnittet nu och grät en skvätt.
Ja, även om man som jag spelat spelen massor av gånger så är det ibland svårare att inte gråta när man vet vad som troligen kommer inträffa. Mästerligt gjort av alla inblandade att skapa de förutsättningar som behövs för att man som tittare skall bli så investerad i karaktärer på relativt kort tid. Sen tyckte jag inte att de lyckades riktigt att få mig att sympatisera alls med den nya regimen i Kansas-City, trots alla försök att förmänskliga antagonister i serien etc.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Ja, även om man som jag spelat spelen massor av gånger så är det ibland svårare att inte gråta när man vet vad som troligen kommer inträffa. Mästerligt gjort av alla inblandade att skapa de förutsättningar som behövs för att man som tittare skall bli så investerad i karaktärer på relativt kort tid. Sen tyckte jag inte att de lyckades riktigt att få mig att sympatisera alls med den nya regimen i Kansas-City, trots alla försök att förmänskliga antagonister i serien etc.
Skådisen som gestaltar deras ledare castas nästan alltid i en aning psykopatiska roller. Eller kanske är det så jag minns henne från Two and a half men där hon spelar en stalker som dyker upp på allehanda oväntade sätt. Fick lite samma vibbar från henne nu, även om TLoU inte är en komedi. Kanske inte det bästa valet om de ville skapa någon slags förståelse och sympati för henne, men det känns inte som att de ville föra fram det. Känns mer som att de ville visa att ingen sida är enbart god/ond och att i sådana här tillfällen gör människor rätt fruktansvärda saker mot varandra.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Skådisen som gestaltar deras ledare castas nästan alltid i en aning psykopatiska roller. Eller kanske är det så jag minns henne från Two and a half men där hon spelar en stalker som dyker upp på allehanda oväntade sätt. Fick lite samma vibbar från henne nu, även om TLoU inte är en komedi. Kanske inte det bästa valet om de ville skapa någon slags förståelse och sympati för henne, men det känns inte som att de ville föra fram det. Känns mer som att de ville visa att ingen sida är enbart god/ond och att i sådana här tillfällen gör människor rätt fruktansvärda saker mot varandra.
Du har säkert rätt, det hela kunde dock ha gjorts bättre med tanke på seriens hittills superba kvalitet. Just förmänskligandet av marodörerna i Kansas-City är för mig det minst bra så långt, inte dåligt men definitivt inte lika bra som det kunde ha varit.
 
Top