Last of us får Sverigepremiär på HBO 16 januari

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Du har säkert rätt, det hela kunde dock ha gjorts bättre med tanke på seriens hittills superba kvalitet. Just förmänskligandet av marodörerna i Kansas-City är för mig det minst bra så långt, inte dåligt men definitivt inte lika bra som det kunde ha varit.
Om de ville förmänskliga moståndsrörelsen så tycker jag isf att att de misslyckades totalt. Deras ledare framstod som en hämdlysten och grymm person vilket rann över på restrerande medelmmar av rörelsen tycker jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
För mig handlade motståndsrörelsen mer om att man tematiskt visar vad som händer om man gör något av fel orsak.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Om det nu fanns något tema hos motståndsrörelsen uppfattade jag det som att det var: "de som tar över efter ett gäng mordiska fascister visar sig ofta vara ett annat gäng mordiska fascister".
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Om de ville förmänskliga moståndsrörelsen så tycker jag isf att att de misslyckades totalt. Deras ledare framstod som en hämdlysten och grymm person vilket rann över på restrerande medelmmar av rörelsen tycker jag.
För mig handlade motståndsrörelsen mer om att man tematiskt visar vad som händer om man gör något av fel orsak.
Om det nu fanns något tema hos motståndsrörelsen uppfattade jag det som att det var: "de som tar över efter ett gäng mordiska fascister visar sig ofta vara ett annat gäng mordiska fascister".
Jag håller med i allt ni säger, samtidigt säger Druckman själv att en stor del av Kansas-City berättelsen, just skulle användas till att förmänskliga de personer Joel tvingas mörda på vägen. Dvs att Druckman vill att vi som tittare skall känna medkänsla och empati med de som tagit makten över Kansas-City.

Sen än en gång håller jag med er alla här, därför tycker jag just att försöket med att göra antagonisterna mer sympatiska definitivt är ett misslyckande som i just detta fallet tar upp massor av tid som skulle spenderats bättre på att föra handlingen framåt. Men det förtar inte nöjet från serien ändå.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
"de som tar över efter ett gäng mordiska fascister visar sig ofta vara ett annat gäng mordiska fascister".
Nja, det var ju den förre ledaren som verkade vilja ta över av helt rätt orsaker och det hintas ju att allt blivit bättre då. Men istället tar syrran över och är mer driven av hat och hämnd än av att skapa en bättre värld
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nja, det var ju den förre ledaren som verkade vilja ta över av helt rätt orsaker och det hintas ju att allt blivit bättre då. Men istället tar syrran över och är mer driven av hat och hämnd än av att skapa en bättre värld
Ja, helt rätt! Vi kanske borde fått ett avsnitt om just hur brorsan agerade och hur han blir förråd. Det om något skulle ha visat antagonisterna(eller delar av dem) från ett helt annat perspektiv.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Ja, helt rätt! Vi kanske borde fått ett avsnitt om just hur brorsan agerade och hur han blir förråd. Det om något skulle ha visat antagonisterna(eller delar av dem) från ett helt annat perspektiv.
Ja det hade varit awesome!!! 😁👍
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Hade konstigt nog mer förståelse för hans om var en informatör för att få medicin till sin bror som hade leukemi än vad jag hade för moståndsrörelsen. Eller är det så konstigt egentligen? Tar hand om en funktionsnedsatt person och en med leukemi och lämnar info för att kunna ge dem ett hyfsat liv.

Hade de visat hur god hennes bror var och sedan visat någon slags skiftning när Kathleen tar över så kanske det lyckats bättre`? Men nu hade jag mer sympati för killen sombara ville hjälpa sin sjuke bror, då jag tror jag hade agerat likadant kanske?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hade konstigt nog mer förståelse för hans om var en informatör för att få medicin till sin bror som hade leukemi än vad jag hade för moståndsrörelsen. Eller är det så konstigt egentligen? Tar hand om en funktionsnedsatt person och en med leukemi och lämnar info för att kunna ge dem ett hyfsat liv.

Hade de visat hur god hennes bror var och sedan visat någon slags skiftning när Kathleen tar över så kanske det lyckats bättre`? Men nu hade jag mer sympati för killen sombara ville hjälpa sin sjuke bror, då jag tror jag hade agerat likadant kanske?
Exakt så!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Ännu ett superbt avsnitt! Bedårande vackert foto och fantastiska relationer karaktärerna emellan. Har inte så mycket att säga förutom idel beröm!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Då har de frångått min annars så superbra avsnittsindelning, dårå.

Säsong 1

Avsnitt 1

Prologue;
20 years Later;
Beyond the Wall;
The Slum;
The Cargo.

Avsnitt 2
The Outskirts
Outside;
Downtown;
The Museum;
The Capitol Building.

Avsnitt 3
Bill's Town
The Woods;
Safehouse;
Graveyard;
Highschool Escape.

Avsnitt 4
Pittsburgh
Alone and Forsaken;
Hotel Lobby;
Financial District;
Escape the City.

Avsnitt 5
The Suburbs
Sewers;
Suburbs.

Avsnitt 6
Tommy's Dam
Hydroelectric Dam;
Ranch House.
+++++
The University
Go Big Horns!;
Science Building.

Här är vi nu. Blir det Left Behind, Lakeside Resort eller en blandning härnäst?

Left Behind DLC:

Back in a Flash

+
Mallrats
+
So Close

Fun and Games

+
The Enemy of My Enemy
+
Escape From Liberty Gardens

Lakeside Resort
The Hunt;
Cabin Resort.
+
Bus Depot
Highway Exit;
Underground Tunnel.
+
The Firefly Lab and Jackson
The Hospital;
Epilogue.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Utmärkt avsnitt, men nu måste man vänta en hela vecka till!:eek:

Egentligen föredrar jag den här metoden för att släppa avsnitt framför att släppa allt på en gång, för det ger en chans att spekulera och diskutera med andra fans.

Jag slås än en gång av hur väl de använder dig av våld. Världen upplevs som extremt våldsam, så fort man träffar nya människor måste man peka på varandra med pistolen... Men också hur man inte springer på "goons" som bara ska pangas ihjäl och sen ska man vidare. En mindre välgjord serie hade haft gänget som de springer på vid universitetet helt sonika pangas ned av Joel i en häftig action-scen, för att lite häftiga action-scener behövs här och där. Men i Last of Us används action-scener mer sparsamt och fyller ett plott-syfte - att få Joel skadad så Ellie måste lösa en extrem situation.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Jag gillade verkligen att det fanns en massa konflikter karaktärerna emellan men inget kändes krystat. Visst, Joel betedde sig som en röv, men man förstod till 100% varför. Det hade varit så lätt att göra Joel för rövig, eller Tommy helt oförstående eller frugan jättejobbig och överdrivet misstänksam. Eller låta Ellie missuppfatta något när hon tjuvlyssnade och vägra höra förklaringen. De vanliga klyschorna. Men då var det inte utan alla karaktärer betedde sig utifrån sitt eget perspektiv vettigt. Skönt!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Jag låter kanske lite tjatig i mina omdömen av dessa avsnitt, men även det senaste avsnittet var otroligt bra! Nog mitt favoritavsnitt hittills! Vi får veta mer om Ellie och rent tematiskt var det ett snilledrag att placera avsnittet just här. Ellies och Rileys relation är väldigt fin och avsnittet gjorde mig faktiskt lite tårögd. Detta har verkligen alla chanser att bli årets tv-serie för mig och då är jag ändå inte överförtjust i postapokalyps!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag låter kanske lite tjatig i mina omdömen av dessa avsnitt, men även det senaste avsnittet var otroligt bra! Nog mitt favoritavsnitt hittills! Vi får veta mer om Ellie och rent tematiskt var det ett snilledrag att placera avsnittet just här. Ellies och Rileys relation är väldigt fin och avsnittet gjorde mig faktiskt lite tårögd. Detta har verkligen alla chanser att bli årets tv-serie för mig och då är jag ändå inte överförtjust i postapokalyps!
Bra avsnitt, vacker romantik i all tragik men utan några direkta överraskningar om man spelat DLCn med samma namn som avsnittet. Detta var för mig det minst bra avsnittet och då var det fortfarande väldigt mycket bättre än det flesta serier. Skall alltså förtydliga att jag inte klagar, jag bara konstaterar att det för mig inte visades något speciellt nytt och att det som ändå visades gjordes snyggt och bra. Men för mig saknade avsnittet något, om de som i DLCn hade hoppat mellan ”dåtid” och ”nutid”, och gjort avsnittet 15 minuter längre. Då tror jag att det suttit perfekt.

Sen vet jag inte om någon här tittar på Angry Joe? Han, Other Joe och Alex diskuterar avsnittet och de alla gillar det(Angry Joe ger det 10/10), men Alex kommer med en del bra poänger och ger det 8/10. Jag själv skulle av samma anledningar som Alex ge avsnittet 8/10 med reservation för att poängen kan komma att justeras både upp eller ned i efterhand då hela säsongen är klar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Jag tyckte det var bra men jag satt och väntade på en jumpscare hela episoden i gallerian
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Det var ett bra avsnitt, men jag är generellt inte ett fan av flashback-episoder. Inte säsongens starkaste precis, men långt från dåligt. Lite frustrerande att avsnittet börjar med att Joel är jätteskadad och måste hjälpas men också slutar med att Joel är jätteskadad och måste hjälpas.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Insåg att jag kanske lät som en hater eller nått, så jag tänker att en bra sak jag kan säga är att Bella Ramsey verkligen är löjligt bra. Kroppsspråk, line-delivery men även smådetaljer, såsom mim-spel osv. Hon kommer ha en helt fantastisk karriär framför sig, får man hoppas iallafall.
 
Top