Last of us får Sverigepremiär på HBO 16 januari

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Just det ja, hade glömt att det underjordiska nätverket inte finns i spelen. Ett bra tillskott tycker jag 😊

Vore förresten kul att höra vad du som superfan av spelet tycker om de senaste avsnitten! Ett Last of Us-avsnitt som inte är bedömt av @Minimoni är ju som ett Wheel of Time-avsnitt som inte är bedömt av Franz 😁
Jag har gillat alla avsnitt hittills, till min stora förvåning då jag gick in med svala förhoppningar och kände mig lite bränd efter spel nr 2.

Men så långt tycker jag nog att alla avsnitt varit lika bra och ibland bättre än spelet. Tredje avsnittet var helt klart bäst och fjärde avsnittet minst bra(men fortfarande bra). Jag lyckades aldrig få några direkta sympatier med Cathleen(hette hon så?). Hade inte heller någon empati för hennes argument eller för hennes sorg då hon tycktes vara en minst lika hemsk diktator som de hon kämpade mot.

Jag ogillar inte de scener som känns och ibland är nästan direkt tagna ur spelet då de alltid har varit med en liten men viktig förändring från spelen. Här är prickskytten inte en ansiktslös mördarhobo, utan en äldre man som lyder order efter bästa förmåga och Joel ville verkligen inte behöva ta till våld. Jag gillar som sagt de flesta förändringar som gjorts!

Just uppbyggnaden av och insikten i hur upprorsmakarna i Kansas-City fungerar och verkar, behövde dock kanske inte två avsnitt. Jag tror att allt det som hände i avsnitt fyra och fem skulle kunna förmedlats bättre i ett avsnitt mer mindre fokus på att försöka förmänskliga antagonisterna för mycket. Jag vill ju att de hinner med hur Ellie och Riley blev förälskade och hur tragiskt den historien slutade samtidigt som jag vill att säsong ett når fram till en del viktiga händelser från spelen. Och det blir svårt om det skall fokuseras för mycket på en del saker.

Jag gillade verkligen actionsekvenserna i senaste avsnittet men även där hade man kunnat spara tid genom att göra själva pangandet kortare.

Sen så var det bra fanservice att låta Perry spelas av han som är Tommys voice actor i spelen!

Men så långt 9.5 av 10... Få serier som överraskat mig på ett så positivt sätt!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Min fru sökte tydligen en ingame förklaring till varför zvampzombizarna låter som rovödlor. Att Hollywood vill det bröt hennes fantasi på ett negativt sätt.
Så jag förklarade att svampen sätter sig på stämbanden. Och att vi inte vet hur veliciraptorer låter.

igår såg jag tredje delen och fattade inte varför inte barnet bara stannade där i det hemliga bunkerhuset.?Vet hon varför hon ska bli överlämnad. Jag hade inte gått en meter till.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,668
Location
Eslöv
Min fru sökte tydligen en ingame förklaring till varför zvampzombizarna låter som rovödlor. Att Hollywood vill det bröt hennes fantasi på ett negativt sätt.
Så jag förklarade att svampen sätter sig på stämbanden. Och att vi inte vet hur veliciraptorer låter.
Jag tänker att svampen injicerar kroppen med massa adrenalin/testestoron när den ser någon den vill infektera, och att de infekterade stämbanden därför ryter/vrålar till, typ.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,874
igår såg jag tredje delen och fattade inte varför inte barnet bara stannade där i det hemliga bunkerhuset.?Vet hon varför hon ska bli överlämnad. Jag hade inte gått en meter till.
Du menar varför inte Ellie stannade i Bills hus? För det första tror jag inte att Joel skulle tillåta det. För det andra, Bill och Frank kunde överleva såpass länge där för att Bill var survialist och kunnig inom teknik, elektronik, vapen etc. Och även då höll ju till exempel staketet på att gå sönder. Och visserligen är Ellie tuff, men att vara alldeles ensam omgiven av plundrare och rövare och behöva förlita sig på teknik hon inte förstår och vapen hon inte kan hantera är nog lite för mycket även för henne.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Du menar varför inte Ellie stannade i Bills hus? För det första tror jag inte att Joel skulle tillåta det. För det andra, Bill och Frank kunde överleva såpass länge där för att Bill var survialist och kunnig inom teknik, elektronik, vapen etc. Och även då höll ju till exempel staketet på att gå sönder. Och visserligen är Ellie tuff, men att vara alldeles ensam omgiven av plundrare och rövare och behöva förlita sig på teknik hon inte förstår och vapen hon inte kan hantera är nog lite för mycket även för henne.
Varför bryr sig Joel. Han fick just en bil med massa grejor. Men hon har ju inte mött några andra. Joel känns ju jävligt oskön att hänga med.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Varför bryr sig Joel. Han fick just en bil med massa grejor. Men hon har ju inte mött några andra. Joel känns ju jävligt oskön att hänga med.
Håller inte med, Joel är där serien befinner sig nu Ellies enda fasta punkt. Och även om han inte är en perfekt människa på speciellt många sätt alls, så är han den enda fadersfiguren som Ellie har, och han skulle göra vad som helst för Ellie. Hade han på riktigt tröttnat på henne så hade han slängt ut henne redan. Lika mycket som hon behöver honom så behöver Joel Ellie, speciellt nu när han varken har sin bror eller ens Tess längre. Ellie och Joel må vara ett konstigt team, men i apokalypsen efterdyningar så fungerar de väl tillsammans på så många plan.

Anledningen till att Joel är ”oskön” är att alla han älskat har dött eller försvunnit. Ellie lider av exakt samma problem, hon har blivit övergiven och fått se de hon älskar dö… De delar trauman som på så sätt förenar dem, Endure and Survive!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,668
Location
Eslöv
Varför bryr sig Joel. Han fick just en bil med massa grejor. Men hon har ju inte mött några andra. Joel känns ju jävligt oskön att hänga med.
Han lovade också Tess, som han varit ihop med i typ 15 år give or take, att han skulle se till att Ellie hamnade i rätt händer.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag tycker inte att han släppte till förrän han flabbade åt hennes skämt i avsnitt fyra. Ärligt om nu hade varit Ellie skulle ni viljat åka med den där psykopatgubben. Aldrig att jag skulle satt mig u bilen med han. Sjukt läskig och sur.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker inte att han släppte till förrän han flabbade åt hennes skämt i avsnitt fyra. Ärligt om nu hade varit Ellie skulle ni viljat åka med den där psykopatgubben. Aldrig att jag skulle satt mig u bilen med han. Sjukt läskig och sur.
Med tanke på de valen hon har så tycker hon uppenbarligen att följa med Joel är det minst dåliga av en uppsättning ännu sämre val. Jag hade definitivt i Ellies situation följt med Joel, men jag är också påverkad av hur mycket de betyder för varandras utveckling i spelen. Något jag redan ser visas på ett utmärkt sätt i serien. Spelet var för mig förmodligen mer medryckande då jag verkligen spelade Joel och Ellie, jag blev Joel och Ellie. I serien känner jag mig mer som en åskådare, men oj vilken vansinnigt bra serie jag fått se hittills.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Under bilfärden till Kansas blir han möjligtvis en farsa, möjligtvis.
Han är ingen farsa än, han är det närmsta Ellie har till en fadersfigur. Att vara en far och att börja anta en fadersfigur om än en trasig sådan är inte samma sak. Se vidare om du gillar serien och om den följer spelen så kommer du förstå varför hon hur Joel mer och mer blir en far på riktigt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Alltså nu verkar det som om jag inte gillar serien. Och det är inte min mening. Jag gillar serien skarpt. Det är bara premissen som jag tycker är konstig både i rollspel och i tv-serier eller böcker.
Jag gillade inte spelet men jag vet ju premissen och har läst för mycket.

Merry och Pippin borde stannat i Vattnadal.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,874
Jag tycker inte att han släppte till förrän han flabbade åt hennes skämt i avsnitt fyra. Ärligt om nu hade varit Ellie skulle ni viljat åka med den där psykopatgubben. Aldrig att jag skulle satt mig u bilen med han. Sjukt läskig och sur.
Jag förstår hur du tänker även fast jag nog inte helt håller med. I de första avsnitten är Joel ingen bra människa, men jag tänker att Ellie inte har vidare många alternativ. Hon vet ju inte vad Joel skulle göra om hon skulle försöka. Och vart skulle hon ta vägen? Hennes främsta behov för tillfället är beskydd och Joel är den enda som kan hjälpa henne med det. Det hade ju kanske dock kunnat förtydligas med några repliker, typ att Ellie när de ska sova säger ”Är du inte orolig för att jag ska rymma när du somnat?” och Joel typ svarar ”Vart skulle du ta vägen? Här finns bara ödemark och banditer som i bästa fall skulle döda dig. Ha så kul!” För min del skulle inte detta behövas men jag förstår invändningen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag fattar att the show must go on.
Men jag tänker att så här i efterhand tänkte nog oxå Joel. Fan vi skulle stannat i Bills hus.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag har läst
Det tror jag inte. Han är ju ute och letar efter sin bror.
Jag har läst walkthroughen. Om han inte en enda gång önskar att han hellre sitter och dricker chablis i ett hus med el är han ju helt dum. Fattar inte varför ni tar strid för det här :)

Det kanske bara är jag som hellre sitter i ett hus på landet med elstängsel och gott röd vin å pistoler.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Jag tycker inte att det känns speciellt produktivt att argumentera för att en figur i en tv-serie borde ha andra livsmål än författarna har gett honom. Det är etablerat att Joel vill hitta sin bror, och det är inte så konstigt att han fortfarande vill göra det trots att han hittar ett fint hus som är ledigt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Mitt problem är att jag stör mig på detta i varje film, äventyr, tv-serie och bok jag läser. Så min förhoppning var väl att det inte bara var jag. Men nu när ni är så många som säger till mig så backar jag undan.
 
Top