Last of us får Sverigepremiär på HBO 16 januari

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ideologi är annorlunda än metod för att uppnå målet, därav mitt mycket noggrana ordval. Jag kan tex. tycka att ideologin att upprätta ett enat, republikanskt och demokratiskt irland är skönt, men att bomba protestantiska kyrkor inte är det.

Ideologiskt är inte fireflies grundpremisser särskilt annorlunda (till en början iallafall) än vilken genomsnittslig amerikan som helst före samhället kollapsade. Vi kan ju leka med tanken att USA på något vis blev en militärdiktatur i övermorgon - hur många tror du hade fört väpnad kamp för att återställa demokratin, även om det innebar att civila, oskyldiga offer stryker med?

Sen är det nästan garanterat att alla väpnade kamper kräver militarisering och bland de som är villiga att mörda för att uppnå sina mål, oavsett hur nobla deras intentioner må vara, så finns det också de som blir paranoida och våldsamma. Min tolkning är att det är hela grejen med avsnittet i Kansas, iallafall. Att fireflies ska representera en extremistisk rörelse som går "overboard".

Men ja, för att understryka igen här. Terrorattent är inte skönt.
Ideologin återställa demokrati är dock skönare än låt oss behålla militärdiktaturen.



Tyckte det var en intressant skillnad i Fireflies och Joel, faktiskt (eller snarare, Marlene och Joel). Marlene ger Joel sina värdesaker och skickar ut honom i zonen - låt honom gå. Joel blir dödad om han försöker göra motstånd - Joels fiender blir mördade även om de ger sig.

Tycker det är synd att de inte hade med scenen där Marlene talar med läkaren och verkligen måste övertalas för att gå med på det. Dock tycker jag att skådespelet är strongt nog för att vi ska fatta att Marlene inte gillar den här lösningen alls, men ser det som ett nödvändigt ont.
Jag anser att ideologi och oftast även hur man är redo att uppnå denna ideologi hör ihop. Men det om något är en metadiskussion och i mycket håller jag med dig. Men jag ser inte att Fireflies skulle vilja uppnå något demokratiskt styre liknande det före katastrofen. De kanske säger sig vilja det, men jag tycker inte mycket de gör talar för att så är fallet. Spel nr2 visar just att Fireflies mer eller mindre imploderade då olika makthavare var benägna att i demokratins namn begå hemskheter. Finns det genuina Fireflies som verkligen vill ha frihet etc, garanterat! Men det finns lika många som är rövhål. Dessutom var Joel lovad en jävla massa vapen för att leverera Ellie, att låta honom säga hej då vore kanske en mänsklig rättighet han borde givits istället för att dumpas.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag hade tänkt att vänta med att skriva detta tills jag knåpat ihop en allmän reflektion av första säsongen. Men nu när diskussionen går varm vill jag naturligtvis vara med 🙂

Och jag vill understryka att detta är min högst personliga tolkning av historien. Den är inte ”objektivt rätt” och folk som gör en annan tolkning än mig har inte fel eller är dåliga människor.

Min tolkning av historien och dess tematik är att Joel är ett monster. Han mördar kallblodigt åskilliga människor han inte ens behöver och han ljuger för Ellie när hon kräver att få veta sanningen.

Och detta är en av de sakerna som jag tycker gör historien så otroligt intressant! Att Joel blir en värre människa genom att knyta av till Ellie. Det hade ju varit enkelt att berätta en historia om en person som förlorar sin dotter och då blir en kallblodig mördare, och som sen som knyter av till en flicka som blir som hans dotter och därmed lär sig skona andra. Här är det tvärtom och det är obehagligt på ett bra sätt! Det känns som att till och med Joel försöker skapa den klassiska historien om att bli en föräldrafigur på nytt genom att berätta om sin dotter för Ellie på slutet och jämföra dem, och det blir närmast obehagligt.

Och samtidigt som man presenterar detta obehagliga monster så gör man honom samtidigt såpass relaterar att alla vi sitter och tänker typ samma sak: Hade inte vi agerat på samma sätt i hans ställe? Det är verkligen genialiskt! Det vore så lätt att gestalta ondskan som något omänskligt, något som någon annan kanske kan anamma men inte jag för jag är så snäll och fin. Här visar historien istället på ett väldigt smart sätt hur vi alla är kapabla till ondska.

Som sagt detta är bara min personliga tolkning, men jag tycker den bäddar för en fantastisk historia!
Jag håller med! Men lika lite som att Joel är en hjälte så är heller inte Fireflies några ideologiska goda hjältar, deras aktioner är minst lika ondskefulla som Joels och det är därför jag inte var speciellt överraskad över handlingen i spel nr 2. Jag tyckte bara genomförandet var segt och tråkigt. Men jag håller med dig och speciellt när Joel jämför Ellie med Sarah är väldigt creepy.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag håller med! Men lika lite som att Joel är en hjälte så är heller inte Fireflies några ideologiska goda hjältar, deras aktioner är minst lika ondskefulla som Joels
Absolut, håller med! Jag tycker det gäller de allra flesta i berättelsen. Tänkte på samhället där FEDRA störtades och den där elaka kvinnan styrde. Hon var ju så elak för att hennes bror dött. Tänkte på att om det var Ellie istället för den där brorsan som lett upproret och sen dött och Joel tagit över. Något säger mig att han inte hade gjort saker väldigt annorlunda än vad kvinnan gjorde. Och hade det varit kvinnan och hennes bror vi som tittare följt hade vi kanske känt lite samma sympati för henne som för Joel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Absolut, håller med! Jag tycker det gäller de allra flesta i berättelsen. Tänkte på samhället där FEDRA störtades och den där elaka kvinnan styrde. Hon var ju så elak för att hennes bror dött. Tänkte på att om det var Ellie istället för den där brorsan som lett upproret och sen dött och Joel tagit över. Något säger mig att han inte hade gjort saker väldigt annorlunda än vad kvinnan gjorde. Och hade det varit kvinnan och hennes bror vi som tittare följt hade vi kanske känt lite samma sympati för henne som för Joel.
Tror du slog hammaren på spiken! Det är mer eller mindre exakt vad Druckman själv sagt om TLoU!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Är på avsnitt sex av vad som snabbt blir en sämre och sämre serie, mycket tack vare att karaktären den lilla tjejen är otroligt enerverande och gestaltat av en komplett amatör.

Men en annan sak, den svarta gravida cowboy kvinnan som absolut inte var frisör innan apokalypsen. Sa hon att att hon varit District Attorney? Hur är det möjligt? Hon kan väl knappt går ut skolan 20 år tidigare??
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Men en annan sak, den svarta gravida cowboy kvinnan som absolut inte var frisör innan apokalypsen. Sa hon att att hon varit District Attorney? Hur är det möjligt? Hon kan väl knappt går ut skolan 20 år tidigare??
Tommys fru var assistant district attorney. Det kan du bli när du är i tjugoårsåldern. Det räcker med en bachelor's degree (och ibland behöver man inte ens det). Skådisen, Rutina Weasley, är 45 år gammal. Om vi antar att att hennes karaktär ska vara ungefär lika gammal så kan hon ha jobbat som assistant district attorney i några år innan apokalypsen inträffade.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tommys fru var assistant district attorney. Det kan du bli när du är i tjugoårsåldern. Det räcker med en bachelor's degree (och ibland behöver man inte ens det). Skådisen, Rutina Weasley, är 45 år gammal. Om vi antar att att hennes karaktär ska vara ungefär lika gammal så kan hon ha jobbat som assistant district attorney i några år innan apokalypsen inträffade.
Fortfarande en fantastisk karriär om hon var så ung. Lite data gällande ålder och yrket ifråga.

Nu är kanske inte yrket och ålder det mest ”fantastiska” i serien. Sen bör kanske någon som ändå överlevt undergången faktiskt vara speciell, och är man driven samt intelligent så lär chansen att överleva samt att lyckas inom karriären att öka.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Fortfarande en fantastisk karriär om hon var så ung. Lite data gällande ålder och yrket ifråga.

Nu är kanske inte yrket och ålder det mest ”fantastiska” i serien. Sen bör kanske någon som ändå överlevt undergången faktiskt vara speciell, och är man driven samt intelligent så lär chansen att överleva samt att lyckas inom karriären att öka.
Det var precis den länken jag kollade på när jag drog slutsatsen att hon kunde ha varit en assistant district attorney :D

Och ja, medhåll. Chansen att överleva världens undergång ökar nog dramatiskt om man är driven och intelligent.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Tommys fru var assistant district attorney. Det kan du bli när du är i tjugoårsåldern. Det räcker med en bachelor's degree (och ibland behöver man inte ens det). Skådisen, Rutina Weasley, är 45 år gammal. Om vi antar att att hennes karaktär ska vara ungefär lika gammal så kan hon ha jobbat som assistant district attorney i några år innan apokalypsen inträffade.
Känns väldigt krystat. Men hon är förstås nåt underbarn som både blev assistant district attorney rekordtidigt och blev havande rekordsent.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Är på avsnitt sex av vad som snabbt blir en sämre och sämre serie, mycket tack vare att karaktären den lilla tjejen är otroligt enerverande och gestaltat av en komplett amatör.

Men en annan sak, den svarta gravida cowboy kvinnan som absolut inte var frisör innan apokalypsen. Sa hon att att hon varit District Attorney? Hur är det möjligt? Hon kan väl knappt går ut skolan 20 år tidigare??
Nä tycker du är orättvis och hård här. Hon är ju absolut ingen amatör och har varit i branschen ett bra tag. Tycker hon gör en bra tolkning av en fjortonårig tjej med svampinfektionsångest och dåligt samvete.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Nä tycker du är orättvis och hård här. Hon är ju absolut ingen amatör och har varit i branschen ett bra tag. Tycker hon gör en bra tolkning av en fjortonårig tjej med svampinfektionsångest och dåligt samvete.
Ja amatör var kanske fel ordval. Men en usel skådis är hon. Och samspelet med Mandalorian killen fungerar verkligen inte alls.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja amatör var kanske fel ordval. Men en usel skådis är hon. Och samspelet med Mandalorian killen fungerar verkligen inte alls.
Vad tycker du är uselt med hennes skådespel? Jag frågar inte för att vara otrevlig, du har all rätt att tycka att hon är hur dålig som helst. Jag som tycker att hon mer eller mindre var bättre än alla mina förväntningar(och jag är inte nådig med att säga vad jag tycker om mina favorit-IPn) undrar bara exakt vilka delar du tycker stod ut som dåliga?
 
Top