#Laserdisturber

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Hej, efter att ha läst om #Laserdisturber så har jag några frågor.
Förstör en träff ett eller båda ögonen?

Vad slår man för save (har man #Avbländ så ger det +8 på chock- eller försvarsslag mot flashbangs, laser disturbers eller motsvarande.)?

Mvh, Tegman
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Försöker svara här med då :)
1. Jag skulle säga att ett öga blir skadat. Baserat på nedan.
Reglerna: Skada 29 Förstört öga har rutor för höger och vänster. På s.194 har du en liten info box som säger att anfallaren bestämmer vilken sida träffen tar i om det inte är tydligt från skadeslaget.
Förstört öga ger inget trauma av typen #handikappad, så du verkar inte bli helt blind på det.
Det finns heller inget ”bonus” trauma #blind för att ha fått båda ögonen förstörda. Möjligtvis att chockmodifikationen på +2 är kumulativ eftersom den är det om du får två olika skador.

Läste på liteom Laser disturbers på Wikipedia och fann detta stycke:
Laser damage
While taking photographs of the ship and its bridge, Lt. Daly suddenly experienced intense pain in his right eye as well as temporary blindness. After examination, it was concluded that Daly suffered direct laser burns to his right eye, as well as other vision problems and severe headaches.”

2. Jag skulle säga +8 på chockslaget mot flashbangs, + 8 på avståndsförsvarslaget mot Laserdisturbers. Min motivering är att en Flashbang verkar genom både ljus och ljud/tryck, så du blir ”träffad” men skyddas från en av effekterna. Laserdisturbern å andra sida borde få svårare att faktiskt träffa din näthinna och således bidra till ditt försvarsslag.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Tack själv för bra frågor! Nu slipper jag fundera kring detta när det uppstår vid vårt spelbord! :)
 
Top