Laptop med spelprestanda

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Det börjar bli dags att ersätta den gamla laptopen (ASUS ROG GL752VW, Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz, 2592 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s), 8GB Ram) med en ny som även den ska orka med lite semi-fancy spel men troligtvis inte så jättefancy men man vet ju inte riktigt.

Så när jag knappar in lite spec på prisjakt så får jag ju typ 43 träffar i det rejäla prisspannet 12000 till 36000, och då känner jag att jag behöver bolla lite. Jag kan ju i teorin köpa en för 36000 men det är omöjligt att motivera det, så det gäller att hitta rätt nivå här.
17"-skärm känns spikat. Minst 16GB Ram. Minst 512 GB SSD-disk.
Finns ju elakt nog ingen spec på Knights of Honor 2 än, men var behöver jag ligga med processor/grafikkort för att inte behöva vara nervös? Vilka märken/modeller är no-no's?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag köpte typ en sån här för ett år sedan:


Funkar helt OK, lirar nya spel utan svårighet men den har dunderproblem med överhettning. Jag har ful-klistrat på en massa heat sinks vilket hjälpte typ 5-10 grader (var superbilligt och superenkelt så ingen fara där liksom) så slår inte av pga värme längre men blir fortfarande varm. Över lag nöjd, förutom den "detaljen".

Jag spelar typ Valheim, Aliens Fireteam, EUIV, LoL, mm så inget mega-krävande som vill ha mer än ett RTX 2060.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Frågan är ju vad du tänkt spela , skall du inte spela dom senaste trippel A titlarna på högsta upplösning och alla grafikinställningar maxade så behöver du inte ha en dator för 25k+ .

Sedan om du skall använda datorn till gaming så skulle jag avråda dig från att skaffa en laptop över huvudtaget och köpa en stationär dator då laptop har väldigt begränsade uppgraderingsmöjligheter jämfört med en stationär dator . Blir laptopen gammal = i princip kasta och köp en ny , blir den stationära gammal = köp uppgraderingspaket och du är med på banan igen .
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag köpte typ en sån här för ett år sedan:


Funkar helt OK, lirar nya spel utan svårighet men den har dunderproblem med överhettning. Jag har ful-klistrat på en massa heat sinks vilket hjälpte typ 5-10 grader (var superbilligt och superenkelt så ingen fara där liksom) så slår inte av pga värme längre men blir fortfarande varm. Över lag nöjd, förutom den "detaljen".

Jag spelar typ Valheim, Aliens Fireteam, EUIV, LoL, mm så inget mega-krävande som vill ha mer än ett RTX 2060.
Det här är en en modell jag spanat lite på så det är väl risk för överhettning där med då kanske.

Sen en helt annan fråga. Tangentborden ser inte ut att ha åäö, och verkar ha amerikansk ansi-layout, så är det något jag borde tänka på om frun ska kunna låna datorn och arbeta i word utan att få psykbryt och skälla på mig för att jag köpt nåt dumt? :) Givetvis kan man mappa om till svenska, och det går väl att köpa klistermärken för att markera om, men tänkte om du hade någon input här.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Just nu är det ju GeForce 3000 eller AMD 6000 serien som gäller.

Men den här lär ju hantera det mesta.

Ryzen 7 5800H är en helt okej CPU (definitivt bättre än 4800) och om du vill ha ett bättre kort än 3060 så måste du hoppa rejält upp i pris.
Jag hoppas verkligen man kan ställa in så att tangentbordet lyses upp med en färg för det där var lite väl psykadeliskt att titta på... Att Ryzen är bra tycker jag mig ha fångat upp, men har noll koll på skillnader mellan versioner. Acer har jag hört klagas på, men det var väldigt länge sedan.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Frågan är ju vad du tänkt spela , skall du inte spela dom senaste trippel A titlarna på högsta upplösning och alla grafikinställningar maxade så behöver du inte ha en dator för 25k+ .

Sedan om du skall använda datorn till gaming så skulle jag avråda dig från att skaffa en laptop över huvudtaget och köpa en stationär dator då laptop har väldigt begränsade uppgraderingsmöjligheter jämfört med en stationär dator . Blir laptopen gammal = i princip kasta och köp en ny , blir den stationära gammal = köp uppgraderingspaket och du är med på banan igen .
Borde kanske stått i startinlägget, men jag är fullt medveten om att en stationär är att föredra om det är en speldator man vill ha, men som huset ser ut så har jag ingen plats för en stationär så det är inte intressant i nuläget, utan det är laptop som gäller.
Och nä, senaste AAA är jag väl inte målgruppen för som pappa med begränsad tid, men jag vill heller inte köpa en dator som omgående visar sig inte kunna spela nya spel ens på låga grafikinställningar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Det börjar bli dags att ersätta den gamla laptopen (ASUS ROG GL752VW, Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz, 2592 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s), 8GB Ram) med en ny som även den ska orka med lite semi-fancy spel men troligtvis inte så jättefancy men man vet ju inte riktigt.
Ett alternativ, om du inte vill spela multiplayer-spel är att streama via GForce Now. Funkade väldigt bra när jag testade tjänsten. Du kan börja med att testa gratis i alla fall.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det här är en en modell jag spanat lite på så det är väl risk för överhettning där med då kanske.
Kolla om det skrivits något om det iaf! Jag började höra av mig till försäljaren då jag trodde att jag fått ett måndags-ex men det visade sig att det är samma problem med hela modellen och att en enkel lösning var extra heat sinks. Känns ju trist att behöva bryta sig in och lappa i en helt ny dator dock, så säger folk samma om den du kikat på så är det värt att tänka på iaf!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Top