Nekromanti Lajv?

Gratax

Veteran
Joined
10 Mar 2003
Messages
16
Location
Sveriges mökaste urskog
Jag och en kompis funderar på att göra ett lajv i vår, som skolprojekt. Men då vi tyvärr inte är riktigt säkra på vad som kan dra folk så skulle vi gärna ta emot lite info om vad ni skulle vilja ha för sorts lajv?
Nutida, framtida, fantasy?
2 lr 5 dagar?
Vad behövs mer, tips o annat vore tacksamt.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Lite jobbiga tankar...

Det är ett härkjobb att anordna lajv. Hur många personer skall ingå? Skolan? Då riskerar du att få en hel del omotiverade "boffertomtar", och alltihop kan rasa.

Om det gäller en tretti, fyrti pers, vem skriver intriger? Eller är det ett "ta dagen som den kommer"-lajv?

Toalett och matmöjligheter?
Område?
Utrustning?
Övergripande story?
Jag kan säga att 2 dagar är SÅÅÅ mycket enklare än 5, även om fem ger möjlighet till en djupare intrig.
När ska lajvet utspela sig? Det har redan börjat bli för kallt nattetid för att det skall vara hälsosamt.

Var nyligen på Enhörningens "Rop av stumma röster" i Västerås. Det var nästan minusgrader på nätterna och flera jag känner kom hem störtsjuka. Fast de hade haft roligt, förstås :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
För det första tror jag det finns tusen och åter tusentals bättre fora för att få bra feedback på det här än just vårat som inte är inriktat på lajv överhuvudtaget egentligen, även om det såklart är tillåtet att prata om det. :gremwink:

Jag skulle antagligen klara mig bra med ett tvådagarslajv och jag föredrar nutid eller framtid, då det är enklare att åstadkomma en mer total illusion än i fantasy där man får dras med boffervapen (alltså.. fyfan. hemskt. jag _hatar_ boffervapen.), glasögon och icke tidsenliga kläder. Och illa sminkade orcher. Och prettoalver. Och de där gåffalverna. *rysa*

Men vad som skulle tilltala massorna? Ett lajv som går från fredag kväll (eventuellt börja inlajva lördag morgon hardcore) till söndag kväll med ett fantasytema. Jag tycker inte ni ska vika er för opinionen på ett forum utan istället göra det ni vill och hoppas det går så bra som möjligt. Jag pysslar också med ett projektarbete som tyvärr blev alldeles för begränsat i sitt ämnesurval (det var tvunget att ha nått med det framtida yrket att göra, fler som har sån skit på sin skola? jag vart assur.) och vi har redan kommit igång. Det borde egentligen ni också vara om ni ska hinna, enligt utsago på den här skolan. Nåväl, min poäng är att det inte är resultatet som bestämmer ditt betyg, utan insatser, kontakt med handledaren och din loggbok.

Nåja, lycka till, oavsett vad ni väljer att göra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Trådflytt

Har inget med rollspel att göra så det flyttas till allmäna spelforumet.

Sen kan jag ju tipsa om Syskonskapets hemsida istället. Där dräller det runt massor med lajvare konstant... sök på Syskonskapet så bör du hitta det...

chrull
 
Top