Nekromanti Lagar

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Hur funkar rättssystemet i Tistla Fäste?

Det står att man inte spärrar in många i fängelse, utan istället dömer direkt till döden eller till förvisning. Är det stadsvakten som dömer och verkställer straffen? Dömer de oavsett klass och grupptillhörighet, dvs även adel, ordo magica samt folk från kyrkan?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
De verkar ju hävda väldigt mycket den starkes rätt och sånt. Så jag definitivt tänka mig att "lagen" inte är blind i det här fallet. Utan högst nogrann att kolla vem som har mest makt och guld.

Kolla in valfria historiska fiction serier som går så får man en ganska bra inblick i hur det skulle kunna funka. Är man rätt person kommer man nog undan med rätt mycket, medans är man fel så letar nog bara makthavarna en orsak att kasta ut eller dräpa någon.

Så ju bättre kompis man är med Herr Nattbäcka så kommer man nog undan med fler saker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
I så fall hade jag snarare gissat att de typ bara bryr sig om brott som innebär ett hot mot staden (så som att tända eld på hus) eller typ förräderi.

"Så någon bröt sig in i din affär och stall din kassa? Anlita en vakt nästa gång, fåne!".
"Så någon har blivit mördad? Om ni inte kan försvara er, stanna inne om kvällarna!"
"Så någon låste upp stadsporten mitt i natten? Välj ut var tioende vuxen ur folkmassan och häng dessa tills den skyldige överlämnar sig själv!"

Eller ja, fritt filosoferande här. Har inte läst spelet så noga =) Just brand och föräderi gentemot staten var de brott som stadsvakten brydde sig om historiskt sett har det sagts mig. Och kanske försök att undvika skatt, såvida det inte räknas som föräderi.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Ydram;n84321 said:
De verkar ju hävda väldigt mycket den starkes rätt och sånt. Så jag definitivt tänka mig att "lagen" inte är blind i det här fallet. Utan högst nogrann att kolla vem som har mest makt och guld.
Läste precis att Lasifor Nattbäcka har drottningens tillåtelse att enkom bestämma över vilka som får verka i Tistla Fäste. Om jag förstår det rätt förvisar han vemhelst som han inte gillar. Frågan är om han använder den makten för att bygga sitt eget imperium, något jag kan tänka mig att adeln har en del att säga till om. Eller om han ser det som ett demokratiexperiment. I resten av samhället föds man kanske in i sitt yrke, adelsmän bestämmer över vad man ska jobba med och när man drar i fält, men ut i Davokar kan vem som helst betala sig till och där kan man i princip göra vad man vill.

En annan anledning till att jag funderat på det här är att det beskrivs som att Drottningen offrar sig för sitt folk, tänker på folkets bästa osv. Hon har dessutom gett bort rättigheterna att utfärda skattletarlicenser till en skattletare, och dessutom Tistla Fäste. Hon har inte gett den här makten till sin adel, Prios kyrka eller Ordo Magica. Det antyder att hon vill att vem som helst, om man bara är rådig nog, kan ta sig upp till samhällets toppskick! Då måste man ha tillåtelse av sin feodalherre att sticka iväg. Även om du inte lyckas med att bli lika mäktig som Lasifor Nattbäcka, kanske du kan skrapa ihop tillräckligt mycket med pengar för att starta eller betala del i ett upptäckarföretag, att mot en viss procent på vinsten bekosta expeditioner ut i Davokar. För att det senare ska fungera måste det finnas ett sätt att straffa sådana som bryter mot kontrakt, alltså ett rättssystem.

Det låter lite som Vilda Västern, där kunde man också lyckas om man var driven och kunde ta hand om sig själv i kärva klimat, oavsett om du tillhörde eliten eller ej. Långt ifrån Europas ofta rigida system tunga av traditioner där det mestadels bara var kungafamiljerna som kunde starta företag och nästan automatiskt hade monopol på allt.

Jag tycker det låter roligare med demokratiexperimentet, där det finns vissa lagar och ett rättssystem som hjälper till att starta till exempel expeditionsföretag. Det skulle vara skitroligt att spela såna äventyr där landet byggs! Världen som den är beskriven lägger upp för sådana kampanjer, men samtidigt vågar jag inte hitta på alldeles för vilda grejer eftersom man kanske gör det svårare att spela framtida kampanjer.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Nattbäckas samarbete med drottningen beskrivs närmare i "Tistla Fäste: Väktarens Vrede" där man även får reda på mera om hans motivationer och ambitioner. Intressant läsning.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Sopbil;n86096 said:
Nattbäckas samarbete med drottningen beskrivs närmare i "Tistla Fäste: Väktarens Vrede" där man även får reda på mera om hans motivationer och ambitioner. Intressant läsning.

Jovisst, den har jag läst. Och det var ju lite intressant, men detaljerna kring det samarbetet är inte till allmän kännedom och då återstår frågan hur det förklaras officiellt.
 
Top