Lösa problemet direkt eller indirekt?

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Hejsan Forumet.

Under arbetet med Den Sjunde Staden fick jag en en liten idé på ett sätt att tillåta "svaga" karaktärer.

När jag säger "Svaga" menar jag endast i karaktärsbyggande avseende, och i specifikt Den Sjunde Staden så menar jag metoderna. I DSS så har ju spelarna metoder i stil med 2T6 eller 3T4,och karaktärsbyggandet är för tillfället uppsatt så att det är, relativt sett, dyrare att utöka sin metod med en tärning än att öka storleken.

Men grejen är att mitt speltestande hittills har lett till att folk bygger karaktärer med stora metoder, och ignorerar andra aspekter av karaktärsbyggandet, som För- och Nackdelar samt Förmågor, som jag finner mycket mer intressanta.

Så jag har skapat ett system där det optimala sättet att spela inte är det roligaste. (Suck)

En idé jag fick för att motverka detta är att införa en regel som lyder typ: "Om alla dina tärningar visar högsta möjliga siffra, slå en extra tärning" eller dylikt. Denna regel fortsätter gälla på de nya tärningarna, så har man tur och fortsätter slå högt får man fortsätta. Och oddsen att slå högsta siffran är ju större desto mindre tärningen är.

Tanken är att då blir det till viss mån önskvärt att ha ett mindre antal tärningar, vilket kanske leder till att spelarna investerar något mindre i sina Metoder och istället fokuserar på de andra, (förhoppningsvis) mer engagerande delarna av systemet.

Min riktiga fråga är nog egentligen om det är en bra idé att lösa mitt problem med karaktärsbygget på ett så indirekt vis. Skulle det vara bättre att göra Förmågor mer intressanta och engagerande? Det känns lite som ett plåster, att jag hittar på en ny grej istället för ändra på grejen som orsakar problemet...

All hjälp uppskattas
//Lurken
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Kan du inte bara … säga att man ska ha ett visst antal förmågor?

Min gissning på metoden du beskriver är att folk kommer att räkna ut exakt hur sannolikheten ser ut och störa sig på hur den interagerar med kombinationen olika antal tärningar kontra olika stora tärningar. Har du räknat på det? Beroende på var man är för tillfället så får man olika stora fördelar av att höja på det ena eller det andra sättet.
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Börjar med Genesis:
Det hade jag inte tänkt på. På viss nivå är jag själv en sådan som gillar att räkna på sannolikheter och min-maxa litegrann, och jag gillar iden att bygga ett system som fungerar både för den som inte känner för att beräkna allt, och för den som vill. Och mina polare är också sånna som optimerar sina karaktärer.

Och Rickard:
Fördelar är permanenta grejer din karaktär har hela tiden, typ situationsbaserade bonusar till slag, extra initiativtärningar, eller karaktärsstoff som att de är lokala kändisar eller speciellt olydiga. De är ganska lika Qualities i Shadowrun.

Förmågor är grejer din karaktär kan "aktivera", typ ryggraketer eller osynlighet. All magi och besvärjelser räknas också som förmågor. Jag försöker göra dem ickelinjära, så att de blir mer unika än "plus 2 till metod". Förmågorna är fokuserade på antingen resurshantering eller riskhantering.

Skillnaden är att fördelar är permanenta och gäller hela tiden, förmågor kan aktiveras, och har antingen en effekt nu genast, eller så kan den hållas igång en kort stund.

Metoder är de tärningar du slår. Karaktärer har en metod per egenskap, Kamp, Tempo, Begåvning och Pondus, som de köper när de skapar karaktären. Förmågor och Fördelar kan påverka dina metoder på olika vis, oftast genom att ge bonusar, extra tärningar, dylikt. För det mesta är de dock ganska fasta och ändras inte förutom under korta perioder.
 
Top