Lådade rollspel

verlandes.

rollspelskollektivet
Det är lustigt, för jag gick precis och fnulade på det här med boxed sets och så lade Quinn's Quest upp en video om just det.

Vad tycker vi om såna här Rollspel-i-Låda? Min hållning är att jag ogillar grundböcker i lådform, men älskar lådade äventyr och kampanjer.

Sidenote: är det något annat ni vill att jag ska gå runt och fnula på så att Quinn's Quests nästa video handlar om det?

Last edited:
Den stora utdelningen är att man kan ha med tärningar, lösa kartor, rollformulär, och liknande. Det är inte en tillfällighet att starter sets normalt är boxade, och egentligen borde inga rollspel behöva starter sets.

DoD-23 är ett spel som känns otänkbart som annat än boxat.

Jag älskar när rollspelsmaterial levereras i lådor. Så långe lådorna är substantiella, har mycket innehåll alltså. Det känns mer som spel för mig.

Samtidigt är det ju praktiskt med böcker. :D

Bästa lådorna jag har är Call of Cthulhu 2nd edition (den tjocka varianten), Stormbringer 1st edition och Ligans Drakar och Demoner.

Sidenote: är det något annat ni vill att jag ska gå runt och fnula på så att Quinn's Quest nästa video handlar om det?
Quinn har en key-logger i din hjärna??? :eek:

Som svar på frågan kör jag med ett juristsvar: det beror på. Jag älskar lådor med en massa extra lullull, både för grundregler och äventyr/kampanjer. Men helst vill jag ha valet att bara köpa boken, om jag känner för det. Mycket klokt av FL att erbjuda både en rejäl grundbox och reglerna i bokform.

Jag älskar rollspel i lådform! Mest för att man, om man sätter ihop låda och lock i vinkel som ett L, får BÅDE en mini-SL-skärm OCH en dice-tray. Extra mycket älskar jag spel som insett det och har tabeller och kartor och liknande tryckta på insidan av lock och låda. (Jag tittar på DIG, det första Starter Setet till The One Ring 2 ed!)

Min motvilja till lådor kommer från att jag vill att spelet ska vara fullvärdigt som bok, utan extra komponenter som krävs för spel. Vill inte att det ska finnas minsta möjlighet att jag ska slarva bort något, eller att en oumbärlig del går sönder. Allt ska finnas mellan pärmarna.

Ett av mina favoritspel, Dialect, kräver en separat kortlek och korten finns inte representerade i boken överhuvudtaget. Detta skänker mig en enorm stress.

Jag tycker om lådor när de verkligen är ett paket med allt man behöver, lite som starter set brukar vara idag. Hjältarnas Tid innehöll i sin första utgåva rubb och stubb. Tärningar, rollformulär, färdiggjorda RP, bra starthäfte för de som aldrig spelat rollspel förr, mm. Tror det var blyertspennor och sudd man behövde ha själv.

En hel del rollspel av lite experimentellare slag gräver dessutom lådor, eftersom de inte kan ställas i bokhyllan annars. Villagesong, till exempel.

Jag kan också gilla det när det gäller renodlade äventyr, så man får med sig bra handouts. Det förhöjer upplevelsen vid bordet att ha riktigt snygga och profesionellt gjorda handouts av olika slag - alltifrån mystiska brev och kartor till tidningar från aktuellt årtal.

Men i övrigt tycker jag det är ett aber. Jag ser verkligen ingen poäng i att ha en låda ba' för att.

Jag kan också gilla det när det gäller renodlade äventyr, så man får med sig bra handouts. Det förhöjer upplevelsen vid bordet att ha riktigt snygga och profesionellt gjorda handouts av olika slag - alltifrån mystiska brev och kartor till tidningar från aktuellt årtal.
Äventyr är ju som gjorda för lådor. Rekvisita, kartor, pregens - sånt vill man ha i lyxformat och inte utskrivna med nån jäkla Canon-skrivare.

Tycker mycket om lådäventyren till Alien RPG, är peppad på kampanjmiljön Prospero's Dream till Mothership och försöker snåla ihop pengar till DCC-modulen The Music of the Spheres is Chaos.

Last edited:
Jag skriver gärna! :D Så länge jag får tänka utanför lådan.
Haha, jag som hann redigera bort det från mitt inlägg! Men ja, Teufelverse confirmed. Alla små rollspelsgrejor jag skrivit på senaste åren kan kopplas till Teufelsamlingen och jag har en idé till ett crescendo (Marvel Endgame-style) som hade behövts skrivas av mer kompetenta författare än jag. Du är härmed on the list.

Last edited:
Back